Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nebudou-li letouny CASA do půl roku opravené, vrátíme je, hrozí Vondra

  10:28aktualizováno  11:04
Ministerstvu obrany došla trpělivost s poruchami armádních dopravních letounů CASA. Výrobci a dodavateli dalo půl roku na odstranění všech závad. Pokud čtveřici letounů do konce května neopraví, navrhne ministr Alexandr Vondra vládě úplné vrácení letadel. Stroje CASA nesmějí do opravení létat.

Jeden ze čtyř českých letounů CASA | foto: Armáda ČR

Vondra vůbec poprvé načrtl cestovní mapu vedoucí ke vrácení čtyř nespolehlivých strojů, které Česko pořídilo za nezvykle vysokou cenu (stály 3,6 miliardy a pět bitevníků L-159). Není přitom pravděpodobné, že by se "vrácení zboží" obešlo bez arbitráží a sankcí, otevřená hrozba odstoupením od smlouvy tak dokládá vážnost situace.

Ministerstvo usoudilo, že poruch strojů CASA už je prostě příliš mnoho na to, aby je šlo připsat na vrub zavádění nových technologií. Letounům nefunguje pasivní ochrana (čili nejsou nasaditelné v misích), autopilot je může poslat do strmého klesání, navigační a komunikační systémy se dovedou samovolně přelaďovat. Naposledy musela česká CASA přistávat jen na jeden motor.

Vypnutá baterie, přetížení sítě a špatné údaje z motoru

Podle vyšetřovatelů zavinil poslední případ (o přistání na jeden motor čtěte zde) výpadek části elektroinstalace. Automatické sepnutí hydraulických čerpadel před přistáním přetížilo síť, zároveň byl jeden klíčový vypínač baterie přepnut do polohy "vypnuto". Souběh podmínek vedl k tomu, že posádka začala dostávat údaje o rostoucí teplotě chladicí kapaliny a poklesu tlaku oleje a motor vypnula.

Vyšetřovatelé proto navrhli doplnit kontrolování vypínačů baterií do seznamu úkonů před přistáním a upravit vypínač proti neúmyslnému vypnutí. Zůstává však s podivem, že něco takového vůbec bylo možné.

Navíc to nebyl jediný problém při posledním letu do Sevilly a zpět. Celkem třikrát při něm došlo k samovolnému přeladění či výpadku navigačních či komunikačních systémů - a to navzdory dvojí modernizaci softwaru v minulosti, protože tento problém ministerstvo reklamovalo už v dubnu 2011.

Vondra: Omnipol problémy uznával, ale zlehčoval je

"Výrobce Airbus Military i dodavatel Omnipol problémy uznávají, ale z našeho pohledu je zlehčovali. To nemůžeme připustit, v sázce je bezpečnost našich pilotů i plnění úkolů. Nebudou-li problémy řádně vyřešeny, navrhnu vládě odstoupení od smlouvy," prohlásil na tiskové konferenci Vondra.

Jeho náměstek Rudolf Blažek dodal, že nejzazší termín na opravu je šest měsíců po 30. listopadu, kdy měly být plně funkční letouny předány české straně. Lhůta tedy běží do konce května 2012.

Armáda má připravený "plán B" pro případ, že by letouny španělské výroby musela vrátit, ministr ale odmítl sdělit podrobnosti. Letectvo si nicméně nechalo staré ruské antonovy, kterým by mohlo prodloužit životnost. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka ale čeští piloti na "andulách" už necvičí a případný výcvikový cyklus by trval kolem šesti měsíců.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Doprava u vjezdu nového dálničního úseku D11 přes Kukleny v Hradci Králové je...
D11 stáhla kamiony ze „silnice smrti“, na kraji Hradce je klid před bouří

Dopravní situace v Hradci Králové-Kuklenách u vjezdu na nový úsek dálnice D11 připomíná klid před bouří. Podle místních je jen otázkou krátkého času, kdy ulici...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.