Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bulharsko střeží italské stíhačky. NATO posiluje u Černého moře

  12:52aktualizováno  12:52
Vzdušný prostor Bulharska začaly střežit italské stíhačky Eurofighter. Informovala o tom Severoatlantická aliance s tím, že posílená vzdušná ochrana oblasti je součástí balíku opatření k ujištění zemí na takzvaném východním křídle NATO a k odstrašení Ruska.

Letouny Eurofighter italských vzdušných sil | foto: Aeronautica Militare

„Jde o součást širších opatření v rámci Air Policingu NATO, mise potrvá do října,“ uvedla bruselská centrála Aliance.

Čtyři nadzvukové stroje Eurofighter italského letectva přistály na bulharské letecké základně Graf Ignatievo v pátek. Společně s bulharskými letouny MiG-29 budou střežit vzdušný prostor a hlídkovat. Podobně loni v létě vypomáhaly s ochranou vzdušného prostoru Bulharska několik týdnů americké stroje F-15. Působení italského letectva se pak bude částečně překrývat s podobným nasazením čtyř letounů Eurofighter britského letectva, které začne od září v sousedním Rumunsku.

Podobně jako v Pobaltí mají italské stroje startovat k letounům, které nekomunikují s řízením letového provozu nebo mají vypnuté automatické odpovídače. Působení italských stíhaček a zhruba stovky členů personálu schválila koncem června bulharská vláda.

O pomoc se zajištěním vzdušného prostoru požádalo samo Bulharsko, které trápí nedostatek provozuschopných nadzvukových strojů. Už loni tamější parlament schválil dodatky zákona o obraně a ozbrojených silách umožňující, aby bulharský vzdušný prostor střežila letectva členských států Severoatlantické aliance v rámci takzvaného Air Policingu.

Bulharsko loni v létě zaznamenalo podle ministerstva obrany nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky. Ruské stroje se prý vždy přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce.

Bulharské vzdušné síly

Nadzvukové:

  • MiG-29 - 12 + 3

Bitevní:

  • Su-25K - 10 + 4

Transportní:

  • A-319 - 1
  • C-27J Spartan - 3
  • Falcon 2000 - 1
  • Pilatus PC-12 - 1

Průzkumné:

  • An-30 - 1

Výcvikové:

  • Aero L-39ZA Albatros - 3
  • Pilatus PC-9 - 5

Vrtulníky:

  • Eurocopter AS532 Cougar- 12
  • Mi-24 - 1
  • Mi-17 - 4
  • Bell 206 - 6

Zdroj: BuAF

Když je však transpondér vypnutý, středisko řízení letového provozu takový letoun bez identifikace označuje za neznámý cíl a startují k němu pohotovostní stíhačky. Tehdejší ministr obrany Nikolaj Nenčev označil lety ruských letounů za „provokaci“ a upozornil, že jde o vzdušný prostor nejen Bulharska, ale celé Aliance, jejímž členem jeho země je. Moskva obvinění odmítla.

Bulharsko vybírá nové stíhačky

Spojenci se před časem dohodli na posílení vojenské přítomnosti v oblasti Černého moře podobně jako v Pobaltí. Kromě plavidel spojenců, která budou v oblasti více cvičit, vyšle Aliance do Rumunska vícenárodní prapor. Podle šéfa NATO Jense Stoltenberga jde o čistě obranná opatření jako součást podpory spojeneckým zemím v oblasti, především Rumunsku a Bulharsku, které jsou od ruské anexe Krymu a akcích na Ukrajině znepokojeny chováním Moskvy.

Bulharsko se zatím odhodlává k modernizaci svých vzdušných sil. Poté, co byly v prosinci 2015 vyřazeny z výzbroje zastaralé letouny MiG-21, zůstávají doposud páteří letectva rovněž sovětské stroje MiG-29. Ve výzbroji jich mají bulharští letci papírově patnáct, z toho tři dvojmístné. Letouny však už nezadržitelně zastarávají a část zůstává na zemi kvůli problémům s náhradními díly a servisem.

Premiér Bojko Borisov začal před pár týdny vyjednávat se Švédskem o nákupu osmi letounů JAS-39 Gripen. Švédskou nabídku na dodávku nadzvukových strojů stejné modifikace, jakou má ve výzbroji i české letectvo, upřednostnila zvláštní hodnotící komise před koupí modernizovaných amerických stíhaček F-16 nebo „olétaných“ strojů Eurofighter z Itálie.

Bulharský parlament ale záhy zřídil zvláštní výbor, který má přezkoumat okolnosti výběru nových stíhaček a podezření, že výběr mohl ovlivňovat bulharský prezident Rumen Radev, bývalý velitel letectva.

Stíhačka Eurofighter na Dnech NATO (září 2016):


Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Moderní čínský torpédobrec Che-fej v Severním moři
Čínské bojové lodě zamířily do Baltského moře. Zkoušely ostrou střelbu

Skupina tří čínských bojových lodí pokračuje v plavbě na společné rusko-čínské manévry v Baltském moři. Aktuálně se pohybují v Severním moři, kde je v...  celý článek

Umělá inteligence. Ilustrační snímek
Revoluce v umělé inteligenci může být pro lidstvo hrozbou, tvrdí expert

Až se lidstvo vypořádá se současnými hrozbami, bude muset překonat další existenční výzvu. Umělá inteligence, na které se v různých koutech světa pracuje, může...  celý článek

Nové stránky IN MEMORIAM věnované památce novodobých válečných veteránů
Virtuální památník připomíná vojáky, kteří přišli o život v misích i v ČR

Ministerstvo obrany spustilo internetový portál věnovaný památce novodobých válečných veteránů. Virtuální památník "IN MEMORIAM" ukazuje tváře i stručné...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.