Dosud nejméně lidí zemřelo na silnicích v roce 2013, konkrétně 583. V roce 2015 bylo obětí nehod 660, loni tedy o 104 méně. Definitivní statistiku a detailní analýzu zveřejní dopravní policie podle Lercha na tiskové konferenci 6. ledna.
I když jsou loňská čísla relativně příznivá, přesto se České republice nedaří plnit cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Podle tohoto dokumentu nemělo být v roce 2016 usmrceno více než 465 lidí, tato hranice však byla překonána již v říjnu.
Nejnebezpečnější silnice v Česku |
Nejtragičtějšími měsíci minulého roku byly červenec, srpen a říjen, během každého z nich zemřelo víc než 60 lidí. Na druhém konci žebříčku je leden s 27 mrtvými.
Nejtragičtějším dnem roku 2016 bylo pondělí 15. srpna, kdy dopravní kolize nepřežilo osm lidí. V prosinci zatím policisté zaznamenali následkem nehod 52 úmrtí, loni bylo usmrcených v posledním měsíci roku o pět více.
Před rokem 2008 se počet obětí havárií v Česku pohyboval nad jedním tisícem. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích v roce 1969, kdy si nehody vyžádaly 1 758 obětí. V porevoluční historii země byl nejhorší rok 1994, kdy nehody ukončily život 1 473 lidí.
Na železnicích přejezdech naopak mrtvých přibylo
Na železničních přejezdech v roce 2016 při 175 střetnutích zemřelo 45 lidí. V porovnání s rokem 2015 sice stoupl počet střetů jen o 6 procent, obětí ale přibylo o více než 40 procent, informoval v tiskové zprávě mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
V roce 2016 docházelo podle statistických výpočtů inspekce k úmrtí při každém čtvrtém střetnutí. V roce 2015 umírali lidé při střetnutí na přejezdu při každé páté a v roce 2013 dokonce až při každé osmé nehodě.
Tragickou bilanci loňského roku uzavřela sobotní nehoda u Třeboně, kde se odpoledne na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor střetl osobní vlak s osobním automobilem. Při této nehodě zemřeli dva lidé (více čtěte zde).
„Mimo železniční přejezdy umírali lidé především při střetu vlaku s osobou, kterých jsme v roce 2016 zaznamenali celkem 259, což je pouze o 1 méně než v roce 2015, nicméně počet usmrcených při těchto nehodách klesl o 7 (na 191, pozn. red.). Z dlouhodobého hlediska se počet střetů vlaku s osobou a usmrcených při těchto nehodách držel letitého průměru,“ uvedl Drápal.