Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích zemřelo nejmíň lidí za 50 let. Zabíjeli hlavně mladí řidiči

  11:15aktualizováno  11:15
Jako historický označuje policie uplynulý rok 2012. Na silnicích totiž zemřelo 681 lidí, což je nejnižší číslo od roku 1961, kdy se začala statistika vést. Hlavní problém policie vidí ve stavu silnic, které jsou mnohdy přetížené.
Nehoda dvou aut v Řevnické ulici v Praze na Zličíně. (6. května 2012)

Nehoda dvou aut v Řevnické ulici v Praze na Zličíně. (6. května 2012) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

I když v porovnání s rokem 2011 nehod o šest tisíc přibylo, těžkých následků ubylo. Těžce zraněno bylo o 106 lidí méně, smrtelných zranění ubylo o 26. Hlavními důvody jsou podle policejního prezidia jak bezpečnostní akce, tak i změna chování řidičů.

Více než třetina nehod se stala na silnicích nižších tříd, dohromady téměř 35 000. Důvodem je podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila mnohdy katastrofální stav komunikací. "Jednou z nejvýznamnějších příčin tragických nehod je nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky. Což ani nesouvisí s tím, že by se řidič dopustil bezprostředně porušení pravidel, ale ve finále nezvládne vozidlo v návaznosti na stav komunikace," vysvětluje Tržil.

Jakkoliv mrtvých v posledních letech průběžně ubývá, vrásky na čele policistů přidělávají cyklisté. Těch v uplynulém roce zahynulo celkem 64, což znamená nárůst o 14 mrtvých. Podle Tržila milovníci kol často podceňují bezpečnost. "Na deset mrtvých cyklistů připadá jeden s ochrannou helmou a devět bez ní," upozorňuje šéf dopravní policie.

Přibylo rovněž smrtelných zranění motorkářů. Policie ovšem zdůrazňuje, že ne vždy je na vině bezohlednost řidičů jednostopého vozidla. Zhruba polovinu bouraček totiž zaviní šoféři aut, kteří nedají přednost při odbočování nebo nedají blinkr.

Z hlediska věku stále platí, že největším nebezpečím jsou mladí řidiči ve věku od 18 do 35 let. Na ty připadá více než čtvrtina všech nehod. Policisté to připisují menšímu množství zkušeností a tendenci riskovat. Nejvíce mrtvých je ovšem mezi účastníky provozu v důchodovém věku. Velkou část z nich přitom tvoří chodci.

Jak podle Tržila, tak i policejního prezidenta Martina Červíčka je oblast bezpečnosti na silnicích dlouhodobou prioritou. Podle Červíčka se osvědčilo nasazení rychlých Passatů na dálnicích a silnicích prvních tříd, ale i mediální kampaně. Ty budou pokračovat i letos a budou se soustředit především na už zmíněné cyklisty a chodce.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kletné u Oder se odehrálo vojenské cvičení záloh Safeguard 2016. Cílem...
Vojáci v záloze dostanou více peněz. Čunek litoval zrušení povinné vojny

Vojáci v aktivních zálohách se mohou těšit na vyšší odměny za účast na vojenském cvičení. Senát schválil změnu branného zákona. Ocenil ho lidovec Jiří Čunek,...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.