Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Našli vrak letounu Saint-Exupéryho

  0:01aktualizováno  0:01
Zmizel z oblohy beze slova, náhle a nenávratně jako hrdinové jeho knih. Po šedesáti letech našli jeho letoun. Dozvíme se už, jak a proč zemřel Antoine de Saint-Exupéry? Když muž, z něhož se po smrti měla stát legenda, odstartoval ke svému poslednímu letu, byl slunný den.

Saint-Ex, jak se mu přezdívalo, zamířil svůj Lightning P-38 ze základny v korsickém Borgu směrem k jižní Francii, neboť měl pořídit snímky kvůli blížící se invazi spojenců.

Bylo 31. července 1944. Byl to den, kdy Saint-Exupéry zemřel. Rok předtím mu poprvé vyšla kniha Malý princ. Jeho záhadné zmizení odstartovalo kult Saint-Exupéryho jako romantického muže akce, jehož aura se spojila s posmrtnou slávou spisovatele.

Zcela ztělesňoval hrdinský typ své doby: startoval k odvážným letům a po přistání psal příběhy plné něhy a idealismu. Ve středu potápěči oznámili, že objevili dvě části jeho letounu. Staré záznamy pak potvrdily, že tovární číslo 2734, které na kusech letadla našli, odpovídá stroji s vojenským označením 42-68223. A právě v něm létal Saint-Exupéry.

Muž, který miloval nebe a psal o hvězdách, opravdu skončil v moři. Tušilo se to dlouho. Někteří hledači sice údajně objevili stopy po pilotově letounu až v Alpách, jiní přísahali, že se zřítil do nějaké ze strží kdesi v Provence, ale většina věřila, že Saint-Exupéry skončil v moři.

Toto podezření zesílilo, když místní rybář v roce 1998 vylovil z moře poblíž Marseille řetízek s částí jména slavného pilota. V roce 2000 potápěči nalezli stroj, který mohl patřit Saint-Exupérymu.

Pak našli ještě další čtyři. Teď mají ten pravý. Jedna z největších záhad moderní Francie, posilovaná legendou o statečném letci a dobrodruhovi, jenž byl také intelektuálem, je už napůl vyřešena. Teď zbývá druhá část: jak se to stalo?

Teorií jeho zmizení je několik, některé jsou realistické, jiné skoro mystické. Saint-Exupéry mohl být sestřelen protiletadlovou obranou nebo německým stíhačem. Ale záznamy luftwaffe nic takového neukázaly.

Mohl také udělat školáckou chybu. Ale Saint-Ex létal od roku 1921 a patřil k legendárním pilotům, kteří dopravovali poštu z Francie do Afriky a Jižní Ameriky a přitom umírali po haváriích na Sahaře i v Atlantiku.

K Saint-Exupérymu se však nejvíc hodí třetí varianta: sebevražda. Letectvo jej nechtělo přijmout, protože byl pro armádu starý (v roce 1944 mu bylo 44 let) a po četných zlomeninách, následku mnoha havárií, byla jeho pohyblivost tak omezená, že jej občas jeho mechanici museli do kokpitu strkat.

Jeho osudový let měl být tím posledním: velitelé jej příště chtěli držet už jen na zemi. Pilot tělem i duší to možná nemohl přenést přes srdce a deprese stočila jeho stroj do vln. Záhada tedy zůstává.

Ale vedle ní zůstává i pocit, že Saint-Exupérymu i jeho mýtu už by mělo být umožněno, aby odpočíval v pokoji.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barcelona protestuje proti uvěznění dvou separatistických lídrů a rozhodnutí...
Madrid přebere vládu nad Katalánskem. Sesadí Puigdemonta a vyhlásí volby

Španělská vláda omezí katalánskou autonomii. Sesadí tamní vládu a ve vzpurném regionu uspořádá volby, oznámil španělský premiér Mariano Rajoy. Návrh musí ještě...  celý článek

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.