Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vacka do vlády nechci, řekl Nečas. Peake hrozí odchodem své strany

  16:47aktualizováno  17:29
Je tu další vládní krize. Premiér Petr Nečas odmítl návrh vicepremiérky Karolíny Peake, aby se novým ministrem dopravy stál její podřízený Robert Vacek. "Nebyl by přínosem pro resort ministerstva dopravy," uvedl Nečas. Jenže Peake právě na Vackovi trvá a chce, aby vedení její strany jednalo o setrvání ve vládě.

Premiér Petr Nečas odmítl návrh, aby se novým ministrem dopravy stal Robert Vacek, chce jiného kandidáta. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

"Premiér mi objektivní důvody pro nejmenování Roberta Vacka nesdělil. O situaci a smyslu setrvání ve vládě bude jednat předsednictvo strany LIDEM příští týden," uvedla ve čtvrtek vicepremiérka.

"Očekávám jiný návrh na tento post. Dnes jsem oznámil místopředsedkyni vlády a předsedkyni strany LIDEM Karolíně Peake, že nenavrhnu Roberta Vacka prezidentu republiky ke jmenování ministrem dopravy," sdělil iDNES.cz předseda vlády. Prohlásil, že plně respektuje, že kandidátem na ministra dopravy má být zástupce navržený stranou LIDEM. K odchodu z vlády Dobeše vyzvala vlastní strana kvůli nefungujícímu registru vozidel.

Kandidát na ministra dopravy Robert Vacek

Robert Vacek, kterého si Nečas odmítl vzít do vlády

K Vackovi, který je podřízeným Peake na Úřadu vlády a za stranu LIDEM sedí v dozorčí radě ČEZ, se už ve středu kriticky vyjádřil končící ministr Dobeš. "Podle mého názoru by to byl nešťastný krok," řekl iDNES.cz Dobeš.

Naopak Dobeše se zastal prezident Václav Klaus. "Ministr Dobeš se mi zdál jako jeden z relativně velmi úspěšných ministrů právě tohoto velmi složitého resortu, takže já necítím problém defektu jeho práce, a nikdy jsem o něm předsedou vlády či někým jiným nebyl informován. To říkám velmi rezolutně a velmi nahlas," řekl Klaus.

Pavel Dobeš předal Nečasovi demisi, ale řekl, chce ve vládě skončit až k 3. prosinci.

Za delší konec tahá Peake, premiérovi mohou chybět hlasy

Peake odchod Dobeše z vlády požaduje už delší dobu, naposledy si o to Nečasovi řekla těsně před tím, než poslanci LIDEM zvedli ruce pro církevní restituce.

I proto teď Nečas zdůrazňuje, že tato strana má právo křeslo ministra dopravy obsadit. Kdyby se totiž s Peake úplně rozhádal, chyběly by jeho vládě hlasy k prosazení vlastních záměrů. Jenže spor mezi Nečasem a stranou LIDEM vypukl i tak a osm hlasů vlády je teď v ohrožení.

Nečas může Peake a její stranu tlačit do kouta tím, že kdyby LIDEM položili vládu, v předčasných volbách by si ani neškrtli. Jenže to by mu před tím chyběly hlasy k prosazení daňového balíčku s vyšší DPH, který se téměř jistě vrátí do Sněmovny ze Senátu, kde má převahu ČSSD. Kdyby navíc prezident Václav Klaus vetoval církevní restituce, chyběly by ve Sněmovně Nečasovi hlasy pro přehlasování jeho veta.

Vacek už ve středu naznačoval, že jeho jmenování nemusí projít hladce. Na otázku iDNES.cz, zda do vlády půjde, odvětil vyhýbavě. "Nabídku jsem obdržel od předsedkyně strany LIDEM - liberální demokraté. Některé nabídky se berou jako výzva a neodmítají se. V tomto případě však ponechám rozhodnutí na předsedovi vlády. Pokud mi tento post nabídne on, budu o něm velmi vážně uvažovat," sdělil iDNES.cz Vacek. Ale Nečas řekl ne.

Nepodceňujte zlatokopa Dobeše, varoval Jarolím

Proč se vlastně Peake tak urputně snaží Dobeše zbavit? Sama říká, že spolu netvoří "tým". Podle informací iDNES.cz jde však ještě o něco jiného. Dobešovi jeho vlastní strana vyčítá, že se ve skutečnosti chová spíš jako ministr za ODS a obklopil se i lobbisty blízkými této straně.

Dobeš se také už jednou ve vládě zachránil díky Nečasovi. To když ho vyzvaly k rezignaci Věci veřejné. Jenže Dobeš se zachránil tím, že se rychle přidal k Peake, která se spolu s dalšími sedmi poslanci odtrhla od VV, když byl nepravomocně odsouzen faktický šéf VV Vít Bárta.

To, že se Dobeš pokusí ve vládě zachránit přes premiéra Nečase, předpověděl už dopoledne Tomáš Jarolím, bývalý místopředseda VV a bývalý kolega Peake i Dobeše. Připomněl, že měl Dobeš ve vládě skončit a jak ho Nečas zachránil.

Petr Nečas v kůži ministra dopravy Pavla Dobeše? Aneb jak agentura Reuters

Ministr Pavel Dobeš jako fanoušek na fotbalovém Euru v Polsku.

"Byla to tajná dohoda, která se nesměla prezentovat na veřejnost. Ještě téhož večera se Dobeš spojil s premiérem a brzo následoval odchod některých poslanců VV. Tolik jen malé připomenutí historie a varování před tím, co může znamenat Dobešův odklad jeho odchodu z Ministerstva dopravy až na prosinec. Jeho schopnost intrikovat a podvádět není dostatečně doceněna a známa a vůbec bych tohoto mladého zlatokopa nepodceňoval v jeho schopnosti přežít vše a za všech okolností," uvedl Jarolím.

Dobeš zase tvrdí, že se ho Peake chce zbavit, aby nepřekážel financování strany LIDEM. "Důvod mého rychlého odchodu je možná to, že jsem se před měsícem velmi rozzlobil, jakým způsobem je financována strana LIDEM. Je velmi divné, když dostala dva a čtvrt milionu korun od akciové společnosti Cresco&finance napojené na pana Dalibora Tesaře (podnikatel ve stavebnictví, měl i zakázky od ministerstva dopravy - pozn. red.), která v roce 2011 vykázala hospodářský výsledek 81 tisíc korun. Když pak někdo říká (Karolína Peake - pozn. red.), že LIDEM jako malá politická strana by se neměla v začátku ušpinit, tak toto stranu poškozuje zásadním způsobem," řekl Dobeš (rozhovor s ním najdete zde).







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.