Nehody na dálničním obchvatu Plzně

  • 8
Nehodlám polemizovat o tom, kdo je viníkem zmíněných nehod, ani různé zjednodušené názory, že "řidiči jezdí jak hovada" (viz diskusní fórum). Analýza nehod nás učí, že téměř všechny nehody vznikají v důsledku lidských chyb, ovšem mýlit se je lidské.

Co s tím? Otázka vůbec nezní, kdo "zaviňuje nehody", neboť to je jen právní výklad pro práci právníků a policistů (otázka zavinění se řeší až po nehodě, což je pozdě). Naším úkolem je ale říci, "co dělat, aby k nehodám nedocházelo" (jak pozitivně ovlivňovat chování řidiče a jeho chybování omezit).

Na dálnici mají řidiči na základě mnohaleté zkušenosti podvědomě zafixovány dva provozní stavy: buďto běžnou situaci, kdy dálnice funguje jako dálnice (tj. čtyřpruhová, směrově rozdělená, provoz v protisměru neexistuje) nebo standardně označenou uzavírku v případě stavebních či údržbových prací. Ve druhém případě pak podvědomě očekává a vcelku respektuje omezení rychlosti, zákazy předjíždění a zejména existenci protisměrného provozu na jednom jízdním pásu.

Nově otevřený úsek obchvatu D 5 je ale vyznačen zcela nestandardně: jeho "optický obraz" podvědomě sugeruje existenci dálnice v pravém slova smyslu (tj. dva směrově oddělené jízdní pásy) a tuto hluboce zafixovanou představu řidičů (vedoucí ovšem k omylům) korigují jen svislé dopravní značky (byť je jich velké množství a na žlutém podkladu). Zkušenost a řada výzkumů ukazuje, že psychologický vliv uspořádání a optického zpracování komunikace je mnohem silnější než dopravní značení, které je jen doplňkem, často nevnímaným.

Z předchozí úvahy mi vyplývá jediný závěr: Chceme-li účinně zabránit dalšími nehodám na obchvatu Plzně, musíme zmíněný úsek standardně vyznačit jako uzavírku. Jen tak lze u řidičů spolehlivě navodit psychologický režim existence protisměrného provozu (a těm, kdo předpisy ignorují úmyslně, přejezd do protisměru znesnadnit resp. znemožnit užitím běžného dopravního zařízení - oddělení směru a protisměru vodicími deskami, dopravními knoflíky nebo tzv. leitboyi).

Vyznačením úseku jako uzavírky lze též řešit problém předjíždění, neboť lze přechodně vyznačit tři jízdní pruhy (ve stoupání dva, v klesání jeden). Bližší informace lze nalézt v publikaci Zásady pro přechodné dopravní značení na pozemních komunikací (Technické podmínky Ministerstva dopravy a spojů č. 66).

Na závěr mohu pamětníkům připomenout stav, kdy do začátku 90.let byly i dálniční uzavírky v České republice vyznačeny velmi "chudobně" (jen dopravním značením), neboť mnoho potřebných dopravních zařízení tehdy nebylo k dispozici a TP 66 neexistovaly. Po jejich zavedení se bezpečnost i komfort vedení dopravy v dálničních uzavírkách podstatně zlepšily. Obchvat Plzně je de facto vyznačen v principu podobně jako uzavírky někdy před patnácti lety (byť značek je více) se všemi z toho vyplývajícími riziky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video