Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NÁZOR odboráře Duška: Komu se omlouvám, a komu nikoliv - a proč

  14:00,  aktualizováno  12. března 8:28
Odborářský předák Jaromír Dušek, který minulý týden šokoval výroky o homosexualitě šéfa Českých drah a několika dalších vysoce postavených lidí, byl redakcí MF DNES vyzván, ať na věc napíše svůj názor. Zaslal rozsáhlý text, který musel být z prostorových důvodů krácen. Zde jej zveřejňujeme v úplnosti.

Předseda Svazu odborů služeb a dopravy Jaromír Dušek. | foto:  David Neff, MAFRA

V době, kdy každému již muselo být zřejmé, že ministr Kalousek neuspěje ani napodruhé se svým úmyslem zasadit ránu odborářům (především železničním) zdaněním, a ve svém důsledku možná i zrušením jejich benefitů, se obyčejný rozhovor o benefitech stal důvodem k zahájení nevídaného a neadekvátního útoku na moji osobu.

Takhle inkriminovaný rozhovor probíhal


Michael Kocáb

"Veřejná slova osoby s takovým vlivem, jako má pan Dušek, jedině dokazují zvýšenou potřebu ochrany před diskriminací."

S redaktorem Lidových novin jsem měl více než dvouhodinový rozhovor, ve kterém jsme se především bavili o původu benefitů, o významu a postavení odborářů v ČR a v EU v rámci sociálního dialogu i o tom, že prakticky neexistuje odvětví v ČR, které by v nějakém rozsahu benefity neposkytovalo. Velká část tohoto rozhovoru byla otištěna s tím, že jsem nepožádal o autorizaci. Ve chvíli, kdy se mě redaktor dotázal, jaké jsou lobbistické a vlivové vazby pana generálního ředitele Žaludy, kdože ho podporuje a kdo nad ním drží ochrannou ruku, tak jsem vyřkl onu větu, kdo koho vlivově chrání, či drží ochrannou ruku a kdo je s kým ekonomicky a lobbisticky propojen. Použil jsem u toho výrazy, které byly otištěny.

V žádném případě to nemělo znamenat, že "to" někdo s někým dělá a nemělo to znamenat urážku celé minoritní skupiny, jak si to mnozí dnes snaží vykládat. Snažil jsem se popsat vlivové struktury mimo jakoukoli státní kontrolu, které rozhodují v rámci Českých drah úplně o všem, a které mají na svědomí absolutně neprůhledné používání státních prostředků i vlastních zdrojů ČD pro historicky největší protekcionářský tok peněz na drahách.

Velká sklizeň

Už v roce 2008 - bez jakéhokoli souhlasu dozorčí rady (přestože byl dle stanov nezbytný) - si představenstvo ČD a.s., právě v čele s ředitelem Žaludou, rozhodlo o vlastních benefitech, které zatajili před dozorčí radou, a které by jim záviděl zřejmě nejen premiér, nýbrž i prezident na Hradě.

Zároveň v tomto roce vydali na údajnou reklamu pro spřátelené lobbistické struktury (pan Janoušek apod.) stovky milionů, které nejenže nepřinesly žádný efekt, nýbrž za ně ve skutečnosti nebylo ani nic dodáno. Přes obrovské výdaje na marketing došlo k razantnímu poklesu počtu přepravených cestujících.

Známý pražského primátora Béma, podnikatel Roman Janoušek, u Štrbského plesa

Známý pražského primátora Béma, podnikatel Roman Janoušek, u Štrbského plesa

Velký vliv na propad počtu cestujících mělo obsazení řady manažerských postů lidmi zvenku a špatná manažerská rozhodnutí o jízdních řádech a rozkouskování Českých drah na tzv. produktové vertikály zahájily jízdu ČD po pomyslné černé sjezdovce dolů.

Petr Žaluda

"Jménem svým i celého vedení Českých drah jsem nucen se důrazně ohradit proti opakovanému tvrzení pana Duška o nekompetentnosti managementu ČD, který je prý vybírán na základě sexuální orientace a již prý údajně zašantročil osm miliard korun."

V polovině roku 2008 obdržely ČD, a.s. za těžko uvěřitelnou transakci (prodej části podniku - Správy dopravní cesty s.o. – SŽDC, spolu s převodem cca 10 tisic zaměstnanců do státní organizace SŽDC) téměř 12 miliard korun. Stát při této transakci zaplatil své stoprocentně vlastněné firmě ČD a.s. za svůj vlastní majetek, který tam předtím bezúplatně vložil. Usnesením vlády tyto prostředky byly určeny výhradně pro obnovu vozového parku ČD, a.s. (osobní, motorové vozy, lokomotivy). V rozporu s usnesením vlády a bez souhlasu dozorčí rady utratil pan Žaluda se svými top manažery téměř čtyři miliardy do konce roku 2008 - údajně za úhradu provozních nákladů na pokrytí neuhrazené ztráty z provozování osobní dopravy po odčlenění nákladní dopravy (ČD Cargo) od ČD a.s.

To jsou, pane, výhodičky

13. listopadu 2008 požádal pan Žaluda o předchozí souhlas dozorčí radu k nákupu směnek ČEZu za účelem využití dočasně volných finančních prostředků, získaných prodejem části podniku (SŽDC). Na jaře roku 2009 nový náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák, který zároveň zastával funkci předsedy oné dozorčí rady, se celé měsíce marně snažil zjistit, jak bylo naloženo s prostředky, které ČD obdržely za výše zmíněnou transakci.

Image je vším: zpěvák Karel Gott a ředitel ČD Petr Žaluda oslavují v Praze pět let Pendolina, 2. 12. 2009

Image je vším: zpěvák Karel Gott a ředitel ČD Petr Žaluda oslavují v Praze pět let Pendolina, 2. 12. 2009

Generální ředitel se svým managementem to dozorčí radě nedokázal dokladovat a postupně, jak byly jednotlivé hospodářské výsledky za rok 2008 k dispozici, předsedovi dozorčí rady vycházelo najevo, že první, o co se po svém příchodu pan Žaluda se svými kolegy zvenčí postaral, byl jejich vlastní blahobyt a odměňování ve výši, která je nepochopitelná.

Aby zatajili výši svých příjmů, přestali využívat vlastní účetní systém ČD a nechali si prostřednictvím liberecké firmy Kodap mzdy s.r.o zasílat své odměny astronomické výše.

Ministerský audit zpracoval posouzení manažerských smluv a konstatoval celou řadu nadstandardního plnění ve prospěch managementu Českých drah kolem ředitele Žaludy, o kterých se jeho předchůdcům ani nesnilo. "Zvláštní pojištění" (vlastně spoření) pro každého z nich ve výši více než 97 tisíc korun měsíčně na dobu tří let, 100% bonus ke mzdě, nezávislý na hospodářském výsledku, 100% odměna i v době nemoci, včetně bonusů atd. Příslušný dokument mám samozřejmě k dispozici.

Kdo koho podržel

Vedle toho posuzovala dozorčí rada pod vedením pana Žáka do té doby nevídanou výši prostředků za marketing, kde většina položek vyvolává přesvědčení o korupčním jednání. Výsledkem největších marketingových výdajů v historii železnice vůbec přitom razantní pokles cestujících - jak jsem tu již uvedl. Dozorčí řada se nicméně nedopátrala, kam ty peníze doputovaly, nebo kde zmizely zbývající miliardy.

Test stavu českých vlaků.

Test stavu českých vlaků.

A když chtěl pan Žák řešit neúnosnou situaci odvoláním představenstva, získal pro podporu svého návrhu místo pěti potřebných hlasů z devítičlenné dozorčí rady pouze čtyři. Je zajímavé, že židli generálnímu řediteli zachránili zástupci Odborového sdružení železničářů v DR ČD. Tomuto svazu se, mimochodem, tento počin ve prospěch generálního ředitele v současné době bohatě vyplácí.

Do tohoto procesu údajně zasáhl lobbista Janoušek, který přinutil tehdejšího ministra dopravy Bendla, aby pana Žaludu udržel ve funkci. Problém byl vyřešen tím, že byl vyhozen pan Žák a všechno se zametlo pod stůl. Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD), v jehož čele stojím, opakovaně v průběhu roku 2009 žádal informace o tom, jak bylo s výše zmíněnými miliardami naloženo, ale dostalo se nám pouze vyhýbavé a nepravdivé odpovědi. Účetní závěrku za rok 2008 jsme získali po mnoha urgencích až v samotném závěru roku 2009.

Homeopatikum na drahách

Za rok 2009 došlo k obrovskému přílivu nových lidí do aparátu Českých drah zvenčí, což stanovilo úroveň odbornosti na generálního ředitelství téměř na úroveň homeopatika. Kdokoliv o dráze něco věděl a měl pro to nedejbůh i příslušné vzdělání a praxi, byl nemilosrdně vyhozen, aby uvolnil místo kamarádům a známým, kteří přišli bez jakéhokoli výběrového řízení, bez jakékoli kvalifikace a jejich odměňování bylo nastaveno nadstandardně vysoko.

Test stavu českých vlaků.

Test stavu českých vlaků.

Odcházejícím byly vnucovány dohody o ukončení pracovního poměru a všem se lhalo, že ČD snižují počty úředníků, a že oni jsou nadbyteční.
Pro kamarády a kamarády kamarádů se vytvářely nové posty, obvykle bez jakékoli pracovní náplně, neboť je těžké připravit u železnice pracovní náplň třeba pro správce golfového hřiště nebo zkrachovalého prodavače svítidel, či kolegu z libereckého zastupitelstva. České dráhy zcela ovládl klientelismus, který naprosto koordinuje a ovládá všemocný tajemník pana Žaludy, pozounista Veverka, který zřejmě umí výborně hrát na tento hudební nástroj, ještě lépe, díky dalším vazbám, se mu ovšem daří ovládat finanční toky a nastavit je tak, aby bylo vše o mnoho dražší než předtím. Umí zaměstnat všechny spřízněné duše, nepolíbené příslušnou kvalifikací, nevědoucí o železnici vůbec nic. Sám Veverka žádnou adekvátní kvalifikaci pro svoji funkci nikdy nezískal. Přesto by mu jeho mzdu záviděl i pan prezident Klaus.

Tohle možná znáte

V tomto absolutně nefunkčním systému se zoufalí řadoví zaměstnanci a základní zbylý management snaží udržet v chodu to, co z ČD zbylo, i když je to pro ně každý den horší. Každý cestující si musel všimnout, že vlaky přestaly mít návaznosti, že se ve službách a tzv. produktových vertikálách ČD vůbec nevyznají a řada z nich má už za sebou zkušenost, že přijdou do stanice na svůj pravidelný vlak a najdou čekárnu, na kterou přitom přispěla obec nebo město ze svých prostředků, zavřenou. Toalety samozřejmě zavřené taky, co kdyby je někdo počural, pokladnu neobsazenou (pokladní jsme vyhodili, abychom ušetřili peníze možná na další marketing), takže cestující stojí v mrazu po kolena ve sněhu na neuklizeném perónu a na neuklizeném nástupišti a posléze nastoupí do zpožděného vlaku, jehož vagóny mají svá nejlepší léta už nejméně dvacet let za sebou, a ve kterých nejde topení. Některá okna a dveře nejdou dokonce ani zavřít.

A to vše, prosím, v roce 2009, popřípadě v lednu 2010, kdy České dráhy získaly na osobní dopravu historicky největší částku, která o řadu miliard převýšila všemi předchozími audity deklarovanou částku na úhradu prokazatelné ztráty ze strany krajů i státu. Při dalších stovkách milionů utracených za údajný marketing s výsledkem úbytku dalších zhruba 12 milionu přepravených cestujících.

Generální ředitel Žaluda se na veřejnosti chlubí, že loňský rok byl nejúspěšnější. Opět tím klame celou veřejnost. Ve skutečnosti nás všechny stál jeden přepravený cestující ČD historicky nejvyšší sumu. To se mu to chlubí hospodářským výsledkem, když stát sype a sype, kraje rovněž.

Test stavu českých vlaků.

Test stavu českých vlaků.

Království softwarových investic

Vedle toho je pozoruhodné, kolik stihly ČD - na rozdíl od předchozích období - před rokem 2008 utrácet za údajný software. Paradoxně v téměř shodnou dobu jako když ministr Slamečka po svém příchodu na ministerstvo investoval peníze daňových poplatníků do nákupu upgrade systému softwaru pro několik set lidí, který nedávno před ním upgradoval za třičtvrtě miliardy pan Řebíček. Inu dokonalý software schopnému (všehoschopnému ) ministrovi pomůže zvládnout obtížné úkoly celého resortu.

Ministr dopravy Gustáv Slámečka - otevření nové obří křižovatky u Opatovic.

Ministr dopravy Gustáv Slámečka - otevření nové obří křižovatky u Opatovic.

Opakovaně jsme se pokoušeli s kolegy z mého svazu upozornit média a dokonce i premiéra Fischera na narůstající problémy v dopravě, výsledek byl nulový. To si ještě generální ředitel Žaluda poté, co tvrdil, že poprvé v historii ČD byla plně uhrazena osobní doprava ze strany státu a krajů, bez souhlasu ministerstva financí v závěru roku vydal vlastní dluhopisy ČD za jednu miliardu korun. To bude zase "kšeftů" pro kamarády.

Má to však jeden háček. Zamítavé stanovisko ministerstva financí k těmto dluhopisům upozornilo totiž na fakt, že České dráhy jsou předlužené, a že v době platnosti těchto dluhopisů v roce 2012 bude zřejmě nucen stát za České dráhy splatit i jiný jejich úvěr, za který převzala garanci Eurofima (European Company for the Financing of Railroad Rolling Stock). Některé zde uváděné kroky top managementu Českých drah a ministra dopravy Slamečky jsou pouhým zlomkem skutečnosti.

Petr Bendl (ODS)

Petr Bendl (ODS)

Všem slušným homosexuálům se omlouvám

Mluvčí vlády Roman Prorok

("Je to typ nejpodlejší a nejprimitivnější formy útoku na lidskou důstojnost, který ministerský předseda ostře odsuzuje. Svými výroky na adresu ministra dopravy, šéfa Českých drah a vedoucího Úřadu vlády se Jaromír Dušek v očích premiéra ze slušné společnosti sám vyřazuje."

A jsem zpět u benefitů. Ve výše zmíněném rozhovoru pro LN jsem spontánně použil výraz, který popisuje nepotizmus – protěžování - obrovského rozsahu a tři hlavní aktéry, o kterých mám informaci od mých kamarádů homosexuálů, že jsou homosexuálové, jsem takto pojmenoval, neboť jejich orientace tyto nepotické vazby vytváří. Jeden pan doktor, který mi nedávno napsal, vyjádřil matematickou pravděpodobnost, že by se v jednom managementu jedné navýsost odborné firmy (ČD) sešlo tak velké množství stejně orientovaných jedinců jedna ku trilionu, že by mohlo jít o náhodu.

V žádném případě, a to zdůrazňuji, jsem se ani v minulosti, ani v s současnosti, ani do budoucna nechtěl vymezovat vůči homosexuálům, protože k tomu nemám sebemenší důvod a mám mezi nimi, jak jsem řekl, řadu kamarádů. Všem slušným členům této menšiny, kterých se moje vyjádření dotklo, se omlouvám. Rozhodně to s nimi nemá nic společného. Nemohu však zavírat oči nad tím, když se několik všehoschopných tunelářů, využívajících nepotizmus - skrývá a schovává za celou homosexuální komunitu.

Tohle je můj způsob boje

Desítky let bojuju proti korupci na všech pozicích, kde jsem působil, a proti špatnému hospodaření s prostředky daňových poplatníků a dokonce jsem z těchto důvodů se svými kolegy i úspěšně stávkoval na železnici. Všechny nehospodárnosti, na které jsme před stávkou upozorňovali, se následně prokázaly v plném rozsahu, a byly z toho vyvozeny personální důsledky. Poté, co jsem byl na základě pomluv a podrazů ze strany mých bývalých kolegů vytěsněn z pozice předsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ), nemám možnost na toto neuvěřitelné tunelování působit prostřednictvím kdysi silného odborového svazu a prostřednictvím dozorčí rady, kde bohužel stávající zástupci zaměstnanců mají přivřené oči ve slastném očekávání dalších výhod, které svaz z tohoto "žluťáckého" přístupu bude mít. Nezbylo mi proto, než se o to pokusit prostřednictvím médií a tlaku mých kolegů v rámci Českých drah.

Test stavu českých vlaků.

Test stavu českých vlaků.

Jen tak pro příklad

Vzájemné lobbistické úzké vazby mezi panem Žalubou, Slamečkou a Novákem musím doplnit jednou konkrétní informací. Představte si, že na generálního ředitele Žaludu podá někdo trestní oznámení. Toto se už v rámci spisu (jehož číslo jednací se nám úplně náhodou objevilo na stole) objeví u státní zástupkyně Hercegové, konkrétní spis u útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality. Vy, kteří jste spolu se mnou a ostatními cinkali klíčemi v listopadu 1989, a kteří jste generální stávkou umožnili těm, kteří mají nyní plnou hubu demokracie aby konečně mohli opustit KSČ nebo Svaz československo-sovětského přátelství, tak byste očekávali normální postup, že bude zahájeno v této věci prověřování a následně vyšetřování Policií ČR. Všichni se ovšem mýlíme.

Skutečný postup je následující: pan Žaluda se přece dobře zná s panem Slamečkou. Pan Slamečka má úzké vazby na pana Nováka na úřadu vlády a tento pan Novák má ze své funkce moc koordinovat činnost tajných služeb. Jeho vliv je tak velký, že údajně dokáže zařídit, aby se trestná činnost spřízněných lidí, využívajících onoho nepotizmu, nejen nevyšetřovala, ale ani neprověřovala. Takže, vážení policisté, opět utřete nos a vážená paní zástupkyně, i kdybyste sebevíc chtěla, nic vyšetřovat nebudete.

Ing. Petr Žaluda - generální ředitel Českých drah na pozadí firemního megaloga

Ing. Petr Žaluda - generální ředitel Českých drah na pozadí firemního megaloga

Proto, abychom nemuseli psát o miliardách, pojďme raději ve všech médiích informovat o policistovi, který je tak (neskutečně) zkorumpován, že vedle nějakých 100 korun si sem tam nechal darovat i kávu či podobné prkotiny, a na toho nasadíme celou kavalerii vyšetřovatelů, včetně odposlechů, aby mocní mohli předstírat, že tady právo a pořádek přece existují a občan že si může být jist, že příslušní ministři na to dohlédnou.

Jenom trošku zatajíme fakt, že Česká republika - jako jediná v Evropské unii vedle Malty - nepodepsala úmluvu EU o boji proti korupci úředníků evropských společenství nebo členských států EU, vypracované na základě článku K3 odst. 2, písm. C.

Potom však není problém, aby se panu Slamečkovi i v době krize podařilo vytvořit ještě větší korupční prostředí než kdykoli předtím v prostředí státních zakázek. Zvláště pak, když u rozhodujících materiálů pro dopravní stavby došlo k razantnímu poklesu cen (například cement a stavební ocel), zohledněním poklesu cen do státních zakázek mohly být ušetřeny desítky miliard korun. Raději "nakrmíme" veřejnost bojem o benefity a schodek státního rozpočtu svedeme zcela na krizi, přestože mohl být bez ohledu na tuto krizi mnohem nižší.

Jen obava z rozkrytí možných mafiánských a korupčních skupin vede k neadekvátní hysterii, a proto si umím představit, proč tak všichni touží po mé hlavě. Znovu opakuji, že i kdyby nepotizmus podobného rozsahu využívali členové jakékoli jiné spřízněné skupiny nebo krasavice z módních časopisů, bojoval bych proti tomu stejně jako v minulosti a nyní.

Tak kdopak tady má zelenou? - Petr Žaluda - generální ředitel Českých drah

Tak kdopak tady má zelenou? - Petr Žaluda - generální ředitel Českých drah

Kdo je tady xenofobní

Jednu možnou omluvu přeci jen chystám. Když některý ze tří mnou jmenovaných úředníků veřejně prohlásí, že není homosexuál, slibuji, že se mu veřejně za toto pojmenování omluvím. Za nic jiného se omlouvat nehodlám a spíše budu vyžadovat omluvu pana Slamečky, jehož srovnání mé osoby s válečným zločincem Hitlerem mi za žalobu stojí včetně jeho zcela jasného veřejného vyjádření, že se se skupinou lidí – Duškovými lidmi – nebude bavit. To je veřejný projev nenávisti a xenofobie a diskriminace určité skupiny lidí ze strany ministra této země. Určitě k tomu nebudu zneužívat svého postavení jako pan ministr, který už veřejně oznámil, že chce neoprávněně použít ministerstva k hájení jeho osobních zájmů.

(Mezititulky jsou redakční)

Adolf Hitler
Autor:





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.