Nehody na Českých drahách

Přečetl jsem si články o nehodách na železnici. Je pravda, jsou vždy smutné. Bohužel, občas z nich nabývám dojmu, že na vině je železnice, protože je nebezpečná, když nedokáže zastavit vlak před autem na přejezdu nebo člověkem v kolejišti - protože vlaky jezdí rychle.

Přitom jsou vždy na vině lidé, kteří do kolejiště vstupují nebo vjíždějí na přejezd při stažených závorách nebo blikajícím světle. Vlak nelze zastavit tak rychle jako auto - proto mají vlaky před auty (a chodci) přednost.

V dnešní době, kdy vlaky na českých tratích ujedou každou minutu až 2 666 m a tedy každou vteřinu 45 m bych od vás očekával spíše prevenci hazardérství řidičů a chodců. 

Takovéto nehody způsobují zpoždění vlaků a nemalé škody železnic. Nejde jen o zdemolované vagóny či lokomotivy. Ztráty vzniklé zpožděním nákladní a osobní dopravy jsou podstatnější.

Zvlášť v souvislosti s otázkami pro chat mám pocit, že železnici asi v lásce moc nemáte. A když si přečtu nesmysl typu: "na nádraží v Kostěnicích skončila lokomotiva v odstavném pruhu" (to je na Kostěnickém nádraží dálnice s odstavným pruhem?!?), tak nabývám jistoty, že píšete o tom, co nejen že nepoužíváte, ale ani neznáte.

Ani bych se nedivil, kdybych si za čas v nějakém článku přečetl, že mezi Běchovicemi a Českým Brodem se vlaky na "třípruhové" (tříkolejné) trati nedovoleně předjíždějí zprava a porušují tak zákon o provozu na pozemních komunikacích...

Zkuste prosím požádat alespoň o výklad pojmů třeba na VŠDS v Žilině nebo na Pardubické univerzitě. Rádi vám vysvětlí i mnoho podrobností o zabezpečení trati, brzdných schopnostech vlaku a dalších věcech.

Karel Jiříček
[mailto:jiricek@2n.cz]

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video