Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nástrahy moskevského metra

  18:12aktualizováno  18:12
Na cestující, kteří jedou moskevskou podzemní drahou, čekají dvě hlavní nebezpečí: zloději a jezdící schody. Zastaralé eskalátory totiž téměř každý den zraní jednoho člověka. Na loňskou jízdu podzemním labyrintem nebude v dobrém vzpomínat 338 potlučených lidí.

Jen během květnových svátků zranil pohyblivý pás v jeden jediný den deset lidí. Ačkoli hlas z reproduktoru cestující vyzývá, aby se chovali slušně, hlavně mladí lidé házejí podél madel mince.

I drobná jednokopějka přitom dokáže zařízení prudce zastavit a zranit tak desítky lidí. To dokáží i kovové skoby strčené pod schody.

Podobný efekt ale mají i boty žen, které v metru jezdí obuté do střevíčků na úzkých a vysokých podpatcích. Jakmile se taková bota dostane do žlábku mezi kovovými rýhami na schodech, je těžké nohu vytrhnout. Při jedné takové nehodě se to sice cestující podařilo, ale narušila tím celé schodiště. Dvěma těžce zraněným lidem navíc musely být amputovány nohy.

Metro je gigantický kryt
Eskalátory ale mají i jinou funkci. U každého z nich je speciální zařízení, které v případě nebezpečí vytvoří hermetickou kovovou bránu. To dělá z moskevského metra gigantický kryt.

V podzemce je 554 eskalátorů, z nichž nejdelší měří sto dvacet metrů. Výrobní záruka jezdících schodů je padesát let. Na mnoha moskevských stanicích ale podle ředitele metra Dmitrije Gajeva přesluhují.

Rozpočet podzemky je podle něj tak bídný, že peníze stačí sotva na mzdy zaměstnanců a nejnutnější opravy.

Například jedna z nejfrekventovanějších stanic Majakovskaja, která je považovaná za architektonickou památku, je prý v kritickém stavu. Eskalátory tam přesluhují již téměř patnáct let a nosné konstrukce vyžadují okamžitou opravu. Stanice měla být původně uzavřena a rekonstruována už v roce 2000, avšak dosud se tak nestalo. Ruské metropoli v tom nepomohlo ani UNESCO.

Podle Gajeva je na všechna ruská metra z rozpočtu vyčleněno zhruba 500 milionů rublů. Jen moskevské by ale na zalátání nejhorších záplat potřebovalo přinejmenším 3,8 miliardy.

Platí jen třetina pasažérů
Ředitel si navíc stěžuje na to, že mnozí cestující mají nejrůznější úlevy. Podzemka, jejíž všechny trasy měří 260 kilometrů, denně přepraví na devět milionů pasažérů. Jen tři miliony ale za cestu řádně platí.

Zbytek buď neplatí vůbec, nebo jen třicet procent. Týká se to nejrůznějších veteránů, invalidů, pracovníků bezpečnostních služeb, důchodců a studentů. Metro každý rok neplatiči připraví o tři miliardy rublů.

O bezpečnost cestujících se v metru stará celý pluk příslušníků bezpečnostních služeb. Denně tam na pořádek dohlíží zhruba třináct tisíc lidí. Ti jezdí v civilních šatech vozy metra a sledují dění ve vestibulech a na nástupištích. Okradení cestující si ale stěžují, že spíše než na zloděje dávají pozor na teroristy.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouře Ophelia obrátila v Anglii tok vodopádu vzhůru nohama
VIDEO: Bouře Ophelia převrátila vodopád. Voda crčela vzhůru

Bouře Ophelia na Britských ostrovech vyvracela stromy, ničila střechy i sloupy elektrického vedení. Sílu větru, který na severu Anglie a ve Skotsku dosahoval...  celý článek

Italský politik a zakladatel Hnutí 5 Hvězd Beppe Grillo na archivním snímku
Itálie chce bojovat proti fake news, zavádí do škol nový předmět

Italská vláda zavádí do škol předmět, v němž se budou studenti učit, jak rozeznat fake news a konspirační teorie na sociálních sítích. Jedním z důvodů je, že...  celý článek

Trailer k filmu Trotsky
Rusové zfilmovali život Trockého. Revoluce je špatná, nabádá seriál

Sto let po Velké říjnové socialistické revoluci vstoupí na ruské televizní obrazovky jedna z jejích nejvýraznějších postav – Lev Trockij. Životopisný seriál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.