Brian Charette a jeho sextet | foto: www.kungfugue.com

Náš americký hammondkář čili Brian Charett na českém turné

  • 0
O americkém varhaníkovi Brianu Charettovi (ročník 1972) tvrdí text na obalu jeho v Dánsku vydaného CD, že polovinu svého času tráví v New Yorku, a druhou polovinu v Praze. Tento měsíc Charett v Česku zahraje devět koncertů v rozmezí od 2. do 19. května – a to v Praze (v Redutě a v Jazz Docku), v Mostě, ve Zlíně, Svitavách, Vyškově, Frýdku-Místku, v Novém Městě a v Ústí nad Labem. To je dostatečný důvod, proč představit jeho nejnovější album Music For Organ Sextette, které vyšlo u renomované dánské společnosti SteepleChase.

Hammondovy varhany jsou v jazzu spjaty se zvukem kousavých a barevně bohatých akordů Jimmyho Smithe - typickým do takové míry, až se z něj u jeho následníků stalo určité klišé. Izraelský Sam Yahel a po něm i náš Ondřej Pivec zkusili vyrazit vlastní cestou, která by se běžnému stereotypu vyhýbala. Brian Charette (už před nimi) šel ještě dál.

O albu

Brian Charette: Music For Organ Sextette

CD, stopáž 67:37 minut. Vydala firma SteepleChase Music.

Obal alba Brian Charette: Music For Organ Sextette

Jako pianista si Charette od dětství získal dobrou znalost klasické hudby, od Bacha až k Olivieru Messiaenovi. V jeho hudbě je to slyšet. Deset původních skladeb alba Music For Organ Sextettte představuje osobitý post-modernistický soubor, v němž varhany působí téměř jako střídmě uplatňované piano doprovázející dechy (flétnu plus střídavě sopránku, altku, tenor, baryton a basklarinet, zato bez typického ostřejšího rejstříku trubky). Dechy jsou občas aranžovány v sekci připomínající zvuk a frázování téměř swingového big bandu, jindy se ozývají v postbopových sólech, někdy se zase proplétají ve směsici s téměř freejazzovou uvolněností. V sólech se nejvýrazněji uplatňuje flétna Jay Collinse a tenor Joela Frahma (častého partnera našich mladších jazzmanů).

Brian Charette

Nejzajímavěji působí závěr alba Music For Organ Sextettte: v desetiminutovce Mode for Sean Wayland na sebe některé krátké úseky navazují odmlkami, třeba i s neočekávanými zvraty, či se změnou tempa nebo nálady, přičemž celek neztrácí dojem souvislosti a průběžné napětí. O něco kratší poslední skladba Tambourine poskytne varhanám přece jen poněkud víc místa a efektní propletenec hlasů s nečekaným koncem nabízí příkladnou ukázku, jak také může dnešní jazz znít, aniž by se přihlašoval k nějakému pevně definovanému
stylu.


Video