Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americké komando obsadilo severokorejský tanker, vrátí ho do Libye

  13:11aktualizováno  13:11
Příslušníci americké speciální jednotky Navy Seals obsadili se souhlasem prezidenta Baracka Obamy tanker Morning Glory, který převážel ropu z Libye pravděpodobně do Severní Koreje. Plavidlo s nákladem ropy za 30 milionů dolarů přes zákaz úřadů "uprchlo" z východolibyjského přístavu Sidra.

Jednotka Navy Seals. Ilustrační snímek | foto: U.S. NAVY

"Nikdo nebyl zraněn. Na žádost libyjské a kyperské vlády jsme převzali kontrolu nad tankerem," ozmánil kontraadmirál John Kirby s tím, že rychlou operaci schválil americký prezident Barack Obama.

Akci v neděli provedlo komando elitní jednotky námořnictva Navy Seals, spadající pod velitelství amerických speciálních operací v Evropě. Na tanker plující jihovýchodně od pobřeží Kypru udeřilo s podporou vrtulníku z amerického torpédoborce USS Roosevelt.

"Loď s nákladem byla získána nelegálně v libyjském přístavu Sidra," vysvětlil Kirby. Plavidlo američtí námořníci nyní dopraví zpět do Libye. 

Tanker "Morning Glory" připlul původně pod severokorejskou vlajkou do východolibyjského ropného terminálu Sidra počátkem března. Tam naložil až 200 tisíc barelů ropy, ale libyjské úřady ho posléze zadržely.

Tanker měl totiž ilegálně vyvézt ropu, nakoupenou od východolibyjských povstalců, kteří ropný terminál ovládají a chtějí ropu vyvážet nezávisle na centrální vládě v Tripolisu. Libyjská vláda přitom hrozila, že pokud se tanker pokusí s ropou odplout, armáda ho zničí. Námořnictvo se pak snažilo plavidlo zadržet, ale posádce, v níž bylo podle Pentagonu i několik ozbrojenců, se s tankerem podařilo dostat do mezinárodních vod.

Severní Korea se od plavidla po dnech mlčení distancovala s tím, že tanker provozovala egyptská společnost a registraci Pchongjang údajně zrušil.

Autor: natoaktual.cz


Témata: Barack Obama, Dolar, NATO, Ropa


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.