Státní maturity vyvolávají řadu otázek. Ilustrační foto

Státní maturity vyvolávají řadu otázek. Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

NÁZOR: Zmetek. Státní maturita není vůbec připravena

  • 117
Co se stane, když student dorazí na zkoušku o půl minuty pozdě? Má být vyloučen? Jaké tabulky se mohou používat na matematiku? Mají se také razítkovat, tak jako slovníky na cizí jazyky? Tyto otázky zůstaly ze strany organizátorů maturity nezodpovězeny.

Sama myšlenka státních maturit není špatná. Jsem přesvědčen, že vhodnou formu celostátního srovnání a garantování určité míry úrovně vzdělání úspěšných maturantů podporuje většina veřejnosti, pedagogů i studentů.

Problém je v již téměř tragikomickém vyznění čtrnáctileté (!) přípravy státních maturit, v opakovaných odkladech, nejistotě a vysoké míře amatérismu Cermatu, tedy organizace pověřené přípravou a řízením státních maturit.

Dovolím si uvést několik osobních zkušeností a poznatků, které v mých očích (a je dost pravděpodobné, že i v očích jiných) diskreditují státní maturity:

Po tolika letech příprav a po takovém množství vynaložených finančních prostředků by se dalo očekávat, že státní maturity budou připravené do posledního detailu. Bohužel, opak je pravda. Zkušenosti s pracovníky Cermatu na různých úrovních jsou velmi tristní.

Již v minulosti při příležitosti různých "maturit nanečisto" došlo k závažným pochybením, například k dovezení testů z jiného předmětu či k nedostupnosti telefonní linky ("help-linky") pro řešení akutních problémů - a to i po dobu mnoha hodin.

Před těmito prázdninami mně osobně třikrát volali pracovníci Cermatu a domlouvali se znovu a znovu na dovezení výpočetní techniky potřebné pro státní maturity. Pokaždé volal někdo jiný, kdo o předchozím hovoru nevěděl. Ani přes častou komunikaci s mou zástupkyní ji neměli tito pracovníci zanesenou v adresáři, ač jsem ji určil jako koordinátorku a vše jim řádně a opakovaně sdělil. Omluvu, že je škol mnoho a nevědí, kde jim hlava stojí, nelze přijmout, neboť svědčí o organizačním zmatku a opravdu hrubém amatérismu.

Organizace současné testovací státní maturity má ze strany Cermatu rovněž mnoho nedostatků. Především neschopnost dát jednoznačnou odpověď na otázky, které jim pokládáme.

Co se stane, když student dorazí na zkoušku o půl minuty pozdě? Má být vyloučen? Jaké tabulky se mohou používat na matematiku? Mají se také razítkovat, tak jako slovníky na cizí jazyky? A co Pravidla českého pravopisu? Tyto otázky zůstaly pracovníky Cermatu nezodpovězeny. Například u matematických tabulek nám bez obalu řekli, že "to taky nevědí".

Obrovský nápor administrativní práce přinášejí takto koncipované státní maturity pracovníkům školy. Zahrnuje školení pedagogů, opakované řešení organizačních zmatků, ale i časově náročnou mechanickou práci - třeba nutnost zkontrolovat 150 kalkulaček studentů, zda nemají aplikaci grafického vyjádření funkcí, kterou státní maturita zakazuje, jejich následné zalepování a zapečeťování do obálek. Razítkování slovníků na cizí jazyk. Možná i matematických tabulek. Možná i pravidel českého jazyka.

Některé náležitosti státní maturity jsou pochybné i po právní stránce. Razítkováním osobního majetku studentů dochází k jeho znehodnocování, skladováním jejich osobních kalkulaček k jeho zadržování. Nehledě na otázku: Co když omylem dojde k jejich poškození? Bude škola platit?

Za nepříliš šťastný považuji fakt, že v testech pro generálku státních maturit je obsaženo učivo čtvrtého ročníku, které studenti objektivně probrat nemohli. Na jedné straně se sice říká, že generálka je pouze zkouškou logistiky, na druhé straně se ale jedním dechem dodává, že studenti mohou výsledků využít při volbě předmětů "ostré" maturity.

Možnost studentů zvolit si mezi lehčí a těžší verzí státních maturit má svou logiku. Ovšem jen za předpokladu, že toto budou zohledňovat vysoké školy při přijímacím řízení. Jenže většina představitelů vysokých škol dává jednoznačně najevo, že pokud toto vůbec kdy zohledňovat budou, tak až ve chvíli, kdy se státní maturity osvědčí. Což je velmi mlhavý příslib s naprosto nedefinovaným časovým horizontem. V takovém případě je vlastně volba těžší varianty nelogická. Jak je možné, že tak důležitá věc nebyla ani po čtrnácti letech s vysokými školami projednána?

Státní maturity přinášejí školám další výdaje, přitom ministerstvo školství nám nyní snižuje o dalších 24 procent státní příspěvek na činnost (kapitola prostředků na učební pomůcky). Za posledních několik let se tato kapitola snížila celkově o více než polovinu. Jen nákup magnetofonů, kalkulaček a tabulek jde do desítek tisíc korun. A co stojí a bude stát kopírování a tisknutí různých materiálů!

Vše toto považuji za neseriózní. Za alespoň trochu seriózní bych považoval, kdyby v tomto školním roce proběhla říjnová generálka státních maturit a došlo k jejímu velmi podrobnému vyhodnocení.

Na jeho základě pak k rozhodnutí, zda budou "nešťastné" státní maturity zrušené zcela (tomu nebrání ani tak politická vůle, jako již utracené peníze a případná nutnost vracet prostředky na projekt z peněz Evropské unie), nebo naprosto jasné a včasné sdělení, že státní maturity proběhnou řádně od školního roku 2011/2012 (tedy o rok později, než je nyní v plánu). Včetně jednoznačných pokynů a pravidel, zpracovaných do nejmenších detailů.

Jak se učit na státní maturity? Co je ve státních maturitách jasného a co ne? Ukázky testů státních maturit, které studenti neznají. Čtěte velkou přílohu o státních maturitách ve středeční MF DNES.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video