Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejhloupější prezident a potrhaní trpaslíci aneb když kachny útočí

  21:03aktualizováno  21:03
Rusko nám vyhlásilo válku! Vykolejil rychlovlak, stovka mrtvých! Premiér Fico se zabil v autě! Hned tři falešné zprávy rozrušily v poslední době čtenáře novin a televizní diváky v různých koutech světa. Připomeňte si nejznámější novinářské kachny minulých let. Ty, které pobavily, i ty, které přivedly "pod drn" docela živé lidi.

Ke gruzínské základně Mukhrovani se po ohlášení puče vydaly tanky | foto: Reuters

Třicetiminutová reportáž gruzínské televize Imedi přikovala před necelými dvěma týdny k obrazovkám tisíce Gruzínců, kteří nevěřícně zírali na vpád ruských vojáků do země a úprk stovek lidí z hlavního města Tbilisi.

Záběry, které doprovázela zpráva o zabití tamního prezidenta Michaila Saakašviliho a které převzal tisk i moskevský rozhlas, se však vzápětí ukázaly jako falešné. Televize pojala večerní zprávy jako "speciální reportáž o možném vývoji událostí", jen na to předem dostatečně neupozornila a v Gruzii vyvolala paniku. (viz článek o fiktivní zprávě)

Jen o několik dnů později na opačné straně Evropy vyděsila Francouze informace o nehodě rychlovlaku TGV, při níž zemřelo přes sto lidí. Zprávu o tragické události zase vypustily, tentokrát omylem, francouzské dráhy SNCF, když testovaly své internetové stránky. (viz článek o nehodě vlaku TGV)

Zkrátka o tom, že nikdo není neomylný a že se na veřejnost sem tam dostane novinářská kachna, se mohou čas od času přesvědčit čtenáři celého světa. Falešnou zprávu může způsobit mystifikační záměr, technické nedopatření i - eufemisticky řečeno - chyba lidského faktoru.

Předčasně pohřbené osobnosti

Vyprávět by o tom mohl technik jihoafrické televizní stanice ETV, kterému loni v únoru ujela ruka při zkoušení běžícího textu pro mimořádné zprávy. Místo "zkušebního odvysílání" zadal "přímé vysílání" a na televizních obrazovkách se zaskvěla zpráva o úmrtí exprezidenta Spojených států George Bushe (viz článek o oznámení Bushovy smrti).

Nekrolog Fidela Castra

Nekrolog Fidela Castra

Případy "předčasně pohřbených" osobností se vůbec objevují poměrně často a nevyhýbají se ani české kotlině. Před dvanácti lety si mohl bývalý prezident Václav Havel přečíst zprávu o své smrti, kterou omylem vydala agentura ČTK. V roce 1994 zase média předčasně pohřbila Jaroslava Foglara, autora Rychlých šípů.

Trapas s připravenými nekrology zřejmě dodnes vyvolává husí kůži v redakci americké televizní stanice CNN, která jich v roce 2003 nechtěně zveřejnila hned několik. Čtenáři webových stránek známé stanice si mohli přečíst o smrti kubánského "El Comandante" Fidela Castra, tehdejšího viceprezidenta Dicka Cheneyho nebo afrického revolučního vůdce Nelsona Mandely.

Nekrolog Dicka Cheneyho

Ani agentura Bloomberg se nevyhnula tomuto nedopatření a loni v srpnu pohřbila šéfa počítačové firmy Apple Steva Jobse. Může ho však těšit stará pověra, že pohřbí-li se někdo předčasně, bude dlouho živý.

Někdy ale nemusí jít o nedopatření. Nedávno se o tom mohl přesvědčit i slovenský premiér Robert Fico. V jeho případě si někdo dal tu práci a vytvořil stránku fiktivního zpravodajského serveru, aby na ni mohl umístit zprávu o tragické autonehodě na dálnici, kterou šéf vládního SMERu nepřežil. (přečtěte si o údajné smrti premiéra Fica)

Zpráva o údajné smrti slovenského premiéra Roberta Fica na webu napodobujícím server Aktualne.sk.

George Bush je nejhloupější ze všech prezidentů USA

Některé kachny mohou důkladně zmást, ve výsledku ale také hodně pobavit. Kupříkladu zveřejnění výsledků studie pensylvánského vědeckého institutu Lovenstein, v níž vědci před devíti lety porovnávali výši IQ padesáti amerických prezidentů.

Ještě vám nechybím? ptá se Bush z billboardu v Minnesotě (11. února 2009)Zprávu, která kolovala na internetu a podle které skončila tehdejší hlava státu George Bush na posledním místě s IQ téměř o polovinu nižším, než má jeho předchůdce Bill Clinton, převzala některá seriózní média.

Na promyšlený internetový žertík o studii z institutu, který v Pensylvánii nikdy neexistoval, naletěl kupříkladu i britský list The Guardian nebo novozélandský The Southland Times. Zrodila se tak kachna, kterou dodnes řada lidí považuje za vědecky podložený fakt.

Jindy si zase americký satirický server The Onion udělal legraci článkem o tom, že tamní zákonodárci nechtějí dál zasedat ve washingtonském Kongresu, ale hodlají se přemístit do Memphisu, který proslavil král rokenrolu Elvis Presley. Smyšlenou zprávou se v roce 2002 nachytaly čínské státní noviny Beijing Evening News.

A nebyla by to zpráva o novinářských kachnách, kdyby se v ní neobjevili trpaslíci. Před pěti lety jeden vtipálek napsal článek o tom, že v Kambodži zmrzačil lev při tradičním boji v kruhu 42 trpaslíků z Ligy trpasličích kambodžských bojovníků (CMFL). (viz fiktivní článek na BBC.co.fake)

Autor článku tehdy použil logo britské stanice BBC, a i když ho upravil na bbc.co.fake (bbc falešné), tak zprávu převzal kupříkladu i The New York Post.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Teroristický útok v centru Barcelony vyvolal paniku  (17. srpna 2017)
Při teroristickém útoku v Barceloně zemřelo 13 lidí, raněných je přes 100

V centru Barcelony najela ve čtvrtek navečer dodávka do davu lidí. Katalánská policie už potvrdila, že šlo o teroristický útok. Před půl devátou večer...  celý článek

Policie na místě, kde řidič najel do davu lidí  (20. prosince 2016)
Útoky automobilem v Evropě se za poslední rok prudce množí

Evropa zažila za poslední roky už mnoho útoků provedených automobily, většinou s teroristickým motivem. Téměř polovina z nich se však stala jen za poslední...  celý článek

Venezuelská zoo jsou na hraně kolapsu. Zvířata umírají hlady.
Z venezuelské zoo mizí zvířata. Hladoví zloději je snědli, tuší policie

Venezuelská policie vyšetřuje zmizení několika zvířat ze zoologické zahrady ve městě Maracaibo na západě země. Úřady se domnívají, že je kdosi ukradl a snědl....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.