Dosud museli řidiči hlásit nehody se škodou nad 50 tisíc. Ilustrační foto.

Dosud museli řidiči hlásit nehody se škodou nad 50 tisíc. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Nehod ubylo na polovinu. Může za to změna v nahlašování

  • 56
Být to skutečný pokles, ocitlo by se Česko mezi státy s nejmenší nehodovostí na silnicích. Za jedenadvacet dní letošního ledna policisté vyšetřovali o 48 procent méně nehod než loni. Pokles však nezpůsobila větší opatrnost řidičů, ale hlavně fakt, že jsou nově musí hlásit jen nehody se škodou nad 100 tisíc.

Za první 21 dní ledna 2009 policisté vyšetřovali jen 4 870 nehod. Za stejné období loni to bylo 9 432.

"V některých regionech je pokles hlášených nehod ještě vyšší, ubyly tam až dvě třetiny havárií, k nimž nás lidé volají," řekl šéf republikové dopravní policie Leoš Tržil.

Skutečně nehod ubylo? Za poklesem jsou zřejmě i jiné důvody než jen fakt, že se zvýšila hranice škody. Sami policisté říkají, že hlavně v první polovině ledna mnoho řidičů vůbec kvůli mrazivému počasí nevyjíždělo. Navíc podle nich jezdí po českých silnicích kvůli hospodářské recesi méně kamionů.

Srovnání lednové nehodovosti

Loni: 9 432 nehod
Před rokem měl řidič povinnost hlásit každou nehodu, u které škoda přesáhla 50 000 korun

Letos: 4 870 nehod
Od 1. ledna se podle zákona policistům mají hlásit jen nehody se škodou vyšší než 100 tisíc korun

Údaje jsou v obou případech za 21 lednových dní
Zdroj: Policie ČR

Celkově se ale situace s nehodami příliš nezměnila. Lze to poznat z jiného zveřejněného údaje – během letošních jedenadvaceti lednových dní zemřelo 43 lidí, o čtyři více než loni. I pojišťovny hlásí, že se na ně obrací stejné množství lidí jako před rokem. Pouze jim přibylo nehod, o kterých neexistuje policejní záznam.

"Někteří lidé v tom mají zmatek, netuší přesně, kdy policii volat mají a kdy ne. Jinak řešíme stejně nehod jako loni," uvedl Milan Gregor, který má na starosti řešení nehod v pojišťovně Kooperativa.

Jsme víc v ulicích, tvrdí policisté

Policisté si změnu pochvalují. Ubyla jim totiž práce, a tak tvrdí, že se mohou věnovat víc preventivním kontrolám. Častěji než dříve jsou třeba policisté vidět u přechodů pro chodce.

"Máme mnohem víc času nehodám předcházet, což je vždy lepší, než je řešit," tvrdí náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek.

Změnu dokládá údaji o počtu dopravních policistů. Zatímco nyní se předcházení nehod věnují dvě tisícovky "bílých čepic" a stejný počet havárie vyšetřuje, už brzy má být tento poměr jiný – tři ku jedné.

Nehody bez policie - pro a proti

Výhody zákona
– Řidiči neztratí čas čekáním na příjezd hlídky.
– Policisté nebudou řešit bezvýznamné nehody a k těm závažným dojedou za několik minut. Dosud na ně řidiči čekali i několik hodin a kvůli odstaveným vozidlům se často tvořily kolony.
– Zlepší se prevence dopravních nehod. Na přechodech pro chodce, silnicích a místech, kde se často stávají dopravní nehody, přibudou policejní hlídky.
– Ušetří se. Peníze, které policie ušetří za administrativu spojenou s šetřením nehod, investuje například do nákupu alkoholových testerů, výpočetní techniky nebo mobilních policejních stanic.

Nevýhody zákona
– Opilí řidiči se snáze vyhnou trestu. Pokud se dohodnou s dalšími účastníky nehody, nehrozí jim trestné body, pokuta ani ztráta řidičského průkazu.
– Přibude pojistných podvodů. Majitelé poškozených aut se budou snažit vyčíslit náklady na opravy co nejvýš. Bez přivolané policejní hlídky to půjde snáz.
– Budou chybět přesné údaje o počtu dopravních nehod. Policisté se nedozvědí o všech haváriích, protože jim řidiči řadu z nich nenahlásí.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video