"Drážní inspekce zaznamenala v roce 2006 opět velký počet nehod na železničních přejezdech," sdělil iDNES.cz mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.
Nehody na českých přejezdech stály život 42 lidí. Ve srovnání s rokem 2005 je to o jedenáct méně a proti roku 2004 dokonce o patnáct. Statistika přesto nemůže řidiče uklidnit. Zvýšil se počet nehod a zraněných.
"Ke zlepšení bezpečnostní situace na přejezdech nepřispělo ani zavedení bodového systému. Počet nehod vrostl o pět procent a zraněných je dokonce o čtyřicet osm procent více," upřesnil Neusar.
Jeden mrtvý na sedm střetů
Zatímco mrtvých na přejezdech od roku 2004 ubývá, srovnání nehod a zranění kolísá. V roce 2005 sice mírně klesl počet havárií na 274 (o čtrnáct méně než v roce 2004), loni ovšem vystoupal na 290.
Podobně je to se zraněnými - v roce 2004 jich bylo 128 a následující rok o dvacet sedm méně. Sestupnou tendenci se ale řidičům nepodařilo udržet, loni se totiž při haváriích na přejezdech zranilo 149 lidí.
"V průměru stále připadá jeden mrtvý na sedm střetnutí a lze předpokládat, že pokud se zásadním způsobem nezmění chování řidičů, podobná čísla inspekce zaznamená i letos," podotkl Neusar.
Lidé ignorují signalizaci
Řidiči nejčastěji hřeší nerespektováním výstražných zařízení. "Ještě více ovšem nedodržují nejvyšší povolenou rychlost jízdy přes železniční přejezd," upřesnil mluvčí.
Loni se téměř polovina všech nehod stala na přejezdech vybavených světelnou signalizací. Těch je přitom pouze čtvrtina z celkového počtu devíti tisíc. "To jen dále potvrzuje fakt, že řidiči často berou kmitající červená světla na lehkou váhu," řekl Neusar.