Přesněji řečeno - modernizaci kolejí pro potřeby mezinárodní dopravy brání majitelé tohoto domu. Ten leží na pozemku o výměře 322 metrů čtverečních a koleje má hned za plotem.
Majitelé bojují proti plánované výstavbě protihlukových stěn, které jsou však u koridorů nezbytné. Kvůli tomu zde vlaky stále musí jezdit po staré trati a městečko nemá nové nádraží - jde už o jediné místo na celé trati z Prahy do Pardubic.
Na staré trati se musí brzdit
"Modernizace koridoru je dokončena od Úval až po Pardubice a mezi pražskou Libní a hlavním nádražím. Mezi Libní a Běchovicemi se pracuje nyní.
Jedenáctikilometrový úsek mezi Běchovicemi a Úvaly je posledním, kde se i přes více než desetiletou přípravu stavět ještě nezačalo," krčí rameny Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.
Jádro sporu je v tom, že železničáři nemohou stavět vysokorychlostní tratě bez protihlukových stěn. To jim ukládá hygienická služba a také nařízení vlády.
Jenže majitelé maličké úvalské parcely nechtějí o stěně ani slyšet a hovoří o "zazdění zaživa".
"Jsme přesvědčeni, že esteticky nevkusná a ekonomicky nesmyslná výstavba betonových stěn v blízkosti našich domů nám znehodnotí nemovitosti a vezme nám celkovou pohodu bydlení. Neboť kdo by se chtěl dívat z okna na deset metrů vzdálenou, skoro pětimetrovou vězeňskou zeď?" zlobí se v dopise adresovaném úvalskému městskému úřadu jeden z majitelů Luboš Brzák.
Ten však odmítl i výstavbu plexisklových bariér a podle svého právníka a ekologického aktivisty Petra Kužvarta je ochoten přistoupit pouze na ochranný val a nová okna.
To zas odmítá správa železnic. "Vzhledem k charakteru území a prostorových poměrů je v případě nemovitosti pana Brzáka možné postavit jen protihlukovou stěnu a vyměnit okna," říká Pavel Halla.
Podle něj toto řešení potvrdili úředníci a později i soud. Jenže pokaždé byla rozhodnutí vrácena k novému řízení. V nejbližší době zahájí nové územní řízení i úvalský stavební úřad.
Železniční koridor, po němž mohou jet vlaky až 160kilometrovou rychlostí, má spojit Německo s Rakouskem, Polskem a Slovenskem a po českém území má vést z Děčína přes Prahu, Pardubice a Brno do Břeclavi.
"Je stavěn pro mezinárodní rychlíky do Berlína a Hamburku, noční vlaky též do Amsterdamu a Basileje. Na východ jsou pak vedeny vlaky směrem na Vídeň, Slovensko, Varšavu a další města," popisuje význam trati Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.
Koridor nemá pochopitelně sloužit jen mezinárodní dopravě. Také zvýší komfort cestování vnitrostátními spoji a příměstskými linkami. Cesta bude bez kodrcání a rychlejší. Nyní mohou jet soupravy přes Úvaly maximálně stodvacetikilometrovou rychlostí, spíše ale jen stovkou.
"Kdyby byl i tento úsek opraven, pak se jízdní doba vlaků z Pardubic do Prahy může dostat pod hodinu," počítá Halla. Dnes rychlíky jezdí tuto trasu za hodinu a čtvrt.
Přestavbu trati v Úvalech podporuje i drtivá většina místních lidí. "Zeď je jediný způsob, jak se zbavit hluku od železnice. Když se pan Brzák nechce dívat na vysokou zeď, doporučovala bych mu, aby si před ni vysázel popínavé rostliny. Určitě mu ta zeď přinese i pocit většího soukromí," vzkázala v místním časopise Život Úval jedna z obyvatelek.