Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nehodu větroně na Brněnsku zavinil pilot, zatajil zdravotní obtíže

  12:02aktualizováno  12:02
Za dubnovou nehodu kluzáku v polích u Jinačovic na Brněnsku, při které se zranili dva lidé, může nedbalost pilota. Při lékařském vyšetření totiž čtyřiačtyřicetiletý muž zamlčel zdravotní obtíže a právě kvůli nim pak v době nehody upadl do bezvědomí.

Kluzák, který 2. dubna havaroval na poli u Jinačovic na Brněnsku. | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Příčiny nehody vyšetřoval Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Odborná komise zjistila hned několik pochybení. "Při vyšetření k obnově zdravotní způsobilosti neuvedl svůj skutečný zdravotní stav," sdělil předseda komise, která případ vyšetřovala, Lubomír Střihavka.

Vyšetřovatelé původně pracovali s verzí, že pilot havaroval při pokusu o nouzové přistání, posléze se ale ukázalo, že za nehodu mohly právě jeho zdravotní obtíže.

Pravděpodobná trasa letu kluzáku, který 2. dubna havaroval na poli u Jinačovic

Pravděpodobná trasa letu kluzáku, který 2. dubna havaroval na poli u Jinačovic na Brněnsku.

"Z výpovědi svědků události lze dovodit, že pilot kluzáku byl v kritické fázi letu s nejvetší pravděpodobností v bezvědomí. Příčinou bezvědomí bylo náhlé zhoršení zdravotního stavu, které mu znemožnilo řídit kluzák," vysvětlil Střihavka.

Odborná komise navíc zjistila, že třiatřicetiletá žena, která letěla s pilotem, neměla v kluzáku co dělat. "Pilot neměl pro let s další osobou dostatečnou praxi," uvedl předseda komise. Muž podle něj totiž za posledních 90 dní uskutečnil pouze jeden přezkušovací let, zatímco předpisy stanovují lety tři.

Případem se zabývají i jihomoravští policisté. Ti podle jejich mluvčího Bohumila Maláška došli ke stejnému závěru jako odborná komise, tedy že za nehodu mohl pilot. "Obvinili jsme ho z ublížení na zdraví, případ ale dále šetříme," řekl Malášek. 

Pilot se chtěl vrátit na letiště, upadl ale do bezvědomí

Nehoda se stala 2. dubna na poli u Jinačovic na Brněnsku. Kluzák tažený vlečným letounem startoval po 15. hodině odpoledne z letiště v brněnských Medlánkách. Problémy přišly po několika minutách letu.

Pilot vlečného letounu vypověděl, že se kluzák v určité chvíli začal stáčet do strany a dolů. Snažil se pilota kontaktovat vysílačkou, ale to se mu nedařilo. Proto se z obavy, že by jej padající kluzák mohl stáhnout s sebou, rozhodl letadlo odpojit.

V době, kdy kluzák směřoval k zemi, se ještě snažil bezvýsledně pilota přes vysílačku kontaktovat a navést  na nouzové přistání. Ten však stále nereagoval, kluzák přešel do vývrtky a levým křídlem narazil do země.

"Z výpovědi pilota kluzáku vyplynulo, že vnímal odpojení vlečného letounu a pak, že se kluzák stočil směrem na Kuřim. Dále vypověděl, že se mu udělalo špatně a chtěl se vrátit na letiště. Další průběh letu si už nepamatuje a z bezvědomí se probral až po dopadu na zem," dokreslil průběh události Střihavka.

Třiatřicetiletá žena podle něj vypověděla, že se pilota snažila probudit kopáním do sedačky. Z vysílačky pak zaslechla pokyny, že se mají stočit, a podvědomě sáhla po řídicí páce. Letadlo se poté stočilo a narazilo do země.

Mluvčí záchranářů Barbora Zuchová uvedla, že žena utrpěla jen velmi lehká povrchová zranění. Zranění muže, který létá už od roku 1983, bylo středně těžké. V ohrožení života ale nebyl.

Autor:


Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.