Letošní příspěvek Prahy do aliančního rozpočtu činí 395 milionů. Do roku 2006 hodlá Brusel v tuzemsku investovat pět miliard korun. Na společné obranné projekty přispěje Praha ve stejném období dalšími dvěma miliardami.
"Některá pravidla aliance jsou podobná zásadám Evropské unie. V prvních letech našeho členství v NATO tedy budeme z pokladny Bruselu dostávat mnohonásobně více peněz, než jsou naše roční poplatky alianci," potvrdil šéf finanční sekce ministerstva obrany Jan Dzvoník.
Rozsáhlé investice NATO
NATO Česku koupí výkonné a také drahé třídimenzionální radary pro systém protivzdušné obrany. Podílet se bude i na rozsáhlé modernizaci jejich stanovišť. Na leteckých základnách v Náměšti nad Oslavou a Čáslavi vyrostou nové hangáry, jídelny, ubytovny, sklady, opravny, zmodernizovány budou přistávací a vzletové dráhy.
"Náměšť nad Oslavou a Čáslav se změní ve špičková letiště aliance," říká velitel letectva Ladislav Klíma. Obě základny mají být rovněž - jak je v alianci zvykem - kompletně oploceny a zajištěny výkonnými bezpečnostními systémy. "Hodně toho zaplatí Brusel, jiné investice budou společné a zbytek je už na nás.
NATO například uhradí výstavbu tří míst v hangáru pro letouny a my zaplatíme dvě," vysvětluje Klíma rozdělení miliardových částek směřujících do Náměšti, Čáslavi a dalších dosud utajovaných míst, v nichž se počítá s umístěním radarů.
Investice Bruselu pomůžou snížit nezaměstnanost
Ekonom Dzvoník nicméně upozorňuje, že štěstí přeje jen připraveným. Například české stavební firmy, které se budou ucházet o rekonstrukci vojenských letišť, musí mít mezinárodně platné certifikáty kvality.
Také jejich zaměstnanci se neobejdou bez bezpečnostních prověrek. "Záleží ale na typu práce," upřesňuje Miloš Němec z akvizičního úřadu ministerstva obrany.
Zdráhá se hovořit o příležitostech pro výhradně náměšťské či čáslavské firmy.
"Mluvme raději o českém průmyslu. Ten budeme rozhodně podporovat - ať již doma či například v Německu. I když stavební zakázku v Čáslavi získá německá firma, určitě dá práci lidem z města," dodává Němec.
"Místní firmy o investičních záměrech NATO ve zdejším kraji vědí a připravují se na to, aby v soutěži uspěly," říká čáslavský starosta Vladimír Hamral.
Od "podnikání" Bruselu v okolí města si slibuje zvýšení zaměstnanosti, obratu místních obchodníků i koupěschopnosti obyvatel. Letecká základna dává podle Hamrala už dnes práci stovkám lidí z Čáslavi a okolí.
"Spousta významných firem tu zkrachovala - pryč jsou doby, kdy odtud občané vyháněli letce kvůli hluku," vzpomíná starosta Hamral. V Čáslavi a okolí je devítiprocentní nezaměstnanost.
Stejně tak náměšťského starostu Vladimíra Měrku zajímá především to, aby Brusel i česká armáda přinesly práci místním firmám. "Když už tu letadla dělají binec, tak ať z toho alespoň lidé něco mají," říká.
Devítiprocentní nezaměstnanost, již považuje za přijatelnou, se podle něho daří na této výši držet i s přispěním vojenského letiště, které kromě vojáků zaměstnává několik set lidí. Tento počet však při rekonstrukci základny prudce vzroste. Další zisky mohou městům plynout z pobytů spojeneckých leteckých jednotek v Náměšti či Čáslavi.
"Jak rozsáhlé investice nás čekají?" opakuje otázku velitel náměšťské základny Jan Vachek. A ihned odpovídá: "Změny se dotknou téměř všeho - od hangárů až po obyčejnou hadici na tankování paliva. I ona totiž musí konstrukčně odpovídat standardům NATO, jinak u nás spojenecké letouny palivo nedoplní," objasňuje letec.