Pád letounu L-29 Delfín u obce Čeradice na Lounsku (10. června 2012)

Pád letounu L-29 Delfín u obce Čeradice na Lounsku (10. června 2012) | foto: HZS ÚK

Patnáct minut za 18 tisíc. Tragický let L-29 byl prý dárek k narozeninám

  • 754
Adrenalinový dárek s tragickým koncem. To je zákulisí nedělní nehody na žateckém letišti, při níž našla v troskách letounu L-29 Delfín smrt čerstvě třicetiletá žena - oslavenkyně. Let prý dostala k narozeninám, celé události přihlížela její rodina. Při nehodě zahynul také pilot proudového letounu.

U Žatce se zřítil proudový letoun

Podle jednoho z majitelů letounu Aloise Häckela byla žena zřejmě známou pilota. Údajně pro ni byl let narozeninovým dárkem a její rodina přihlížela ze země. "Měli ten let smluvený s pilotem. Jak přesně, to nevím," doplnil Häckel.

Bývalý vojenský pilot vezl třicetiletou ženu, patnáctiminutový let stál podle webu firmy 18 000 korun a zážitkové firmy ho nabízely ještě o polovinu dráž. Letoun havaroval krátce po startu, po třetí zatáčce, uvedl vyšetřovatel.

Záznamy letů L-29 ze Žatce, jak jsou i na YouTube, nasvědčují tomu, že piloti po třetí zatáčce prováděli nízký průlet nad letištěm. Pasažérům poté předváděli i akrobatické prvky, hlavně loopingy a výkruty.

Něco se muselo stát, říká vyšetřovatel

"Letoun podle stop nejdřív narazil do země, pak letěl ve velmi malé výšce několik set metrů. Jsou tam už patrné stopy paliva. Pak znovu dopadl, převrátil se a zadní část trupu se odtrhla," řekl vyšetřovatel Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Místo dopadu je 300 metrů od letiště.

"Po té třetí zatáčce se zřejmě něco stalo a letoun se začal chovat nestandardně," dodal Bejdák. Vyšetřovatelé ještě v neděli večer chtějí trosky letounu odvézt do svého hangáru, kde je budou dál zkoumat. Výsledky lze čekat nejdřív za měsíc.

10. června 2012

Dvaapadesátiletý pilot zemřel na místě, pasažérka utrpěla těžká zranění. V kritickém stavu byla letecky převezena na ARO vinohradské nemocnice, měla rozsáhlé popáleniny. Odpoledne svým zraněním podlehla (více o nehodě zde).

Bývalý armádní letoun s registrací OK-ATS patřil společnosti Aviation Technologies and Services, která ho využívala pro předváděcí a cvičné lety. Letoun byl sice vybavený vystřelovacími sedačkami, měl je ale deaktivované, zřejmě kvůli předpisům.

,

Nejlepší videa na Revue