Ministerstvo chce vyjít vstříc otcům, kteří se chtějí víc věnovat dětem. Ilustrační foto

Ministerstvo chce vyjít vstříc otcům, kteří se chtějí víc věnovat dětem. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nebojte se otcovské dovolené, vyzývá muže nová kampaň

  • 75
Moderních otců, kteří chtějí trávit více času s dětmi a neberou péči o ně jen jako ženskou záležitost, přibývá. Ministerstvo práce a sociálních věcí na jejich podporu spouští kampaň "Táto, jak na to?". Součástí kampaně za aktivní otcovství bude i debata o otcovské dovolené.

Velký sociologický průzkum mezi 1 147 českými otci ukázal, že mezi ty tradiční se řadí 39 procent z nich, kdežto kritéria na moderního otce splňuje 61 procent.

"Tradiční otec vyznává výchovu pevné ruky, souhlasí s dělbou práce na mužskou a ženskou a nikdy by nešel na rodičovskou dovolenou. Žije spíše v menších městech a vesnicích," popsala "tradičního otce" Hana Friedleanderová z agentury Mediaresearch, která výzkum pro ministerstvo provedla. Úřad ho včera představil v rámci kampaně "Táto, jak na to?"

Projekt spouští proto, že ve skutečnosti se zase tolik mužů do péče o děti a domácnost nezapojuje. Chce rovněž změnit pohled na otce, kteří už tak činí. "Muž, který jde třeba na rodičovskou dovolenou, je přece frajer," říká Martin Jára z Ligy otevřených mužů, která projekt garantuje. Kampaň by také měla změnit přístup zaměstnavatelů, aby nabízeli třeba částečné úvazky nejen ženám, ale i mužům.

Otcové chtějí doma pomáhat, překážkou bývá práce

Na rodičovské dovolené v Česku jsou ani ne dvě procenta mužů. Převedeno na čísla, je to asi šest tisíc mužů ve srovnání s více než 350 tisíci žen.

To je jen jeden z projevů rozdílu mezi muži a ženami v Česku, pokud jde o přístup k péči o děti či dělbu domácích prací. "Zatím se otcové zejména do péče o nejmladší děti zapojují hodně málo. Přitom přes devadesát procent mužů tvrdí, že děti jsou tím nejlepším, co je v životě potkalo," vyčíslila socioložka Hana Friedleanderová.

Na domácích pracích se muži v Česku podílejí z jednadvaceti procent, třeba ve Švédsku ze šestatřiceti. Výzkum nicméně ukázal, že výrazně přibývá otců - zejména v mladších věkových skupinách - kteří se chtějí více věnovat dětem i za cenu, že kvůli tomu nebudou dělat velkou kariéru. Anebo hledají způsob, jak práci a čas pro rodinu skloubit - tam však nezřídka narážejí na nepochopení zaměstnavatelů.

Peníze nejsou všechno

Ministerstvo práce a sociálních věcí to chce změnit. Spojilo se proto mimo jiné s Ligou otevřených mužů, organizací, která se o něco podobného snaží už delší čas. V těchto dnech se rozbíhá kampaň nazvaná "Táto, jak na to?", která má mimo jiné rozjet třeba debatu, jak prospěšné je, když se otcové věnují dětem a nezaměří se pouze na finanční zajištění rodiny.

"Chceme oslovit otce a budoucí otce, aby se v rámci možností více zapojovali do péče o děti a domácnost," uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.

Podle Martina Járy, zakladatele Ligy otevřených mužů, by přitom z většího zapojení otců do výchovy či péče o domácnost těžili všichni - děti lepšími vztahy s oběma rodiči, matky časem na sebe či na svou práci. Jára sám se o dvouletého syna Tobiáše stará kromě běžné péče vždy celý čtvrtek. "Nejde o to, aby to bylo půl na půl, ale aby se tátové více zapojovali a na péči se skutečně podíleli," míní.

Podle něj by se mělo také znovu začít mluvit i o zavedení otcovské dovolené, která by umožnila otcům nějaký čas po porodu strávit s rodinami. Takovou dovolenou plánovala zavést ODS, ale návrh stáhla, protože by stál kolem půl miliardy ročně.

Co vlastně chtějí?

Jenže ani otcové zřejmě nemají úplně jasno v tom, co přesně by chtěli. Skoro dvě třetiny z nich se podle výsledků výzkumu sice považují za moderní otce, nicméně zároveň je přes 60 procent mužů přesvědčeno o tom, že doma s dětmi by měly zůstávat především matky. Otcové si navíc hodně vybírají činnosti, které s dětmi chtějí dělat - mají třeba zájem jezdit s dětmi na výlety, s učením to už tak slavné není a k doktorovi jich s dětmi chodí sotva pár procent.

Liší se také přístup otců podle toho, v jakém městě žijí a jaké mají vzdělání - méně vzdělaní muži jako činnost, kterou s dětmi provozují nejčastěji, uváděli společné sledování televize a DVD, ti vzdělanější si spíše povídali.

"To, jak jsou otcové aktivní, hodně ovlivňují i ženy tím, co mužům dovolí. Já jsem vyrostla v 50. letech a můj otec s námi jezdil na výlety a doma vařil. Až když jsem vyrostla, zjistila jsem, že to není běžné," komentovala výzkum Rút Kolínská, zakladatelka sítě mateřských center. Podle socioložky Friedleanderové se rovněž ukazuje, že část žen se ráda vzdá části domácích prací. Ale do péče o děti si k nelibosti mužů moc mluvit nenechají.

Potíže se zaměstnavateli

Muži možná ještě více než ženy narážejí na problémy se zaměstnavateli. Výzkum ukázal, že zatím jen málo z nich počítá s tím, že i oni potřebují volno, je-li dítě nemocné, nebo že by dokonce chtěli pracovat na částečný úvazek. V již zmíněném Švédsku pracuje na částečný úvazek 41 procent žen a 13 procent mužů. U nás osm procent žen a muži skoro žádní.

Kampaň "Táto, jak na to?" bude stát necelých osm milionů korun, většina z nich půjde z evropských fondů. Součástí bude mimo jiné už za pár týdnů internetový portál zaměřený na otce.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video