Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nehod opilých řidičů ubylo

  0:01aktualizováno  0:01
Na českých silnicích výrazně ubylo nehod, které zavinili opilí řidiči. V posledních třech měsících se jich stalo zhruba o čtvrtinu méně než o rok dříve ve stejném období. Změna začala v listopadu a její hlavní příčina je podle policistů i odborníků jasná.

Pomohly přísné kontroly na silnicích, pozornost, kterou tomuto problému věnovala média, a kampaň ministerstva dopravy proti alkoholu za volantem.

Úbytek nehod jasně dokládají statistiky. Například v lednu 2003 se stalo pod vlivem alkoholu 593 nehod, letos jich bylo už jen 450. Podobný pokles je patrný i v předchozích měsících.

"Myslím, že akce Kryštof tu sehrála nezanedbatelnou roli," konstatoval šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. Připustil však, že svou roli mohly hrát i jiné okolnosti. "V počtu havárií se vždy odráží třeba počasí nebo i cena pohonných hmot," řekl.

Právě loňské policejní kontroly Kryštof však jasně ukázaly, že denně nasedají do aut stovky řidičů, kteří jsou pod vlivem alkoholu. "Je to podobné, jako to bylo třeba ve Francii. Tamní úřady také trápilo velké množství nehod. Dokud se jim nepodařilo rozpoutat veřejnou diskusi na toto téma, nic se nezměnilo," poukázal na významnou roli médií specialista na bezpečnost silničního provozu Jaroslav Hořín.

Pozor na rychlost a na pásy
S billboardy varujícími před řízením auta pod vlivem alkoholu se až do konce ledna mohli setkat řidiči po celém Česku. Kampaň, kterou postupně doplnily i šoty v televizi, byla podle ministerstva dopravy úspěšná.

Ministerstvo ji chce proto letos zopakovat a přidat i další. "Z našeho pohledu byla kampaň úspěšná. Sama o sobě by ale úspěch neměla, kdyby se k ní nepřidali policisté, kteří zpřísnili kontroly na silnicích," řekla mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.

Letos se řidiči mohou "těšit" ještě na důraznější tažení proti některým nešvarům na českých silnicích. Už v dubnu by se v okolí velkých parkovišť u supermarketů či benzinových stanic měly objevit billboardy, které budou upozorňovat na nutnost zapnout si při jízdě autem bezpečnostní pás.

Následovat má kampaň zaměřená proti překračování rychlosti a ministerstvo hodlá zopakovat i tažení proti řidičům-opilcům. "Způsoby kampaní ještě zvažujeme. Nechceme ale působit na lidi jen přes billboardy," dodala Roubcová.

Odborníci chválí hlavně televizní šoty, které kampaň proti alkoholu doprovázely. Oproti jiným varovným upozorněním, která ministerstvo dopravy nechává vyrábět, byly zábavnější a ironičtější.

Znázorňovaly muže, jenž se v miniatuře auta, které má kolem pasu, vydá do restaurace a bourá do lidí. Šot doprovázel slogan, že "jen blbec si bere auto s sebou do hospody". "Podobný šot zaujme mnohem víc než nějaké poučky," řekl Jaroslav Hořín, specialista na bezpečnost silničního provozu.

Autor:


Témata: nehody, Alkohol, Hořín




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.