Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Našly se černé skříňky concordu

  9:55aktualizováno  9:55
Obě černé skříňky se záznamy dat a rozhovorů z letu havarovaného letadla typu Concorde letecké společnosti Air France byly nalezeny v noci na místě neštěstí u letiště Charles de Gaulle-Roissy. Obě jsou podle místních úřadů neporušené a měly by být prozkoumány v průběhu 24 až 48 hodin. Letecké neštěstí nepřežilo 113 lidí, z toho 109 bylo na palubě a čtyři na zemi.

Záchranáři na místě neštěstí objevili jednoho živého člověka, podle všeho pracovníka nebo hosta hotelu, u něhož se letoun zřítil.

Je to vůbec první havárie concordu, který byl považován za nejbezpečnější letoun.

Většině cestujících letadla, kteří mířili s německou cestovní kanceláří Deilmann do New Yorku, odkud měli odplout na výlet zaoceánským parníkem do Ekvádoru, bylo v průměru nad šedesát let.

Při neštěstí zahynuli i čtyři lidé v hotelu "Hotelissimo", u něhož se letoun zřítil. Dva byli Poláci, kteří v hotelu pracovali, třetí obětí byla Francouzka, zaměstnankyně hotelu, a čtvrtou britská turistka.

Pokud jde o zraněné, francouzský premiér Lionel Jospin řekl, že ti, kdo byli zasaženi na zemi v hotelu, jsou "z lékařského hlediska v dobrém stavu". Další informace o zraněných, včetně o jejich počtu, nejsou k dispozici.

Na křídlech se objevily trhliny
Společnosti British Airways a Air France, které concordy vlastní, v pondělí přiznaly, že se na křídlech 11 z 13 strojů v provozu se objevily trhliny. British Airways po nehodě oznámily, že ruší příští dva lety concordů. Air France zrušila lety všech concordů do odvolání.

Příčina nehody - porucha motoru
Příčinou leteckého neštěstí nadzvukového letadla Concorde společnosti Air France, které se zřítilo krátce po startu z letiště Roissy-Charles de Gaulle, byla porucha motoru.

"Viděl jsem tento letoun, hořel mu motor na levé straně. Po chvíli havaroval, bylo to asi dvě minuty po startu," řekl očitý svědek televizi CNN, který je pilotem už třicet let a ačkoli nikdy neletěl concordem, má o těchto letadlech velké znalosti.

 "Letoun byl velmi nízko nad budovami poblíž letiště, snažil se nabrat výšku, ale šlo mu to velmi těžko. Přeletěl dálnici a zřítil se na hotel v městské části Gonesse," dodal Stephane Prevost, který pracuje pro firmu sídlící blízko letiště.

Fakta

Letadlo: Concorde společnosti Air France
Uvedení do provozu: 23. října 1980
Nalétáno: 11 989 hodin
Počet cestujících: 100
Členů posádky:  9
Počet zabitých na zemi: 4
Mrtvých celkem: 113
Národnost cestujících: 96 Němců, 2 Dánové, 1 Američan, 1 Rakušan
Počet letounů Concorde: 13; z toho 6 provozovala Air France, 7 British Airways
Rychlost: více než 2000 km/h, trasu přes Atlantik zvládne za tři a půl hodiny
"Když letoun spadl, vyšlehly obrovské plameny a vznesl se obrovský oblak černého kouře," sdělil další očitý svědek. Na místo okamžitě přijeli záchranáři a začali hasit.

"Kolem 16:45 jsem nad sebou viděl přelétat letadlo v plamenech a za dvě minuty na to jsem viděl kouř nad Gonesse, " řekl další svědek, který v té době projížděl v autě severně od
Paříže.

"Letadlo startovalo s hořícími reaktory," řekl pracovník letiště Roissy. Tento svědek řekl, že viděl letadlo startovat. "Pokoušelo se o poloviční obrat a zřítilo se v momentě, kdy manévr zahajovalo".

Britský pilot Sid Hare, který nehodu rovněž viděl, řekl CNN, že hluk motorů byl dvakrát až třikrát hlasitější než normálně, bylo vidět obrovskou ohnivou kouli. "Něco jako malá atomová bomba - opravdu hrozný pohled".

Jeden ze čtyř motorů měl zřejmě katastrofální poruchu. Za letadlem se táhly plameny o délce 200 až 300 stop (60 až 90 metrů), řekl Hare.

Letecká společnost Air France okamžitě vytvořila krizovou buňku ve svém sídle na letišti, řekl mluvčí společnosti. Krizový štáb otevřelo rovněž německé velvyslanectví v Paříži.
Na místo neštěstí se vypravili francouzský premiér Lionel Jospin a ministr dopravy Jean-Cluade Gayssot.

Turisté letěli na lodní výlet do Ekvádoru
Letoun neletěl na pravidelné lince Paříž - New York, ale byl to speciální let pronajatý německou cestovní kanceláří Deilmann, která se specializuje na luxusní výlety lodí. Turisté měli plout přes Bahamy a Kubu do Ekvádoru. Majitel cestovní kanceláře Peter Deilmann v televizi ZDF třesoucím se hlasem řekl, že téměř všichni cestující, kteří měli zarezervováno místo v letadle, byli Němci.

Pařížské letiště Charlese de Gaullea bylo po nehodě uzavřeno a všechny lety zrušeny.

Akcie Air France po nehodě okamžitě spadly o 3,5 procenta. Internetové stránky Air France byly přetíženy.

Hotel byl na prodej
Hotel jménem "Hôtelissimo", do jehož areálu letoun Concorde spadl, stojí na předměstí Gonesse a získával klientelu především díky výhodné vzdálenosti k letišti Charlese de Gaulla. Zákazníci tu měli mimo jiné k dispozici čtyřicet pokojů a prostornou restauraci. Současný majitel hodlal celé zařízení v nejbližší době prodat, a to nikoli draho - za dva miliony franků.

Přehled největších leteckých katastrof za posledních 12 let

25. července 
2000

Nehoda concordu společnosti Air France se 110 lidmi na palubě, která se stala nedaleko Paříže, si vyžádla dohromady 113 mrtvých, když padající letadlo zabilo čtyři lidi na zemi, jeden pasažér přežil.

17. července 
2000

V Indii se zřítilo letadlo indických aerolinií Alliance Airlines, v němž uhořelo nejméně 50 pasažérů. Boeing 737-200 dopadl na rodinný dům, kde našlo smrt dalších šest osob.
19. dubna 2000 Největší katastrofa v dějinách filipínské letecké dopravy, letadlo Boeing-737-200 společnosti Air Philippines se zřítilo na ostrově Samal v jižní části Filipín, zahynulo 131 osob.
30. ledna 2000 U Pobřeží slonoviny spadl do Atlantského oceánu keňský Airbus 310, zemřelo pravděpodobně 83 lidí.
31. října 1999 Letoun Boeing 767 Egyptských aeroliní se zřítil do Atlantského oceánu u východního pobřeží USA, zahynulo 217 lidí.
24. února 1999 Při katastrofě čínského letounu 400 kilometrů jižně od Šanghaje zahynulo 61 lidí.
11. prosince 1999 Airbus Thajských aerolinií havaroval u města Surat Thani, zahynulo 101, zachráněno bylo 45 lidí.
3. září 1998 U břehů Kanady se zřítil do moře letoun švýcarské společnosti Swissair s 215 cestujícími a 14 členy posádky. Neštěstí nikdo nepřežil.
16. února 1998 Při přistání v metropoli Tchaj-wanu Tchaj-peji spadl Airbus A300-600. Náraz do několika budov a následný výbuch si vyžádal 203 mrtvých.
2. února 1998 Na jihofilipínském ostrově Mindanao narazilo na vrcholek hory a zřítilo se letadlo DC-9 filipínské společnosti Cebu Pacific Air, zahynulo 104 osob.
19. prosince 1997 U města Palembang na indonéském ostrově Sumatra havaroval Boeing-737-300 singapurské společnosti Silk Air, letící z Jakarty do Singapuru; neštěstí nepřežilo 104 osob.
26. září 1997 Při havárii indonéského dopravního letadla Airbus A-300 u Medanu na severu indonéského ostrova Sumatra zahynulo všech 222 cestujících a 12 členů posádky.
6. srpna 1997 Na tichomořském ostrově Guam se zřítil jihokorejský letoun Boeing 747-300 s 254 lidmi na palubě, z nichž 28 katastrofu přežilo.
12. listopadu 1996 Srážka letadla Boeing-747 saúdskoarabských aerolinií a kazašského Iljušinu-76 nad Indií si vyžádala životy 349 lidí.
18. července 1996 Krátce po startu z Kennedyho letiště v New Yorku explodoval Boeing-747 americké společnosti TWA a nedaleko Long Islandu se zřítil do oceánu. Zahynulo 230 osob.
7. února 1996 U břehu Dominikánské republiky havarovalo turecké dopravní letadlo Boeing-757 letící z Puerto Plata do Frankfurtu nad Mohanem. Zahynulo všech 189 osob na palubě.
8. ledna 1996 Při havárii zairského nákladního letadla typu Antonov-32 v zairské Kinshase zahynulo na 350 lidí.
6. června 1994 Letadlo TU-154 společnosti China Northwest Airlines na lince Si-an-Kanton se zřítilo krátce po startu, zahynulo všech 161 osob na palubě.
26. dubna 1994 Zřícení Airbusu-A300 tchajwanské společnosti China Airlines na lince Tchaj-pej-Nagoja při přistávání si vyžádalo 264 mrtvých.
8. února 1993 Íránské dopravní letadlo Tu-134 na vnitrostátní lince Teherán-Mašhad se zřítilo po srážce se stíhacím bombardérem Suchoj-22 asi 15 km od Teheránu, zahynulo 131 lidí.
24. listopadu 1992 Letadlo Boeing-737 čínské společnosti CAAC na lince Kanton-Kuej-lin v Číně narazilo před přistáním do horského srázu a explodovalo, zahynulo 141 lidí.
28. září 1992 Letadlo pákistánských aerolinií PIA na trase Karáčí-Káthmándú se zřítilo těsně před přistáním v Nepálu, když narazilo do hory Bhate Bhir. Neštěstí si vyžádalo 167 obětí.
31. července 1992 Havárii airbusu 310-300 thajských aerolinií v nepálském Káthmándú nepřežilo 113 osob. 
5. října 1991 Při nárazu indonéského vojenského letadla typu Lockheed C-130 Hercules do budovy v Jakartě zahynulo 133 lidí.
11.července 1991 Letadlo typu DC-8 společnosti National Air Canada s muslimskými poutníky z Nigérie se zřítilo hned po startu na letišti v Džiddě v Saúdské Arábii. Zahynulo 263 osob.
26. května 1991 Na lince Hongkong-Vídeň vybuchl Boeing-767 rakouské společnosti Lauda Air. Při havárii, kterou pravděpodobně způsobila porucha na jednom z motorů, zahynulo 223 osob.
2. října 1990 Po pokusu o únos narazil Boeing-737 čínské společnosti CAAC při přistávání na kantonském letišti do dalších dvou strojů, zahynulo 128 osob.
19. září 1989 Nad Saharou havarovalo letadlo DC-10 francouzské společnosti UTA se 156 cestujícími a 15člennou posádkou letící na lince Brazzaville-Paříž. Havárii pravděpodobně způsobil výbuch nálože na palubě letadla. Nehodu nikdo nepřežil.
3. září 1989 Kubánské letadlo IL-62M havarovalo krátce po startu z havanského letiště José Martího a při pádu na havanské předměstí Boyeros zahynulo 171 osob včetně několika na zemi.
21. prosince 1988 Americké letadlo Boeing-747 se zřítilo v jihozápadním Skotsku u městečka Lockerbie. Při havárii, kterou způsobil výbuch bomby, zahynulo 270 osob.
18. ledna 1988 Čínské letadlo Il-18 havarovalo na lince Peking-Čchung-čching v Číně, zemřelo 108 lidí.

Těsně po startu se zřítilo letadlo Concorde společnosti Air France s 110 lidmi na palubě, které směřovalo z Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku. (25. července 2000)

Těsně po startu se zřítilo letadlo Concorde společnosti Air France s 110 lidmi na palubě, které směřovalo z Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku (25. července 2000).

Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku (25. července 2000).

Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku (25. července 2000).

Těsně po startu se zřítilo letadlo Concorde společnosti Air France s 110 lidmi na palubě, které směřovalo z Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku (25. července 2000).

Místo, kde se zřítil nadzvukový dopravní letoun typu Concorde letící na lince z Paříže do New Yorku. Tragédii nepřežilo 113 lidí. (25. července 2000)

Těsně po startu se zřítilo letadlo Concorde společnosti Air France s 110 lidmi na palubě, které směřovalo z Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku. (25. července 2000)

Letoun concorde se zřítil u hotelu Gonesse, pouhých šest kilometrů od letiště Roissy-Charles de Gaulle. (26. července 2000)

Policie a záchranáři nedaleko místa zřícení letadla společnosti Air France se 109 lidmi na palubě, 26. 7. 2000

Areál hotelu poblíž Paříže kam několik minut po startu spadlo letadlo typu concorde se 109 lidmi na palubě, havárii nikdo z nich nepřežil a zahynuli i čtyři lidé na zemi, 26. 7. 2000

Hasiči likvidují požár budovy na, kterou spadlo několik minut po startu letadlo směřující do New Yorku, 26. 7. 2000

Poslední vteřiny letu letadla společnosti Air France typu concorde směřující do New Yorku, které zachytil náhodný maďarský turista, 26. 7. 2000

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...
Masakr v Gíze. Egyptští islamisté při přestřelce zabili 55 policistů

Egyptská policie se vzpamatovává z krvavého incidentu v provincii Gíza, při kterém islamističtí radikálové zabili 55 policistů. Počet mrtvých může ještě...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.