Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Papíry na zkoušku, nebo dozor? Experti řeší, jak zkrotit mladé řidiče

  0:29aktualizováno  0:29
Nezkušení řidiči loni zavinili přes 16 tisíc nehod, což je nejvíc za uplynulých pět let. Z policejních statistik lze také vyčíst, že šoféři, kteří usedají za volant méně než pět let, mohou za třetinu všech nehod i mrtvých. Špatná čísla má zvrátit novela zákona o autoškolách.

Ilustrační snímek | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Mladí a nezkušení řidiči jsou rizikovou skupinou dlouhodobě. Nejvíc nehod mají dle Romana Budského na svědomí řidiči do dvaceti let.

„Asi po roce některým otrne a mají pocit, že mají vše pod kontrolou, ale ne všichni jsou schopni ustát to sociálně. Svědčí o tom i skutečnost, že u novopečených řidičů je zaznamenán nejvyšší podíl zaviněných nehod s asistencí alkoholu,“ řekl iDNES.cz dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti a bývalý šéf BESIP.

Nezkušení řidiči a nehody roku 2015

Řidiči motorových vozidel loni zavinili 78 201 dopravních nehod, zemřelo při nich celkem šest set lidí.

Počet nehod zaviněných řidiči dle délky jejich praxe:

  • do 5 let: 16 137
  • 5 až 10 let: 9 790
  • 11 až 15 let: 6 008
  • 16 až 20 let: 6 577
  • 21 až 25 let: 3 996
  • 26 až 30 let: 3 277
  • 31 až 35 let: 2 133
  • nad 35 let: 4 853
  • nezjištěno: 25 429

Odečteme-li od celkového počtu nehod kolize, u nichž se délku řidičské praxe viníka nepodařilo zjistit, stojí mladí a nezkušení řidiči za třetinou všech nehod.

Při nehodách zaviněných nezkušenými řidiči se lehce zranilo 6 129 lidí, 600 lidí se zranilo těžce a 155 lidí zemřelo (28 procent celkového počtu obětí nehod zaviněných řidiči motorových vozidel).

V roce 2015 zavinili nezkušení řidiči nejvíc nehod za posledních pět let, o 700 víc než v roce 2014. Usmrcených měli oproti roku 2014 na svědomí o 6 méně, zraněných o 122 méně.

Jedno promile alkoholu přitom zvyšuje pravděpodobnost nehody sedmkrát. „I bez jeho požití však novopečení řidiči čelí třikrát až čtyřikrát většímu riziku účasti na dopravní nehodě než jejich zkušení kolegové,“ podotkl Budský.

Fatálním následkům pramenícím z kombinace nedostatku zkušeností a ignorování pravidel má předejít novela zákona o autoškolách, jejíž definitivní podobu nyní řeší tým expertů. Pak poputuje do Sněmovny.

„Koncept by teoreticky mohl být hotový do konce roku 2016, ale obávám se, že se to nestihne. Teď se primárně připravuje zpřísnění bodových postihů a zvýšení pokut,“ uvedl Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ČR.

O chystaných opatřeních před časem hovořil ministr dopravy Dan Ťok (psali jsme o tom zde).

Kdo je vlastně zkušený řidič?

Odborníci debatují o různých opatřeních, která by měla zvrátit smutný trend narůstajícího počtu nehod mladých šoférů.

Ve hře je především takzvaný řidičák na zkoušku, jehož držiteli by ve dvou až tříleté zkušební době hrozil za přestupky dvojnásobný počet trestných bodů. Třeba za jízdu bez použití bezpečnostního pásu by začátečník dostal místo tří bodů šest, což má čerstvé řidiče odradit od porušování pravidel.

Pokud by dotyčný „zkušebku“ přečkal bez vybodování, musel by nabyté zkušenosti ještě potvrdit na polygonu, kam nyní musí jen ti řidiči, kteří chtějí smazat trestné body. „Na okruhu by prokázal, že je schopen zvládnout auto ve smyku, nouzově zabrzdit, udržet vůz v aquaplaningu, zkrátka poradit si v krizové situaci. Až pak by dostal ‚ostrý‘ řidičák,“ přiblížil Petr Vomáčka.

Další variantou je, aby čerstvého řidiče zpočátku jako spolujezdec povinně doprovázel zkušený šofér. „Jízda pod dohledem zaručí, že budoucí motorista najezdí až několik tisíc kilometrů v přítomnosti zkušeného řidiče, zpravidla někoho z blízkých. Příprava trvá až rok, budoucí řidiči tak mají možnost seznámit se se specifiky jízdy ve všech obdobích roku,“ vyzdvihuje například Budský.

V Německu díky tomu registrují až o 36 procent nižší nehodovost čerstvých šoférů, asi o čtvrtinu se snižuje i počet jejich přestupků. Podobně jsou na tom švédští nováčci „Je ale otázka, kdo vlastně je zkušený řidič. Až na závodníky či vyškolené instruktory jsme nezjistili nikoho, kdo by tuto definici splňoval, možná ještě držitelé profesních průkazů,“ namítl Vomáčka.

Motorku instruktor zastaví na dálku z auta

Změny čekají i motorkáře. Ti už od loňského listopadu mají náročnější praktickou část zkoušky (psali jsme o tom zde), v budoucnu pak mají výuku i závěrečné praktické testy absolvovat sami. Instruktor během výuky či na závěr komisař při zkoušce pojede v autě za uchazečem.

„Motorka má být vybavená dorozumívacím systémem a půjde ji také na dálku zastavit nebo omezit výkon. Kolik hodin stráví uchazeč na cvičišti, než vyjede sám do provozu, striktně dané nebude, někdo třeba na cvičák nebude muset vůbec, bude to záviset na posouzení instruktorem,“ doplnil Vomáčka.

Novela podle něj určitě neobsáhne kombinaci obou zvažovaných opatření.

„Kloníme se k rakouskému modelu s polygonem, který řidiče dobře prověří. Dal by se kombinovat i s tím, že pokud mám vybodováno ve zkušební době, musím znovu do autoškoly a takto stále dokola. Je to ale stále otázka diskuze mezi Asociací autoškol ČR, ministerstvem dopravy a policií,“ doplnil za ÚAMK.

Mladí musí chtít pravidla dodržovat

Ne ve všech krajích jsou však použitelné autodromy, na nichž by mohli řidiči zkoušku absolvovat. Třeba v Praze a středních Čechách chybí úplně, kraje by si jej museli nasmlouvat v okolních regionech. Špatná dostupnost dostatečně velké asfaltové plochy přitom není jediným protiargumentem odpůrců.

S nápadem nesouhlasí třeba právě Asociace autoškol ČR, avšak třeba ani podle dopravního psychologa Petra Zámečníka se v zahraničí příliš neosvědčil.

„Není podloženo ani ze zkušeností z jiných zemí, ani z hlediska metodiky výuky řidičů, že by toto opatření pro začínající řidiče mělo pozitivní účinek. Trénink na polygonu může být prospěšný pro profesionální řidiče, nicméně pro začínající nemá přidanou hodnotu, v některých případech může být i kontraproduktivní,“ uvedl odborník Centra dopravního výzkumu.

Testovat tak komplexní věc, jako je řízení, na jednoduchém zařízení typu polygon, je podle něj téměř nemožné.

„Těch pár aspektů, které jsou schopny postihnout, nejsou významným faktorem nehodovosti mladých řidičů. Hlavní problém nejen u této skupiny je rychlost, drogy a alkohol, agresivní jízda a také roztržitost způsobená mobily, tablety, spolujezdci a podobně, což na polygonech nelze ani trénovat, ani testovat,“ upozornil s tím, že mladí by spíš měli prokazovat ochotu se podle naučených pravidel chovat.



Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.