Navzdory fantazmagoriím zelených hlav jsou dálnice nejen symbolem svobody, ale hlavně páteří moderní prosperity. Možná by se růst české ekonomiky zvýšil ze čtyř na osm procent nikoliv proto, že chytrého pana Paroubka vystřídá ještě chytřejší pan Topolánek. Možná by stačilo, aby jakákoliv vláda pochopila, že urychlená dostavba městských obchvatů a nejdůležitějších dálničních tahů je priorita.
Kdo to netušil ještě před rokem, musel to pochopit potom, kdy se otevřely hranice pro evropské kamiony.
Naše silnice absolutně nestačí poptávce. Jestliže ministr Šimonovský nyní žádá peníze na rekonstrukci prastaré dálnice do Brna, která se mění ve vražednou past, je to málo.
Měla by se zásadně urychlit i výstavba dálnice do Hradce, do Ostravy, z Prahy na rakouské hranice, z Prahy na východní německé hranice, mezi Olomoucí a Ostravou. Obchvat, který by zbavil Prahu těžké dopravy, která ji doslova dusí, se staví na moderní poměry příšerně pomalu.
Přitom technologie stavby dálnic jsou všeobecně známé, zkušené firmy budují neustále nové tratě, tunely a přípojky v Německu, Rakousku a Itálii, které jsou na naše poměry dálničním rájem. Jde tedy jen o to, aby byla česká vláda schopna pojmenovat prioritu.
Jednoduše řečeno – vlak do Evropy nám ujel před padesáti lety. Dálnici do Evropy si však můžeme postavit.
Miloš Zeman nazval sebe sama atletem, který odpočívá poté, co překonal mnohé rekordy. Jedním z nich byl mamutí skandál, který vybuchl, když zadal stavbu autostrády do Ostravy firmě Housing & Constructions.
Ukázalo se, že ta díky nekompetenci premiéra a jeho ministrů mohla předražit zakázku až pětkrát.
Po takovém úderu na solár není divu, že jeho nástupci váhají s tím, aby svěřili stavbu rozhodujících dálničních úseků soukromníkům, kteří by investovali peníze a po letech vybírali mýtné.
Pokud chce Paroubek dostát svému obrazu schopného manažera, měl by to udělat.
Cyril Svoboda by měl důrazněji tlouci na dveře v Bruselu. Evropská unie se sice podílí na rekonstrukci našich silnic a dálnic, ale ne dost.
Ukazuje se, že cesta přes Česko je pro evropské kamiony přitažlivá. Pokud tedy bohatší státy pomohou Česku se stavbou dálnic, pomáhají i svým podnikatelům, kteří teď přicházejí o cenné hodiny a dny.
Pokud by argumenty o zásadním obchodním a civilizačním významu dálnic nestačily, měl by ministr Šimonovský zahrát i na city svých kolegů. Stovky lidí umírají zbytečně kvůli katastrofálnímu stavu českých silnic. Ty tak často vedou doslova do mystického nebe. Nové dálnice naopak mohou vést do pozemského nebe banálního blahobytu.