Český roční příspěvek do programu s názvem NAPMO ve výši skoro 290 000 eur (zhruba 7,5 milionu korun) půjde z rozpočtu ministerstva obrany.
Už nyní Česko svým způsobem v aliančním systému včasné výstrahy zapojené je - začátkem srpna se na mateřské základně letounů AWACS v Geilenkirchenu začal cvičit český pilot Milan Vojáček.
ČESKÝ PILOT V KOKPITU AWACSUČtěte více o tréninku na letouny systému včasné výstrahy |
Vstupem do programu se podle vojáků zkvalitní a posílí celková obranyschopnost Česka. Zároveň se upevní i postavení země v Severoatlantické alianci. O přistoupení Praha s partnery v NATO poměrně dlouho vyjednávala.
Letouny včasné výstrahy operují především z německé základny Geilenkirchen, předsunutá letiště využívají v Itálii, Řecku, Turecku a Norsku.
Skupina letadel E-3A AWACS je jedinou mezinárodní leteckou jednotkou NATO.
Stroje s více než devítimetrovou anténou nad trupem mají za úkol objevit případného leteckého útočníka daleko před hranicemi vlastního vzdušného prostoru, jsou schopny v letecké bitvě navigovat a řídit vlastní letecké síly. Mohou také koordinovat letecké útoky na pozemní cíle či pomáhat s navigací transportním letadlům.
V době míru se podílejí například na ochraně vzdušného prostoru před teroristickými útoky unesenými letadly.
ORGANIZACE NAPMOOrganizace NAPMO byla v rámci Severoatlantické aliance vytvořena v roce 1978. Podléhá Severoatlantické radě, ale je v rámci NATO finančně, organizačně a administrativně nezávislá. NAPMO má v současnosti 17 členů, z nichž 16 se společně podílí na provozu sedmnácti letounů Boeing E-3A, v kódu NATO označovaných Sentry. Jsou jimi Belgie, Kanada, Dánsko, Německo, Řecko, Itálie, Lucembursko, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Turecko a Spojené státy. Sedmnáctou zemí je Velká Británie, která na své náklady provozuje sedm letadel E-3D. |