Dopisy na příslušné úřady už rozesílají přes rok. Trasa, kudy má u stanice Červený vrch metro vést, je podle nich riziková.
"Navržený záměr prochází poddolovaným územím, navíc je v zóně aktivního sesuvu, při výstavbě metra podle odborníků hrozí pokles či náklon výškových obytných domů na ulici Evropská, před nimiž se nachází ověřený tektonický zlom," jmenuje některé problémy s podložím předseda sdružení Zdeněk Stehlík.
Sdružení si nechalo vypracovat znalecké posudky, mimo jiné i od Kloknerova ústavu z ČVUT. V rukou má také územní plán a projekt výstavby. Stehlík upozorňuje i na další problémy.
"Trasa má podle aktuálního územního plánu vést bezpečnou zónou mimo sídlištní zástavbu. Nicméně v projektech potřebných ke stavbě už vede metro přímo pod obytnými výškovými domy. Tuto nesrovnalost přitom nikdo neřeší," dodal Stehlík.
Případ řeší ombudsman
Kdo je iniciátorem odklonu a proč se trasa metra odklonila pod pět výškových obytných domů, sdružení ani po měsících pátrání netuší. Po třetím sesuvu půdy v Blance proto oslovil spolek i Báňský úřad, znovu apeloval na Metrostav, projektanta stavby Metroprojekt a investora stavby - Dopravní podnik, podněty poslal také dopravnímu výboru zastupitelstva a kanceláři ombudsmana.
"V tuto chvíli shromažďujeme podklady. Radnice Prahy 6 i pražský magistrát už část vyžádaných dokumentů a stanovisek dodaly, ale zástupkyně ochránce, která se šetření nově ujala, si vyžádala ještě další doplnění," uvedla mluvčí kanceláře ombudsmana Iva Hrazdílková.
Kancelář prý prověří, zda měli lidé ze sdružení i tamní vlastníci bytů přístup k potřebným informacím a zda jim skutečně při stavbě metra nehrozí nebezpečí.
Je to na investorovi, míní Metrostav
Po sesuvu půdy u Brusnice se sdružením začal komunikovat také stavitel, společnost Metrostav. O nesrovnalostech v dokumentech ani špatném podloží údajně donedávna nevěděl. Sdružení slíbil, že se bude problémy zabývat a že chce udělat dodatečné průzkumy.
Mluvčí Metrostavu František Polák však upozornil, že diskuse o přeložení trasy zpět a špatném vyprojektování neleží na jejich bedrech. "Pracujeme na zakázce podle projektu, který nám předá investor. O modifikaci trasy rozhoduje investor a projektant, až poté to dostaneme na stůl my, abychom to postavili. My posloucháme našeho zákazníka. Nebráníme se technické debatě, ale není to naše kompetence," uvedl mluvčí.
Investor podle něj bude muset zhodnotit, jak se stavbou dál. "Ten tunel jde udělat vždycky všude, ale někdy je to tak drahé, že to přestává mít ekonomickou reálnost, ta technická není problém. Pokud řekne investor, že to bude tak a tak, musíme najít nějaké technické řešení, aby to šlo. Podle nás dobré řešení můžeme jen doporučit," dodal. Obavy jsou podle něj předčasné, nakonec se prý všechny strany dohodnou.
Podnik nechá místo dodatečně prozkoumat
Dopravní podnik, který je investorem prodloužení metra linky A, podle Stehlíka chystá rozšiřování pozemků pro stavbu.
"Námitkami sdružení se zabýváme. V rámci ražeb dojde k použití stroje se specializovaným zeminovým štítem k ověření geologických a hydrologických poměrů před čelbou, protože tento štít je možno vybavit zařízením k provádění průzkumných předvrtů a bude-li to třeba, umožní i případné sanační práce," informovala mluvčí pražského Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.
Podle Vysoudilové se podnik nebojí, že by ražba byla nebezpečná, protože spolupracuje s odborníky, kteří mají velké zkušenosti. Na základě podnětů a jednání však podle mluvčí zadá podnik dodatečný geologický průzkum.
Dokumenty a dopis od sdružení dostal i pražský magistrát. Připomínky spolku projedná dopravní výbor. "Připomínky projednají zastupitelé z výboru dopravy na zasedání v září, poté k tomu vydáme nějaké usnesení," uvedl tajemník výboru dopravy Jan Heroudek.
Trasa s konečnou zastávkou na ruzyňském letišti bude dlouhá bezmála třináct kilometrů, přičemž první úsek přes Červený vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola by měl být hotov v roce 2014. S ražbou se má na Červeném vrchu začít v roce 2011.
VYJÁDŘENÍ INVESTORATrasa se podle investora stavby - pražského Dopravního podniku - přemístila pod výškové domy, protože v dokumentaci k územnímu řízení jsou jednotlivé stanice metra a vstupy do nich podrobněji uspořádané. Takové změny jsou prý obvyklé. "Směrové řešení trasy v diskutovaném úseku je právě limitováno prostorovým uspořádáním stanic ve vztahu k povrchu," uvedla mluvčí pražského Dopravního podniku Ilona Vysoudilová. |