Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh na zkrácení metra je hotový, dřív budou končit i autobusy a tramvaje

  11:11aktualizováno  11:11
Společnost Ropid, která sestavuje v Praze a okolí jízdní řády hromadné dopravy, dokončila svůj návrh úspor. Pražanům, kteří se ozvali hlavně proti zamýšlenému zkrácení provozu metra, vyšla vstříc jen částečně - místo tří nočních spojů zruší dva. Změny ale nejprve musí schválit radní.
Méně spojů metra, škrty v autobusech i tramvajích, tak bude Dopravní podnik letos šetřit.

Méně spojů metra, škrty v autobusech i tramvajích, tak bude Dopravní podnik letos šetřit. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

O plánovaném omezení informovala MF DNES jako první. Nyní mírně upravený materiál zveřejnil Ropid na svých internetových stránkách.

Nejcitelněji zasáhne omezení provozu cestující na lince C. Ve směru na Háje bude poslední metro ze stanice Muzeum odjíždět dvě minuty po půlnoci, zatímco nyní je to až v 0:22 hodin. Zrušeny tak budou dva poslední spoje. Stejně tak i v opačném směru do Letňan.

Škrty čekají i linku B - také zde se již Pražané nebudou moci spolehnout na poslední dva spoje. Z Můstku nyní odjíždí směrem na Zličín poslední souprava šest minut před půl jednou ráno. Podle návrhu to bude již o dvacet minut dříve.

Na nejkratší trase A Dopravní podnik vypustí "jen" poslední spoj z Hostivaře, takže zde se stanice uzavřou zhruba o deset minut dříve než v současnosti.

Jde přitom o drobný ústupek - původně Ropid počítal se zrušením tří posledních spojů na všech linkách, což vyvolalo obrovský odpor mezi Pražany. Nespokojení obyvatelé metropole dokonce založili svou skupinu na internetové sociální síti Facebook. - čtěte Za metro po půlnoci bojují tisíce lidí na internetu i politici

Ušetří se 300 milionů

Zároveň však v návrhu zůstává opatření, podle něhož nevyjedou ani první ranní spoje na všech linkách ve všech směrech s jedinou výjimkou. Zachován bude pouze první spoj vyjíždějící z Depa Hostivař.

Důvod? Dopravní podnik zkrácením provozu metra ušetří, protože zároveň budou moci být z jízdních řádů vyškrtnuty i autobusové spoje, které na poslední metro navazují.

"Úpravy jsou dány rozpočtem, který nám pražské zastupitelstvo schválilo. Musíme jej naplnit. Ušetří se tři sta milionů na provozních nákladech," počítá Filip Drápal z Ropidu.

Změny již od pondělí

Filip Drápal také Pražany ujišťuje, že půlnoční spoje metra a autobusů nahradí noční tramvaje. "Ty už dnes často vyjíždějí souběžně s posledním metrem. K linkám, které vyjíždějí později, budou vloženy spoje," tvrdí Filip Drápal.

První změny se cestujících dotknou již příští pondělí. Razantních škrtů se totiž dočkají od 1. února tramvajové linky číslo 20, 24 a 25. Například linka 24 nyní vyjíždí z konečné Březiněveská ve 23:51, příští týden už to bude ve 23:11.

To znamená, že například Veleslavín a Liboc v Praze 6 přijdou v noci a také ráno o linku 20, a budou tak závislé jen na lince 26 s dvacetiminutovými intervaly. "Tímto směrem ale večer zatahují jiné linky, které míří do Vozovny Vokovice," upozorňuje Drápal.

Škrty v pražském metru

DP nebude ztrátový

Škrty znamenají omezení provozu o zhruba 6 až 7 procent. K tak razantním opatřením se přistupuje kvůli tomu, že se od 1. ledna změnil systém financování Dopravního podniku, který byl hluboce ztrátový.

Dopravce totiž musel odjezdit objednané linky, aniž za ně dostal zaplaceno tolik, kolik jejich provoz skutečně stál. Podnik vykázal ke konci září loňského roku ztrátu 2,34 miliardy korun. Celoroční čísla pak budou k dispozici na konci března.

Od letošního roku se platí reálná cena, za niž je možné jeden kilometr metrem, autobusem či tramvají ujet. Ve výsledku to znamená, že na provozu se musí ušetřit zhruba miliarda korun, a proto je nutné škrtat.

Radní zatím nic netuší

Návrhem změn se měli podle některých informací dnes, tedy v úterý, na svém jednání zabývat městští radní. Ti o tom ale včera ještě nic nevěděli. "Žádný takový materiál na programu není," shodli se Jiří Janeček a Milan Richter (oba ODS).

"V úterý má na dopravní poradě Ropid ukázat, co navrhuje, pak teprve začne projednávání. Nejprve na odboru dopravy a posléze případně v radě," upřesnil radní Radovan Šteiner (ODS).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.