Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NÁZOR: Recepty, jak vrátit na české silnice slušnost

  12:39aktualizováno  12:39
O tom, jestli bude na silnicích bezpečno, rozhodují řidiči. Mohli bychom si přát spoustu nového asfaltu a chytřejší bodový systém, ale chceme-li méně mrtvých na silnicích, musíme mít lepší řidiče.

Autoškola v Liberci | foto: iDNES.cz

Aby se kdokoli stal lepším řidičem, musí chtít, musí být motivován (pozitivně i negativně), ale musí mít také možnost někde se řízení naučit. A k tomu slouží autoškoly.

MF DNES v posledních dnech přišla s několika příběhy, jak si někdo udělal řidičák, aniž musel dostatečně prokázat, že umí řídit.

Jako drtivá většina řidičů patří mezi slušné, tak věřím, že většina autoškol i zkušebních komisařů odvádí svou práci profesionálně a poctivě. Ale evidentně jsou i opačné příklady, kterým je jedno, zda pustí do provozu nebezpečné řidiče.

A co je nejhorší, často uchazeč o řidičák, i když sám chce, nemá možnost absolvovat kvalitní výcvik.

Autoškoly pod kontrolou

Ošidit výcvik či zkoušky je pro autoškolu ekonomicky výhodnější, ušetří se čas i pohonné hmoty, zvládne se více studentů, riziko kontroly a postihu je přitom nízké. Koneckonců podvádějí vysoké školy, tak proč by nemohly autoškoly?

A tady je problém: poctiví autoškoláci či zkušební komisaři jsou vlastně nadšenci. Díky za ně. A díky za rodiče, kteří si řidičské dovednosti svých potomků kontrolují a potřebné věci je doučí pod svým dohledem.

Ale co s tím? Řešení jsou různá. Existují dokonce modely, kdy je státu jedno, jakou člověk absolvoval autoškolu, či dokonce, zda ji vůbec absolvoval.

Ale má důkladný a přísný systém testování a zkoušek, který ověří, že řídit umí. A tím to nekončí. Systém sleduje všechny přestupky řidiče a dokáže mu řidičák zase odebrat, většinou dřív, než někoho zabije.

Česko potřebuje takové řešení pro autoškoly, které vychází z našich podmínek a možností, které bude rychlé a levné. Levné pro stát i pro řidiče.

A hlavně, které bude účinné. Co nám chybí, jsou jednoduché kontrolní mechanismy a následné důsledné sankce pro autoškoly. Osobně bych navrhoval například toto – o každé cvičné i zkušební jízdě se musí vést záznam.

Vede jej autoškola, ale vede si jej také každý žák autoškoly ve své žákovské knížce, která mu zůstává. Tím se zabrání, aby někdo švindloval a zapisoval mrtvé kilometry. Zapisoval by se také čas, odkdy dokdy konkrétní žák jel. Tím se pozná, zda absolvoval třeba noční jízdy.

Policie by při kontrolách měla zastavovat také vozidla autoškoly a sledovat, zda se evidence skutečně vede.

A každé vozidlo dnes může mít GPS systém, který zaznamenává, kde auto který den jezdilo. Že nejezdí jen jeden okruh ve městě, ale jezdí po různých typech komunikací, aby žáci dokázali zvládnout co nejvíc situací.

Toto není nic objevného, takto podobně funguje mnoho firem se služebními vozidly. A možná se dočkáme jednoduchého digitálního tachografu, ke kterému bude mít každý žák svou kartu, kterou použije během jízdy – kontroly počtu jízd a najetých kilometrů tak budou ještě snadnější.

Ano, znamenalo by to ekonomickou zátěž slušných autoškol kvůli těm neslušným. Ale nastavil by se jasný standard.

Tím však kontrola nemůže končit. Dobrý a ohleduplný řidič se stejně pozná až v reálném provozu. Je třeba získat co nejdříve co nejvíce informací o chování řidiče a mít nástroje k následné nápravě, či dokonce k jeho vyloučení z provozu.

V zahraničí k tomu slouží automatické kamery a radary a centrální evidence přestupků. Když přestupky dělá čerstvý řidič, musí se vrátit do autoškoly. Říká se tomu řidičák na zkoušku. U nás čekáme, až se vyboduje. Do té doby nezkušený řidič nejspíš někoho zabije.

V zahraničí mají pojišťovny k těmto evidencím přestupků přístup a neukázněnému řidiči razantně zvýší pojistné.

Dokonce i zaměstnavatelé se o přestupcích svých řidičů dozvědí. U nás se cena pojistky může zvednout, až když se řidič vybourá. Do té doby slušný i rizikový řidič platí na korunu stejné pojistné.

Proč čekáme, až problémový šofér někoho zabije?

V zahraničí musí problémoví řidiči absolvovat extra psychologické vyšetření a část z nich na základě výsledků přijde doživotně o řidičák. U nás absolvují "školeníčko", které se agresivitou konkrétního řidiče vůbec nezabývá – a stát pak každému, kdo je absolvoval, musí, opakuji, musí odečíst tři body.

O řidičák tak tady nepřijde nikdo. Když v zahraničí řidič přijde o řidičák a jezdí dál, sešrotují mu vozidlo. To je totiž pro tento typ lidí jediné účinné řešení. U nás jízda bez řidičáku ani není trestným činem a opět čekáme, až řidič někoho zabije.

A hlavně: když řidiče u nás vyfotí kamera, může se vymluvit na osobu blízkou. Tudíž mnoho problémových řidičů body ani nezíská a postih je čeká zase až v případě, kdy někomu ublíží.

V tom je náš nedostatek – problém špatného řidiče řešíme, až když se něco stane. Potom voláme po tvrdém trestu. Ale život či zdraví oběti již nevrátíme a stojí to spoustu peněz celou společnost.

V době krize chceme šetřit. Bereme maminkám mateřskou, porodné, zvyšujeme DPH za plínky a jídlo. Stát tak ušetří řádově pár miliard. Silniční nehodovost nás každoročně stojí přes padesát miliard korun, a tak se zde dají snadno ušetřit desítky miliard. Ale vyžaduje to větší námahu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.