Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdráž vyšly hlasy voličů ČSSD, za jeden strana utratila 260 korun

  5:32aktualizováno  5:32
Pokud by se snažili sociální demokraté prodávat místo politických idejí nějaké zboží, patrně by jako obchodníci úplně vybouchli. Přepočteme-li jejich náklady na předvolební kampaň na počet voličských hlasů, které se jim podařilo "ulovit", pak je jeden hlas přišel na 260 korun. To je více než kteroukoli z dalších stran.

Jeden voličský hlas sociální demokraty vyšel draho. Ilustrační foto | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Podle odhadů totiž kampaň ČSSD stála minimálně 300 milionů. Oficiálně sice ČSSD přiznala 200 milionů, ale nyní už nevyvrací ani dvojnásobek. Přesná čísla zatím nezveřejnila.

Náklady na jeden hlas

ČSSD 260 Kč
ODS 190 Kč
KDU-ČSL 175 Kč
SPO Zemanovci 88 Kč
Strana zelených 66 Kč
TOP 09 35 Kč
Věci veřejné 18 Kč

Poznámka: Výpočet je pouze přibližný. Suma vznikla vydělením výdajů na kampaň počtem získaných hlasů. Náklady na kampaň vycházejí z deklarací a odhadů samotných stran

"I když se nedá objektivně určit, kolik stojí voličský hlas, obecně platí, že investovat 260 korun do jednoho zákazníka je šílené," řekl šéfredaktor týdeníku Marketing a média Daniel Köppl, který se zabývá náklady na volební kampaň.

Nový "produkt" se lépe prodá

Druzí nejméně efektivní byli občanští demokraté – jeden hlas je přišel na 190 korun. "Cena zákazníka záleží na komoditách. Někde je to 10 korun, jinde třeba tři tisíce. Když oslovíte zákazníka mercedesu, vyplatí se vám investovat do něj dva tisíce, protože prodejem jednoho vozu se vám to bohatě vrátí," počítá Köppl.

Podle něj je ale při lákání voličů ošidná přílišná "věrnost zákazníků". Politické strany totiž hromadně oslovují také lidi, kteří by jim dali hlas i bez reklamy, a také ty, o nichž naopak vědí, že jejich hlas nedostanou.

náklady na kampaň

ČSSD 300 mil. Kč*
ODS 200 mil. Kč
KDU-ČSL 40 mil. Kč
TOP 09 30 mil. Kč
SPOZ 20 mil. Kč
Věci veřejné 10 mil. Kč
Zelení 8,5 mil. Kč

* ČSSD náklady na kampaň tají, oficiálně přiznala 200 milionů, ale nyní nevylučuje ani dvojnásobek. Odhady odborníků hovoří o 300 milionech korun.

Za nejlepší obchodníky s efektivní reklamní kampaní mohou být označeni šéfové Věcí veřejných a TOP 09.

Topka zaplatila za jeden hlas 35 korun, Věci veřejné ani ne dvacetikorunu. Köppl však upozorňuje na to, že "novinka na trhu" to má jednodušší.

"Platí pravidlo, že nové produkty se obecně prodávají lépe než ty starší. Vždycky si je koupí i část spotřebitelů, kteří je chtějí jen vyzkoušet. Úspěšný obchodník je ten, který neprodá jednou, nýbrž opakovaně," dodává.

Ve volbách však pravidla trhu tak úplně neplatí. Strany, které přesáhnou tříprocentní hranici v počtu získaných hlasů, mají totiž nárok na odměnu od státu. Za každý hlas dostanou zpět po stokoruně. Běžný obchodník žádný takový bonus nedostane.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v...
Babiš pomocí státu ničil oponenty, tvrdí Zaorálek. Výmysl, opáčil šéf ANO

Podle volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka jsou v Česku pomocí zajišťovacích příkazů likvidovány firmy, které jsou konkurencí pro podnikatelské aktivity...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
SALES CONSULTANT WITH CHINESE

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.