"Pokud nebudou všechny přechody pro chodce přes tramvajové tratě zrušeny nebo osazeny semafory, máme se na co těšit," napsal na svém blogu pražský řidič tramvaje Pavel Ďuran.
Kromě toho, že až desítky tun vážící tramvaj má dvojnásobně dlouhou brzdnou dráhu než při stejné rychlosti osobní auto a nemůže uhnout z kolejí, by zavedení přednosti chodců před tramvajemi mohlo výrazně snížit rychlost tramvajové dopravy. Tramvaje v centrech měst mají přitom problémy s neukázněnými chodci už nyní.
Tramvaj je vlak
Pokud by se návrh stal součástí novely zákona, mohli by se v nebezpečí ocitnout naopak pasažéři. V kabinách tramvají by jim hrozila zranění při použití nouzové brzdy, pokud by řidič musel na přechodu náhle zastavit před neukázněným chodcem.
"Tramvaj je vlak, a tak je zapotřebí i o tramvaji uvažovat v rámci dopravní situace ve městě. Myslím, že je více než vhodné, aby odborníci měli dostatek informací, než se tato změna dostane do praxe," uvádí dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Petr Blažek v tiskové zprávě.
Ve stejném duchu se vyjadřuje i ředitel DPP Martin Dvořák. "Pokud by k takové změně došlo, rázem by se stali řidiči tramvají nejohroženější řidičskou skupinou při nehodách s chodci. Schválení této změny by je mohlo přivést do soudní síně na špatné straně lavice," uvedl Dvořák.
Také mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka přiznal, že se návrh na přednost chodců před tramvajemi objevil v užším výběru zvažovaných opatření nečekaně.
"Pětatřicetičlenný tým odborníků zaznamenal celkem 800 návrhů. Do další fáze postoupily ty, které podpořilo přes 80 procent expertní skupiny. Návrh o přednosti chodců před tramvají se tam dostal docela překvapivě. Je ale potřeba zdůraznit, že jde zatím jen o zvažovanou možnost."
Měli by mít chodci přednost před tramvajemi?
Mince má dvě strany, připouští odborníci
Hanzelka vysvětlil, že problematika má dvě strany. "Mnoho chodců dosud nevědělo, že se přednost na přechodech netýká tramvají. Kvůli tomu docházelo ke zraněním. Na druhou stranu, pokud se návrh dostane do zákona, tak by si někteří chodci mohli myslet, že je tramvaj na přechodu pustí kdykoli."
Podle informací dopravní policie se během loňského roku tramvaj s chodci srazila celkem ve 116 případech. Osm chodců zaplatilo střet životem.
Opatrně se k návrhu staví Václav Špička z Autoklubu ČR. "Hromadná doprava mívá ve světě výhody před osobní dopravou také proto, aby ji cestující preferovali. Tramvaj samozřejmě nemůže uhnout z kolejí, má dlouhou brzdnou dráhu. Případnou změnu je potřeba velmi pečlivě zvážit," říká.
"Osobně se přikláním spíše k nové důkladné kampani ministerstva dopravy, která by se měla zaměřit na to, že přednost chodců není a nikdy nebyla absolutní, jak se mnozí pěší domnívají," nabízí Špička jiný způsob prevence zranění chodců.