Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Nebeský jezdec“ se vrátí do vzduchu s českými politiky

  12:32aktualizováno  12:32
Dva letouny Airbus A-319 CJ, které budou přepravovat politiky a vojáky, ponesou jména válečných veteránů z druhé světové války Josefa Ocelky a Karla Janouška. Stroje budou slavnostně pokřtěny na letišti v pražských Kbelích. Pátečního ceremoniálu by se měl zúčastnit i prezident Václav Klaus.

Armádní letoun Airbus A-319 CJ. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

popisek Armáda má nové letadlo
jak vypadá airbus uvnitř

Ocelka byl velitelem 311. československé bombardovací peruti Britského královského letectva (RAF).

Podle historiků byl již ve třicátých letech jako voják nadprůměrně hodnocen. Jako pilot se účastnil historického náletu na bruselské nádraží v září 1940, kdy jednotka poprvé udeřila na území ovládané nepřítelem. Velitelem peruti byl jmenován v roce 1941.

Svůj poslední nálet provedl v lednu 1942. Cílem byl francouzský přístav Brest. Zahynul v červenci 1942, kdy se na britském letišti Brize Norton seznamoval s různými typy vícemotorových letounů. Při zkušebním letu na letounu Beaufort krátce po startu se zachytil o střechu hangáru a zřítil se k zemi.

Karel Janoušek byl za druhé světové války generálním inspektorem československého letectva v Británii. Za první světové války byl zraněn v bitvě u Zborova. Na britských ostrovech se stal architektem a posléze i nejvyšším představitelem československého letectva.

Na začátku války usiloval o to, aby se českoslovenští letci dostali do bojových operací. Historici se domnívají, že Janouškovou historickou zásluhou je to, že českoslovenští letci mohli v poměrně vysokém počtu zasáhnout již do bitvy o Británii. Bojovali tam v řadách svých národních jednotek, byť podřízených RAF.

V roce 1945 byl povýšen do hodnosti maršála, stal se tak jediným Čechoslovákem, který toto ocenění získal. V roce 1948 byl po návratu do Československa odsouzen k dlouholetému žaláři, který mu byl posléze zvýšen na doživotí. Propuštěn byl v roce 1960. Zemřel v roce 1971.

Airbusy u armádního letectva nahrazují ruské stroje Tu-154. První z dvojice strojů začal sloužit v lednu, druhé moderní letadlo přistálo v Česku nedávno. - více zde

ČR za obě letadla zaplatila asi tři miliardy. Nákup vláda schválila po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků. Stroje se kvůli poruchám musely vrátit nebo nouzově přistát. Výhodou airbusů je mimo jiné to, že jsou méně hlučné než tučka, splňují i emisní limity a mají nižší spotřebu paliva.

Podle dřívějších informací armáda uvažuje o tom, že tupolevy prodá. Létat by měly do konce roku. - více zde

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Bouřková mračna.
Na západní Čechy se ženou silné bouřky, na Moravě byly třicítky

Přes Karlovarský a Plzeňský kraj se v pátek večer přeženou velmi silné bouřky, které budou postupovat dále na východ a tam slábnout. Jižní a část střední...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.