Dva lístky na MHD denně, to je hned 52 korun. Pokud by poslanci jeli do práce každý všední den jen teď v dubnu, bylo by to jen na pražském jízdném 1 144 korun za měsíc.

Dva lístky na MHD denně, to je hned 52 korun. Pokud by poslanci jeli do práce každý všední den jen teď v dubnu, bylo by to jen na pražském jízdném 1 144 korun za měsíc. | foto: Martin Mráz

281 chudáků, co nemají ani na autobus

  • 15
Adamec, Ambrozek, Aubrecht, Babor, Balín, Bárek, Barták, Bartoš... Tak začíná abecední seznam dvou set jedenaosmdesáti největších chudáků v České republice. Těch, kteří si ze svého platu nemohou dovolit ani lístek na autobus nebo na tramvaj.
A můžeme namátkou pokračovat: Bursík, Čunek, Filip, Jacques, Paroubek, Rath, Sobotka, Topolánek, Talmanová... Jsou to zřejmě natolik sociálně slabí a potřební jedinci, že proto, aby mohli vůbec dojet do práce, musí mít veřejnou dopravu zdarma.

Není divu, počítejte se mnou: dva lístky na MHD denně, to je hned 52 korun. Pokud by jeli do práce každý všední den jen teď v dubnu (naštěstí se v parlamentu zdaleka každý den nepracuje), bylo by to jen na pražském jízdném 1 144 korun za měsíc.

A co teprve takoví zákonodárci zdaleka, třeba až z Ostravy? To jsou další čtyři tisíce měsíčně navíc za pendolino tam a zpět každý týden.

Utáhnout takové položky z šedesátitisícového platu a nějakých pár desítek tisíc navíc na náhradách, to je určitě nepěkná zátěž rodinného rozpočtu.

Ale vážně. Doprava pro poslance a senátory zdarma je snad ještě větší zhůvěřilost než neomezeně široká imunita. Podnikatel Jančura, který napadl příslušný zákon u Ústavního soudu, dělá rozhodně dobře, stejně jako pražský Dopravní podnik, který by rád s bezplatným převážením politiků přestal.

Mají pravdu, ať přemýšlím, jak přemýšlím, nevidím ani jeden jediný důvod, proč by si nemohli pánové a dámy z parlamentu platit dopravu ze svého.

Velmi mne v této souvislosti pobavil výrok sociálnědemokratického poslance Miloslava Kaly, kterému se nelíbilo, že pražští radní chtěli poslance pokutovat za jízdu metrem nebo tramvají bez lístku: "Krok Prahy vnímá řada mých kolegů jako nepřátelský a jsem přesvědčen o tom, že odvede VIP osobnosti z městské hromadné dopravy zpět do aut, a to je špatně."

Pomiňme nyní, zda je pan poslanec Kala a jeho kolegové zrovna VIP (tedy Very Important Person), o čemž by se jistě daly vést obsáhlé debaty. Ovšem argument, že jízdné vyžene tyto důležité osoby do auta, to je skutečně výrok z Marsu.

A že tam tedy placené jízdenky nevyhnaly těch několik milionů lidí s nepoměrně menšími příjmy, než má poslanec zvolený do Sněmovny pod líbivým heslem "Lidskost proti sobectví".

Naši politici si rádi a často stěžují na to, jak mají lidé malou důvěru ve své zvolené zástupce. Není divu, když se ti zvolení zástupci chovají jako nevychovaní lakomci.

Teď mají mimořádnou možnost udělat první krok k tomu, aby si jich voliči mohli vážit o něco víc. Neměli by čekat na to, až zase někdo další podá žalobu k Ústavnímu soudu, a místo toho sami tuhle nemravnost zrušit. Tak, aby seznam nejubožejších Čechů současnosti už nemusel končit povědomými jmény: ... Zaorálek, Zapletal, Zelenková, Zgarba, Zlatuška, Zoser, Zubová, Žák.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video