Tragická dopravní nehoda u Obědovic. (8. září 2011)

Tragická dopravní nehoda u Obědovic. (8. září 2011) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Nedostavěná D11 k Hradci nahrává tragédiím, zlepšit se ale musí i řidiči

  • 121
Čtvrteční tragická srážka auta s kamionem na I/11 u Hradce Králové znovu vzbudila otázky. Proč jezdí kamiony do Polska po staré silnici? Zemřeli by čtyři lidé, kdyby byla dostavěná D11 do Hradce? Je to navíc několikátá tragédie za rok. Policie se na dálnici těší, ke zlepšení ale nabádá hlavně řidiče.

Při čtvrteční srážce auta s kamionem, který podle svědků předjížděl jiný nákladní vůz, zemřeli čtyři mladí muži a pátý je vážně zraněný (více čtěte zde).

Na konci července se jen o pár kilometrů dál srazily dva kamiony a jeden z řidičů se těžce zranil. Provoz se zastavil na pět hodin. Ve stejný den vstoupil o kus dál pod kamion řidič opravující své auto. Na místě zemřel.

Poloviční dálnice

Dálnice D11 by v celé délce měla měřit 154 kilometrů a měla by vést z Prahy přes Hradec Králové a dál okolo Jaroměře, Dvora Králové nad Labem, Trutnova až k hranicím s Polskem. Zatím se jezdí jen po 84 kilometrech z Prahy k Praskačce. Do Hradce zbývá vybudovat 2,4 kilometru silnice, která má stát kolem 1,5 miliardy korun, stavba by měla trvat asi jeden a půl roku. Minulý týden se ale objevila informace, že dostavba D11 bude mezi úseky, které budou muset kvůli nedostatku peněz počkat.

"Co na té silnici dělal polský kamion? Jistě nemířil hned do příští vesnice. Vedle má dálnici, ale šetřílkům se asi nechce platit mýtné! Proč na tu silnici nedají zákaz průjezdu dálkových kamionů?" ptal se v diskusi pod článkem o poslední tragédií čtenář.

A částečně si sám odpověděl. Je to nejkratší cesta na trase Praha-Náchod-Polsko. Směrem z metropole ji dokonce k použití doporučuje dopravní značka na exitu 68, která kamiony z nedokončené dálnice vede na objížďku po staré silnici. (viz mapa pod článkem)

Kdo by chtěl do Náchoda dál po dálnici, zajede si několik kilometrů, bude objíždět po okruhu skoro celý Hradec Králové a ještě zaplatí mýtné. To vše jen proto, aby se dostal v Hradci do stejného bodu, kam "pohodlně" dojede po staré silnici.

"Pokud by dálnice byla zprovozněná, tak se doprava rozmělní a staré silnici první třídy se uleví. Ale ani potom nebude pro řidiče kamionů povinnost použít dálnice," upozornila krajská policejní mluvčí Ivana Ježková.

Před neukázněnými nezachrání situaci ani tisíc policistů

Čtyři lidé zemřeli právě v den, kdy vláda jednala o penězích na dopravní stavby. Nakonec jednání přerušila, ale je pravděpodobné, že na stavbu zatím posledního úseku D11 nebudou peníze.

Ze dvou let, o kterých se ještě před pár týdny mluvilo, se tak asi vyklube další zdržení. Ministerstvo chce teď nejdřív dokončit už rozestavěné úseky a ty, na které jsou slíbené finance z EU.

"Dálnice určitě prospěje bezpečnosti a uklidní dopravu na dnešních tazích. Ale není to všechno, změnit se musí hlavně řidiči," nabádá ke zlepšení současného stavu i bez peněz policejní mluvčí Ježková.

Poslední vážné nehody na I/11

27. července 2011 
U Nového Města se srazily dva kamiony, jeden z řidičů se těžce zranil. Silnice byla pět hodin zavřená. Nedaleko odtud ve stejný den navečer řidič opravující svoje vozidlo vstoupil pod projíždějící kamion a zemřel.

15. března 2011
Na silnici se před Novým Městem vysypaly pneumatiky z převráceného kamionu, silnice byla zavřená sedm hodin.

15. prosince 2010 
Neopatrnost stála život 85letého řidiče u Roudnice, který při vyjíždění z vedlejší silnice nedal přednost kamionu.

začátek září 2010
Dvě ženy zemřely, když auto narazilo do vozu odbočujícího vlevo. Ten skončil v protisměru pod kamionem.

Dokud prý budou řidiči osobních aut i kamionů jezdit příliš rychle, nesprávně předjíždět nebo pít před jízdou alkohol, nezlepší situaci ani tisíc policistů u staré silnice I/11. "Hlídka na každém kilometru tragédiím nezabrání," tvrdí mluvčí.

Předjíždění může trvat stovky metrů

Za pravdu jí dává i dopravní odborník Lubomír Šitina, bývalý komisař hradeckého policejního inspektorátu. Za nehody způsobené kamiony může podle něj často i nezkušenost řidičů: "Někteří jsou mladí kluci, kteří si myslí, že jezdí s formulí, ale musí si uvědomit, že řídí náklaďák."

Ve čtvrteční nehodě figurovali šoféři ve věku 27 a 35 let, starší podle svědků mladšího předjížděl.

"Řidiči kamionů mají převážně omezovače rychlosti a maximální rychlost jim končí na 85 kilometrech v hodině. Pokud se dva předjíždějí a jeden jede 80 kilometrů a druhý 85, tak se předjíždí několik set metrů. Šoféři tak ohrožují protijedoucí," připomněl Šitina.

I on soudí, že po dokončení dálnice do Hradce bude mnohem lépe. Zatím to ale vypadá, že si na odlehčení dopravy lidé jezdící po I/11 i obyvatelé vesnic kolem ní ještě dlouho počkají.

Zeleně trasa, kterou jezdí kamiony do Polska, červeně cesta po nedokončené dálnici.

Zeleně trasa, kterou jezdí kamiony do Polska, červeně cesta po nedokončené dálnici.

,

Video