Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nehody na dálničním obchvatu Plzně

  14:58aktualizováno  14:58
Nehodlám polemizovat o tom, kdo je viníkem zmíněných nehod, ani různé zjednodušené názory, že "řidiči jezdí jak hovada" (viz diskusní fórum). Analýza nehod nás učí, že téměř všechny nehody vznikají v důsledku lidských chyb, ovšem mýlit se je lidské.

Co s tím? Otázka vůbec nezní, kdo "zaviňuje nehody", neboť to je jen právní výklad pro práci právníků a policistů (otázka zavinění se řeší až po nehodě, což je pozdě). Naším úkolem je ale říci, "co dělat, aby k nehodám nedocházelo" (jak pozitivně ovlivňovat chování řidiče a jeho chybování omezit).

Na dálnici mají řidiči na základě mnohaleté zkušenosti podvědomě zafixovány dva provozní stavy: buďto běžnou situaci, kdy dálnice funguje jako dálnice (tj. čtyřpruhová, směrově rozdělená, provoz v protisměru neexistuje) nebo standardně označenou uzavírku v případě stavebních či údržbových prací. Ve druhém případě pak podvědomě očekává a vcelku respektuje omezení rychlosti, zákazy předjíždění a zejména existenci protisměrného provozu na jednom jízdním pásu.

Nově otevřený úsek obchvatu D 5 je ale vyznačen zcela nestandardně: jeho "optický obraz" podvědomě sugeruje existenci dálnice v pravém slova smyslu (tj. dva směrově oddělené jízdní pásy) a tuto hluboce zafixovanou představu řidičů (vedoucí ovšem k omylům) korigují jen svislé dopravní značky (byť je jich velké množství a na žlutém podkladu). Zkušenost a řada výzkumů ukazuje, že psychologický vliv uspořádání a optického zpracování komunikace je mnohem silnější než dopravní značení, které je jen doplňkem, často nevnímaným.

Z předchozí úvahy mi vyplývá jediný závěr: Chceme-li účinně zabránit dalšími nehodám na obchvatu Plzně, musíme zmíněný úsek standardně vyznačit jako uzavírku. Jen tak lze u řidičů spolehlivě navodit psychologický režim existence protisměrného provozu (a těm, kdo předpisy ignorují úmyslně, přejezd do protisměru znesnadnit resp. znemožnit užitím běžného dopravního zařízení - oddělení směru a protisměru vodicími deskami, dopravními knoflíky nebo tzv. leitboyi).

Vyznačením úseku jako uzavírky lze též řešit problém předjíždění, neboť lze přechodně vyznačit tři jízdní pruhy (ve stoupání dva, v klesání jeden). Bližší informace lze nalézt v publikaci Zásady pro přechodné dopravní značení na pozemních komunikací (Technické podmínky Ministerstva dopravy a spojů č. 66).

Na závěr mohu pamětníkům připomenout stav, kdy do začátku 90.let byly i dálniční uzavírky v České republice vyznačeny velmi "chudobně" (jen dopravním značením), neboť mnoho potřebných dopravních zařízení tehdy nebylo k dispozici a TP 66 neexistovaly. Po jejich zavedení se bezpečnost i komfort vedení dopravy v dálničních uzavírkách podstatně zlepšily. Obchvat Plzně je de facto vyznačen v principu podobně jako uzavírky někdy před patnácti lety (byť značek je více) se všemi z toho vyplývajícími riziky.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.