Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NATO se spojí s Ruskem kvůli teroru v oblacích

  21:14aktualizováno  21:14
Zaútočit s uneseným letounem na město, jako se to podařilo Al-Kajdě v roce 2001 v USA, bude pro teroristy o něco těžší, ne-li nemožné. Alespoň nad Evropou. NATO s Ruskem spouštějí testovací fázi společného systému pro koordinaci letového provozu, který ochrání před "terorem z nebe" celý euroasijský prostor.

Ilustrační foto. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

NATO a Rusko budou společně sdílet radarové informace o pohybu letounů. To by mělo významně pomoci při včasném varování před podezřelými letouny a pomoci okamžitě reagovat na možné ohrožení.

Možnost, že by se teroristé nepozorovaně dostali s letounem například nad některou mnohamilionovou evropskou aglomeraci a zaútočili, se tak rapidně sníží.

"Pokud se letadlo začne chovat nevyzpytatelně, systém zajistí lepší přehlednost a transparentnost k urychlené koordinaci v evropském vzdušném prostoru," uvádí se v oficiální zprávě NATO.

Kdyby by se například podařilo unést v Rusku dopravní letoun, díky sdílení informací a systému včasné výstrahy bude Evropa schopna na bezprostřední nebezpečí reagovat s dostatečným předstihem.

Společný systém by měl být zcela funkční od příštího roku. Má dvě koordinační centra - ve Varšavě a Moskvě. Dále pak regionální centrály v ruském Kaliningradu, Rostovu na Donu a Murmansku, norském Bodo a turecké Ankaře. Systém je navíc součástí programu širší spolupráce Aliance s Ruskem ohledně ochrany vzdušného prostoru.

Otázkou však zatím zůstává, jak bude systém reagovat například na ruské strategické bombardéry, které se občas nad Evropou objeví a ke kterým musejí pokaždé startovat pohotovostní stíhačky NATO.

Bohaté zkušenosti s podezřelými letouny mají i čeští letci. Během loňské tříměsíční mise, kdy s gripeny střežili pobaltské republiky, museli čeští stíhači několikrát do vzduchu kvůli ruským vojenským letounům, které nedodržovaly pravidla letů po tratích civilních letových služeb.

Pohybovaly se například bez zapnutého odpovídače, tedy zařízení, které umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytuje základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce.

Autor: natoaktual.cz




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Obraně se politici věnují povrchně, vyplývá z analýzy programů stran

Většina stran a hnutí se obranné politice věnuje spíše povrchně. Když už se téma obrany v programu stran objeví, je často propojeno s dalšími tématy, které...  celý článek

Afghánistán, Kábul
Na bojišti nikdy nevyhrajete, vzkázal Talibanu šéf NATO

NATO ani Spojené státy nedovolí, aby se Afghánistán stal znovu bezpečným útočištěm pro mezinárodní teroristy, shodli se během nečekané návštěvy Kábulu šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.