Nástrahy moskevského metra

  • 7
Na cestující, kteří jedou moskevskou podzemní drahou, čekají dvě hlavní nebezpečí: zloději a jezdící schody. Zastaralé eskalátory totiž téměř každý den zraní jednoho člověka. Na loňskou jízdu podzemním labyrintem nebude v dobrém vzpomínat 338 potlučených lidí.

Jen během květnových svátků zranil pohyblivý pás v jeden jediný den deset lidí. Ačkoli hlas z reproduktoru cestující vyzývá, aby se chovali slušně, hlavně mladí lidé házejí podél madel mince.

I drobná jednokopějka přitom dokáže zařízení prudce zastavit a zranit tak desítky lidí. To dokáží i kovové skoby strčené pod schody.

Podobný efekt ale mají i boty žen, které v metru jezdí obuté do střevíčků na úzkých a vysokých podpatcích. Jakmile se taková bota dostane do žlábku mezi kovovými rýhami na schodech, je těžké nohu vytrhnout. Při jedné takové nehodě se to sice cestující podařilo, ale narušila tím celé schodiště. Dvěma těžce zraněným lidem navíc musely být amputovány nohy.

Metro je gigantický kryt
Eskalátory ale mají i jinou funkci. U každého z nich je speciální zařízení, které v případě nebezpečí vytvoří hermetickou kovovou bránu. To dělá z moskevského metra gigantický kryt.

V podzemce je 554 eskalátorů, z nichž nejdelší měří sto dvacet metrů. Výrobní záruka jezdících schodů je padesát let. Na mnoha moskevských stanicích ale podle ředitele metra Dmitrije Gajeva přesluhují.

Rozpočet podzemky je podle něj tak bídný, že peníze stačí sotva na mzdy zaměstnanců a nejnutnější opravy.

Například jedna z nejfrekventovanějších stanic Majakovskaja, která je považovaná za architektonickou památku, je prý v kritickém stavu. Eskalátory tam přesluhují již téměř patnáct let a nosné konstrukce vyžadují okamžitou opravu. Stanice měla být původně uzavřena a rekonstruována už v roce 2000, avšak dosud se tak nestalo. Ruské metropoli v tom nepomohlo ani UNESCO.

Podle Gajeva je na všechna ruská metra z rozpočtu vyčleněno zhruba 500 milionů rublů. Jen moskevské by ale na zalátání nejhorších záplat potřebovalo přinejmenším 3,8 miliardy.

Platí jen třetina pasažérů
Ředitel si navíc stěžuje na to, že mnozí cestující mají nejrůznější úlevy. Podzemka, jejíž všechny trasy měří 260 kilometrů, denně přepraví na devět milionů pasažérů. Jen tři miliony ale za cestu řádně platí.

Zbytek buď neplatí vůbec, nebo jen třicet procent. Týká se to nejrůznějších veteránů, invalidů, pracovníků bezpečnostních služeb, důchodců a studentů. Metro každý rok neplatiči připraví o tři miliardy rublů.

O bezpečnost cestujících se v metru stará celý pluk příslušníků bezpečnostních služeb. Denně tam na pořádek dohlíží zhruba třináct tisíc lidí. Ti jezdí v civilních šatech vozy metra a sledují dění ve vestibulech a na nástupištích. Okradení cestující si ale stěžují, že spíše než na zloděje dávají pozor na teroristy.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video