Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loni zemřelo nejvíce motorkářů za tři roky, pět z nich nemělo helmu

  19:16aktualizováno  19:16
Loňský rok byl pro české motorkáře nejtragičtější za poslední tři roky. Při nehodách jich zemřelo devadesát, což je o jednoho víc než o rok dřív. Podle statistik na jednoho mrtvého motorkáře připadají další čtyři s vážným poškozením mozku, míchy či končetin. Už dávno přitom neplatí, že jsou smrtelné dopravní nehody doménou mladých jezdců.

(ilustrační snímek) | foto: Policie ČR - OŘ Hradec Králové

„Zatímco na jeden tisíc dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR připadlo v průměru 7,1 oběti, u havárií jezdců v jedné stopě to byl více než čtyřnásobek - rovných 30,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Loňský podíl motorkářů 13,6 procenta na celkovém počtu usmrcených při nehodách je od roku 1993 druhý nejvyšší po předloňsku, kdy to bylo dokonce 14,1 procenta. Na těžce zraněných se 484 motorkářů podílelo téměř jednou pětinou, 2 246 lehce zraněných jezdců představovalo přibližně devět procent z celku.

Největší část obětí, celkem 29 řidičů motorek, byla loni podle Budského ve věku 30 až 39 let, s devatenácti mrtvými následují jezdci mezi 40 a 49 roky. Kategorie od 20 do 29 let je se sedmnácti usmrcenými až třetí. Podíl obětí nehod bez přilby se v posledních deseti letech snižuje, i tak ji loni na hlavě nemělo pět usmrcených a 28 těžce zraněných motorkářů.

Ženy umírají jako spolujezdkyně

Z 90 loni usmrcených motocyklistů 50 zemřelo vlastním zaviněním. Mezi příčinami nehod zaviněných motorkáři i loni se 36 případy převládaly kolize způsobené nepřiměřenou rychlostí jízdy.

S velkým odstupem následuje nezvládnutí řízení stroje, které si vyžádalo pět obětí. Žádný motocyklista nezemřel kvůli tomu, že by nedal přednost v jízdě. Naproti tomu u smrtelných nehod motocyklů způsobených řidiči aut bylo nedání přednosti v jízdě nejčastější příčinou.

„Motocyklisté by skutečně měli důsledně dbát na to, aby byli viditelní a jejich chování bylo pro ostatní účastníky dostatečně čitelné. Jsou to právě oni, kdo zaplatí i za cizí chyby svým zdravím či dokonce životem,“ uvedl vedoucí instruktor projektu Učme se přežít Vladimír Mašek. Podle statistik na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin.

V rámci 28 států Evropské unie se motocyklisté podílejí zhruba dvěma procenty na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí nehod však z 15 procent. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku s 29procentním podílem, na opačném konci pořadí jsou jezdci z Estonska s dvouprocentním podílem na počtu usmrcených při nehodách.

Vážné nehody motorkářů jsou ve státech EU doménou mužů, z jejich řad pochází 94 procent obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako spolujezdkyně.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.