Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odborníci: L-169 je nadějný koncept, vývozu ale nesmí škodit politici

  14:31aktualizováno  14:31
Koncept nového letounu L-169 je zajímavý a má šanci uspět na světových trzích, kde stálé létají stovky starších strojů L-39 Albatros. Pro iDNES.cz to uvedli publicisté Martin Velek a Lukáš Visingr. Projekt ovšem podle nich potřebuje politickou podporu, kterou v minulých dekádách česká letadla neměla.

Vizualizace vyvíjeného konceptu L-169. Oproti L-159 se vyznačuje palivovou nádrží integrovanou v křídle a větším podílem českých přístrojů. Prototyp by mohl vzlétnout v roce 2015. | foto: Aero Vodochody Aerospace

Koncept L-169 může vyústit buď v nový letoun vycházející z typů L-39 a L-159, nebo v dílčí modernizace stávajících letadel. Ať už "mokrým křídlem" (označení integrální nádrže uvnitř křídla, což zvýší dolet) či například větším podílem české avioniky. Od začátku se narozdíl od L-159 počítá s dvoumístným strojem, určeným zejména pro výcvik a náhradu L-39 Albatros (podrobně jsme o vývoji psali zde).

Fotogalerie

"Albatros je světově nejrozšířenější, a tedy z logiky věci nejlepší cvičný proudový letoun druhé generace. Vyniká kromě kvalit pro výcvik i spolehlivostí, provozní odolností, jednoduchostí a dlouhou životností," řekl pro iDNES.cz letecký publicista Martin Velek.

Statistiky se sice různí, nicméně podle vodochodských údajů létá ve světě až 900 albatrosů, podle jiných zdrojů ještě více. "Jejich údržba i modernizace se jeví jako ekonomicky mimořádně zajímavý podnik," soudí Velek.

Podobně se na plány Aera dívá vojenský publicista Lukáš Visingr. "Projekt L-169 vyhlíží zajímavě a perspektivně. Koncepce cvičných letounů Aero je povedená a dlouhodobě prověřená, takže je velice potěšující, že společnost hodlá tento potenciál rozvíjet. Modulární a víceúčelové pojetí spolu s novou avionikou by rozhodně mohly letounu L-169 pomoci," řekl iDNES.cz Visingr.

Alka podle něj nesplnila exportní očekávání mimo jiné proto, že byla příliš dobrá a příliš drahá. "Výbavou se téměř vyrovná nadzvukové stíhačce, čemuž odpovídá cena," míní Visingr.

Na trhu letounů srovnatelných určením s L-169 je podle něj velká konkurence, nabízená letadla jsou ale často dost drahá. "Značka Aero má díky typům L-29 Delfín a L-39 Albatros pověst firmy, která dokáže dodávat stroje s dobrým poměrem výkon/cena," vidí Visingr příležitost, jak uspět v zemích třetího světa.

Dostupné informace o vývoji L-169 naznačují, že právě takový záměr ve Vodochodech mají. Chtějí například docílit vyššího podílu českých přístrojů, přičemž oblast elektroniky a softwaru za poslední desetiletí prodělala velký skok - "umí ji" mnohem více dodavatelů a i díky tomu je nižší její cena.

Česká republika nezvládá politickou podporu, míní Visingr

Visingr i Velek nicméně upozorňují na kritický prvek, na němž úspěch či neúspěch L-169 bude záležet - podporu politiků. Například někdejší ministr obrany Jaroslav Tvrdík o L-159 řekl, že je nebezpečnější svému pilotovi než nepříteli. Byť podíl prohlášení politiků na exportním neúspěchu nejde přesně změřit, je zřejmé, že vyjádření jako to dnes už legendární Tvrdíkovo vývozu rozhodně nepomohlo.

"Úspěch L-169 bude záviset jak na nízké ceně, tak na tom, zda bude mít jeho vývoz silnou politickou podporu. Ve většině zemí je to standard, ale Česká republika to bohužel příliš nezvládá," míní Visingr.

Velek dodává, že Aero Vodochody utrpělo "díky trestuhodnému chování vlád v 90. letech i po roce 2000 nemalé ztráty zakázek jak jako výrobce nových letounů, tak jako dodavatel služeb typu údržby, oprav, generálek či provozování letounů".

Za projekt, který "určitě má hlavu a patu", označuje L-169 i Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (jejímž členem je i Aero Vodochody Aerospace, pozn. red.). "Určitým handicapem obecně kvalitního letounu L-159, pokud jde o export, byla velká část amerických komponent," říká. USA totiž nechtěly povolit vývoz alky, obsahující moderní americkou avioniku, do zemí, s nimiž mají napjaté vztahy.

Při výběru výcvikových letadel podle něj kupci hledí hlavně na to, aby stroj byl dvousedadlový, což L-159 původně nebyla. "V Aeru uměli identifikovat, na čem záleží případný obchodní úspěch. Trhem pro ně jsou jednoznačně státy, kde L-39 létají a kde budou v nějakém horizontu muset být nahrazeny," řekl iDNES.cz šéf zbrojařské asociace.

Otázkou nicméně podle něj bude cena produktu stejně jako doba, v níž bude Aero schopné dodat hotové stroje. Zbrojovka by ráda zahájila letové zkoušky prototypu v roce 2015.

Bitevníky L-159 se v květnu předvedly na vodochodském letišti:


Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.