Nebe bylo plné modelů

Holešov - Letiště v Holešově patřilo o víkendu leteckým nadšencům, zejména modelářům. Sjeli se sem majitelé vysílačkou řízených modelů z České republiky i Slovenska. Na travnaté ploše se tísnila stovka modelů motorových a bezmotorových letadel, i vrtulníků. Rozpětí křídel některých z nich přesahovalo tři metry.

Jejich majitelé, kteří si říkají piloti, je postupně předváděli ve vzduchu za pomoci vysílaček. Není to nijak levný koníček. Některé modely přijdou až na dvě stě tisíc korun. "Nedávno se mi podařilo rozbít model větroně za šedesát tisíc. Když mne manželka potom viděla, raději mlčela," poznamenal jeden z organizátorů čtvrtého ročníku Čmelák model show Vladimír Zicháček.

Předvádění modelů má přísná pravidla. Piloti stejně jako řidiči nesmějí například být pod vlivem alkoholu. Není divu. Modely létají stokilometrovou rychlostí a váží až dvacet kilogramů. Nad holešovským letištěm jich však bylo ve vzduchu často i několik zároveň. Piloti chtěli dokázat, že je ovládají dokonale, a to navzdory poměrně silnému větru.

Jsem pilot, tvrdí majitel modelu stíhačky
Někdo chodí na ryby, někdo všechny peníze propije. A jsou takoví, kteří věnují všechny úspory a volný čas stavbě leteckých modelů. Mezi ně patří i třiačtyřicetiletý Miroslav Kablásek z Uherského Brodu, jeden z mnoha modelářů, kteří se sjeli o víkendu na modelářskou show do Holešova.

Říkají si piloti. Kablásek předváděl na holešovském letišti model britské válečné stíhačky Hawker Tempest řízený vysílačkou. Úctyhodný stroj, s rozpětím křídel přes dva a půl metru. "Váží sedmnáct kilo, je poháněný motorem o obsahu dvaašedesát kubíků a o výkonu šesti koňských sil. Ale potřeboval by silnější," vysvětluje ochotně modelář. Je vidět, že pouhý model mu nestačil, okolo něj postávají i stejně pečlivě vypracované figury technického personálu. Svého "Tempesta" stavěl tři čtvrti roku, přišel jej zhruba na sto tisíc korun a je to jeho první velký model. Připravoval se na něj stavbou menších. Když má říci, co jej k tomuto koníčku přivedlo, poněkud znejistí, protože kořeny musí hledat hluboko v minulosti. "Už od malička tíhnu k letectví, nevím, čím to je. To mne v šestnácti přivedlo do aeroklubu. Ale když jsem se oženil, byl s létáním konec," říká s nepatrně ostražitým úsměvem.

Řešení našel v modelářství. "Pilot letadla se může zabít. Mně to už nehrozí," dodává otec dvou dětí. Jeho devítiletý syn, který stojí po jeho boku, už staví modely také, takže rodinná tradice bude zřejmě zachována. Manželka zřejmě na kompromis přistoupila, přestože rodinný rozpočet jistě značně trpí. "Co na mého koníčka žena říká? Řekl bych to takto: Kdo si hraje, nezlobí. Kromě toho je tu manželka se mnou," formuluje diplomaticky odpověď. Kablásek tvrdí, že Hawker Tempest rozhodně není jeho posledním velkým modelem. "Mým snem, který chci uskutečnit, je postavit nějaký model letadla z války v Tichomoří. Pokud vím, nikdo v tuzemsku nic takového nemá," uvažuje urostlý štíhlý muž.

Stejně jako ostatní modeláři, kteří stavějí modely letadel ovládané vysílačkami, i Miroslav Kablásek o sobě tvrdí, že je pilot. A nevidí na tom nic divného. "Podívejte se do slovníku. Pilot je ten, kdo ovládá letadlo. Tento předpoklad my splňujeme, na rozdíl od takzvaných pilotů formule jedna, což jsou ve skutečnosti pouzí řidiči," směje se pilot špičkové britské stíhačky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video