Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hrozí Paroubkovi Waterloo? Počkám na chyby Zemanovců a ČSSD, plánuje

  13:12aktualizováno  13:12
Národní socialisty v posledních týdnech v médiích "převálcovala" jiná levicová strana. Díky volbě prezidenta a jejímu vítězi Miloši Zemanovi se do popředí dostala SPOZ. Partaji, kterou založil expremiér Jiří Paroubek, hrozí v příštích sněmovních volbách pád. Paroubek se nicméně předem nevzdává a nevidí svou situaci beznadějně.

„Zemanovci musí zdůvodnit, jak se dostali k penězům, za které vedli kampaň,“ říká předseda Národních socialistů Jiří Paroubek. Pokud to strana neudělá, její akcie podle Paroubka zase klesnou. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jako Napoleon před svým Waterloo působí teď někdejší "boss" české politiky Jiří Paroubek. Vítá mě v poslaneckém bufetu, kde s chutí pojídá vejce v aspiku, typický produkt Restaurací a jídelen. Stravu preferuje stále stejnou, své soupeře i nadále napadá s podobnou razancí jako dříve, ale je si mnohem více vědom toho, jakou reálnou politickou cenu teď má. A ta není příliš vysoká. Strana Národní socialisté - levice 21. století, s níž se chtěl Paroubek slavně vrátit k politické moci a možná i do vlády, teď zažívá krušné časy.

Rozhovor s Jiřím Paroubkem Jakou má nyní strategii? Čtěte v sobotu 16. února v MF DNES

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"Je potřeba mít osobnosti, mít program. To jsou aspekty, na které se v příštích měsících zaměřím. U SPOZ a Miloše Zemana jsem si nevšiml, že by šli touto cestou," říká v rozhovoru pro MF DNES Paroubek.

A nastiňuje, jak to dělají Národní socialisté: za osobnosti v řadách své strany považuje pracovníka Světové banky Filipa Drapáka či bývalého velvyslance a náměstka ministra obrany Jaromíra Novotného.

Po zvolení Miloše Zemana na Hrad je totiž všude plno Zemanovců (SPOZ), tedy největších konkurentů Paroubkovy strany. A na levici už mnoho prostoru nezbývá. Příští rok ve sněmovních volbách tak Paroubkovi hrozí debakl a pád z vysoké politiky. Přesto je odhodlán jít do bitvy, která může být jeho poslední.

"Voliči mají tendenci vnímat jako levicovou alternativu právě Zemanovce. A to je pro národní socialisty velmi špatná zpráva. Jejich jedinou nadějí by mohlo být utvoření levicového bloku před volbami do Sněmovny," odhaduje politolog Lukáš Jelínek, který se českou levicí dlouhodobě zabývá.

Jenže plán na sjednocení levice je v nedohlednu. Naráží na nechuť ČSSD a na osobní animozity vůdců levicových partají, které se v posledních dnech zvýraznily.

Ještě před prezidentskou volbou patřil Jiří Paroubek mezi vášnivé příznivce Miloše Zemana a hned po skončení voleb rozesílal zprávu, kde se podporou budoucího prezidenta chlubil. O pár dní později už mu však vyčítal jeho dávné spojenectví s ODS. Mezitím dali Zemanovci hlasitě vědět, že o Paroubkovu podporu nestojí. Na oplátku Jiří Paroubek v rozhovoru pro MF DNES označuje Zemanovce za "lidi, kteří nemají žádný formát".

"Paroubek možná čekal, že když včas vysloví Miloši Zemanovi podporu, tak mu to Zeman oplatí, ale to se nestalo," nabízí jedno z vysvětlení zvláštního vztahu mezi dvěma expremiéry politolog Lukáš Jelínek. Podle něj jsou dnes národní socialisté prakticky mrtvá strana, která má ve sněmovních volbách příští rok mizivé šance.

Ondřej Macura, šéfredaktor Paroubkova názorového webu Vaše věc, stále vidí budoucnost národních socialistů růžově, na rozdíl od konkurence. "Když se zeptáte lidí, co o straně Zemanovců vědí, odpovědí, že znají jejího čestného předsedu a že ta strana existuje, ale co se týče programu a personálních věcí, povědomí o té straně je velmi chabé," tvrdí Macura. Ale není to zároveň charakteristika samotných národních socialistů?

Od Paroubka už se dokonce odklonil jeho dlouholetý spojenec a někdejší šedá eminence ČSSD Petr Dimun. Radit mu přestal před půl rokem. Paroubek Dimuna rozezlil svým odchodem z ČSSD a také tím, jak přistoupil k Dimunově projektu, názorovému portálu Vaše věc.

"Udělal z toho tiskový orgán své strany. Proto už ty stránky nejsou tak populární jako dřív," uvedl Dimun, dnes živnostník v oblasti politického marketingu s různými klienty napříč politickým spektrem.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.