Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NATO chce flotilu „létajících benzinek“. První koupí země Beneluxu

  12:23aktualizováno  12:23
Severoatlantická aliance začíná budovat flotilu létajících tankerů pro doplňování paliva za letu. Po zkušenostech z několika operací považuje takovou schopnost za klíčovou. A evropští spojenci v tomto ohledu dosud zaostávají. První dva upravené stroje Airbus A330 zaplatí Nizozemsko a Lucembursko.

Létající tanker A330 doplňuje palivo letounu F-35 | foto: Airbus

Pořízení prvních dvou strojů má být impulzem pro vybudování budoucí flotily tankerů, které bude provozovat NATO jako celek. Podobně jako provozuje letouny včasné výstrahy AWACS, průzkumné bezpilotní Global Hawk nebo strategické transportní stroje C-17.

Státy, které se do programu zapojí, budou moci podle svého podílu využívat určitý počet jejich letových hodin. První dva stroje zaplatí Nizozemsko a Lucembursko. Do služby mají vstoupit v roce 2020 a budou startovat z nizozemského Eindhovenu. V té době chce nizozemské Královské letectvo vyřadit dvojici tankerů KDC-10, které v současnosti provozuje.

Obecně se očekává, že se už na podzim k programu přihlásí další členské státy a Aliance pořídí minimálně další čtveřici tankerů. Hovoří se o Belgii, Německu, Norsku nebo Polsku.

Stroje budou vybaveny tak, aby nesloužily jen pro doplňování paliva celého spektra letounů, které spojenecké země využívají, ale také pro přepravu jednotek, materiálu či jako létající nemocnice. Nasazeny mohou být do operací NATO i Evropské unie.

„Nákup A330 je důležitým příspěvkem při řešení nedostatku tankovacích a transportních kapacit zejména v Evropské unii,“ konstatovalo nizozemské ministerstvo obrany.

Potřebu dalších tankerů ukázal boji proti Kaddáfímu

Dohoda o pořízení nových letounů přichází takřka pět let poté, co Evropská obranná agentura po zkušenostech z leteckých úderů proti režimu libyjského vůdce Muammara Kaddáfího označila vybudování takových kapacit za prioritu.

Během náletů na pozice Kaddáfího oddílů se ukázalo, že evropští spojenci byli schopni zajistit jen pětinu tankovacích misí. Zbytek - tedy celých 80 procent zajišťovaly Spojené státy.

V Evropě mají vlastní významné flotily „létajících benzinek“ pouze Britové a Francouzi. Itálie provozuje čtyři tankery - upravené stroje Boeing 767.

Další tankery v součtu několika kusů slouží v Německu, Španělsku či Turecku. Například české vzdušné síly, potažmo piloti gripenů, využívají nejčastěji pro výcvik tankování za letu i pro nedávné mise na Islandu služeb italských či švédských tankerů.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace sítě a projení ruskojazyčných twitterových účtů na základě blízké...
Ruské vlivové zprávy o NATO na Twitteru šíří "robotrollové", tvrdí studie

Dva ze tří uživatelských účtů sociální sítě Twitter, které v ruštině masivně šíří zprávy včetně dezinformací o posílené vojenské přítomnosti NATO v Pobaltí a v...  celý článek

Rumunský 26. pěší pluk přezdívaný "Rudí škorpioni" tvoří jádro nové vícenárodní...
Nechceme novou studenou válku, řekl šéf NATO k opatřením na jihovýchodě

V rumunské Craiově od listopadu začne působit další vícenárodní brigáda NATO na odstrašení Ruska. Podobně jako další bojové skupiny Aliance v Pobaltí a v...  celý článek

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Obraně se politici věnují povrchně, vyplývá z analýzy programů stran

Většina stran a hnutí se obranné politice věnuje spíše povrchně. Když už se téma obrany v programu stran objeví, je často propojeno s dalšími tématy, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.