Transportní letoun C-17 Globemaster. Ilustrační foto.

Transportní letoun C-17 Globemaster. Ilustrační foto. | foto: Ministerstvo obrany USA, natoaktual.cz

NATO koupí letouny C-17 pro strategickou přepravu

  • 4
NATO připravuje nákup velkokapacitních letounů C-17 Globemaster. Členské státy souhlasily se založením zvláštní agentury, která se o nákup a provoz letounů bude starat. Nové stroje bude Aliance využívat pro strategickou přepravu do zahraničních misí nebo pro humanitární pomoc.

"Jde o podstatný krok k získání mnohonárodních schopností, kterých je v současnosti v Alianci kritický nedostatek," řekl pro natoaktual.cz český velvyslanec při NATO Štefan Füle. Na nákupu a provozu by se měla podílet i Česká republika.

Členské státy NATO souhlasily se vznikem speciální agentury NAMO (NATO Airlift Management Organization), která by měla zajistit nákup, financování a společný provoz tří až čtyř letounů Boeing C-17 Globemaster.

První letoun pro strategickou přepravu materiálu a vojenských jednotek by přitom chtěla mít Aliance k dispozici v polovině příštího roku.

Aliance se už řadu let potýká s problémem, jak přepravit své jednotky na velké vzdálenosti. Dosud absenci vlastních transportních letounů řešila jejich drahým pronájmem.

Členské země se proto loni v září dohodly, že do společného vlastnictví pořídí tři letouny Boeing C-17 Globemaster od amerického Boeingu. Do projektu jejich nákupu se od té doby zapojilo patnáct zemí NATO včetně České republiky a dva státy z aliančního programu Partnerství pro mír.

Podle Füleho probíhá iniciativa ohledně pořízení letounů strategické přepravy uvnitř NATO nejméně rok. "Po summitu v Rize se až nyní dostáváme k zásadním jednáním a technických a finančních aspektech," konstatoval Füle.

Jakou částkou na provoz, případně jakým dalším způsobem se na projektu bude podílet Česká republika, zatím podle velvyslance není jasné. Dřívější odhady ministerstva obrany počítaly s tím, že by roční příspěvek neměl přesáhnout částku 100 milionů korun.

"Musíme si udělat jasnou představu o tom, jak velký díl z celkového ročního počtu letových hodin uspokojí naše potřeby pro přepravu vojáků i materiálu do misí, kterých se Český republika účastní," uvedl Füle.

Všechny nové letouny chce mít Aliance k dispozici v roce 2009. Domovské základny by měly být v Británii a v Německu. Vojenské řízení letky má být mezinárodní a posádky pak budou vycvičené i pro tankování za letu nebo noční mise.

Nedostatek strategických přepravních schopností NATO se kriticky projevil během mise v Pákistánu. NATO si tehdy chtělo od Ukrajiny půjčit letadla Antonov. Jejich pronájem byl ale tak drahý, že aliance od úmyslu ustoupila.

Využít tehdy mohla jen svá taktická letadla, která spotřebují mnohem více paliva, nedoletí tak daleko a přepraví menší náklad. Mise v Pákistánu proto byla několikanásobně dražší a pomalejší, než kdyby aliance vlastnila nové Boeingy C-17.

Nový letoun C-17 Globemaster unese 75 tun nákladu a doletí do vzdálenosti přesahující 4400 kilometrů. Do jeho útrob se vejde například tank nebo tři helikoptéry.

, natoaktual.cz

Video