Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NATO koupí od Ruska vrtulníky pro Afghánce, dohoda je prý blízko

  12:28aktualizováno  16:19
Rusko a NATO jsou údajně blízko uzavření dohody o nákupu 21 nových ruských transportních vrtulníků pro afghánské vzdušné síly. Pokud obchod "klapne", půjde o zcela mimořádnou záležitost. Nikdy v minulosti NATO s Ruskem společně nevyzbrojovaly třetí zemi.

S vrtulníky Mi-171Š létají v Afghánistánu také čeští letci. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Jestli se vrtulníkový balík uskuteční, bude to bezprecedentní akce, kdy pomoc třetí zemi poskytnou Rusko a NATO," citovala ruského velvyslance při NATO Dmitrije Rogozina agentura ČTK.

Zprávu přinesla ruská média s odvoláním na další diplomatické zdroje. Obchod už dostal "zelenou" i z nejvyšších míst v Moskvě.

Vrtulníky Mi-17 afghánského letectvaPodle Rogozina však nepůjde o pomoc, jak NATO původně požadovalo. Několik strojů dodá Moskva do Afghánistánu bezplatně, za zbytek ale musí Aliance zaplatit. Do ceny, která nebude komerční, se ale promítnou politické i ekonomické aspekty. Rusko má kromě strojů poskytnout za peníze NATO i palivo, výzbroj a zajistit výcvik pilotů.

Obchod, díky kterému by NATO a Rusko poprvé v historii společně vyzbrojily nějakou třetí zemi, by se měl dostat na jednání nadcházející schůzky NATO-Rusko 16. července.

Ruské stroje se osvědčily

Vrtulníky afghánské bezpečnostní složky do budoucna nutně potřebují, aby mohly postupně přebírat odpovědnost za bezpečnost v zemi od zahraničních jednotek. Hodnota zakázky se odhaduje na zhruba 300 milionů dolarů. Cena nového vrtulníku M-17 se totiž podle různých údajů pohybuje v rozmezí 12 až 15 milionů dolarů.

Vrtulníky Mi-8 nebo Mi-17 používají pro zásobování svých jednotek v Afghánistánu i Američané. Britové zase využívají najaté stroje pro speciální operace. A důvody jsou prosté, stroje ruské výroby jsou levnější a v afghánských podmínkách spolehlivější. Snesou extrémní teplotní výkyvy i drsné horské nebo pouštní prostředí.

Rusko nabídlo Alianci dodávky vrtulníků už loni na podzim. Velitelé spojeneckých vojsk mají totiž v Afghánistánu stále daleko méně vrtulníků, než by pro operace proti povstalcům Talibanu potřebovali.

Od počátku roku létají v Afghánistánu také tři modernizované a speciálně upravené vrtulníky Mi-171Š českých vzdušných sil. Ze základny v provincii Paktika zajišťují přepravu osob i materiálu a jsou maximálně vytížené.

Před časem Česká republika věnovala Afgháncům celkem 12 nepotřebných vrtulníků z armádních skladů - 6 transportních strojů Mi-17 a šest bitevníků Mi-24, které dnes tvoří páteř afghánského letectva.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.