Vítejte v ostravském Národním dopravním informačním centru. Pokud se na silnici...

Vítejte v ostravském Národním dopravním informačním centru. Pokud se na silnici cokoliv mimořádného stane, dostanou dispečeři informaci do několika minut. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podívejte se do centrálního mozku dálnic. Z Ostravy vidí i opravy D1

  • 8
Sledovat a shromažďovat informace o mimořádných situacích na tuzemských silnicích je někdy pořádná šichta. Pracovníci Národního dopravního informačního centra v Ostravě však doufají, že zvládnou i očekávané potíže spojené s rekonstrukcí dálnice D1.

Na první pohled splnění jednoho z mužských snů. Plno obrazovek, na každé jiný program, přepínání dovoleno, či dokonce vyžadováno. Jenže další pohled už tak zábavný není.

Na obrazovkách i monitorech běží poměrně jednotvárný program - pohled na dálnice a další nejdůležitější silnice v zemi. A při hovoru s pracovníky Národního dopravního informačního centra (NDIC) člověka počáteční nadšení přejde úplně.

Národní dopravní informační centrum v Ostravě

Založeno v roce 2005, od roku 2008 sídlí v moderní budově na Slovenské ulici v Ostravě-Přívozu, hned vedle zánovní dálnice D1.

V centru žádné mimořádné situace neřeší, ale informace o dopravních nehodách, uzavírkách, kolonách, vlivu počasí a dalších událostech na silnicích shromažďují a rozšiřují je do různých médií, hlavně však na dopravní portál dopravniinfo.cz.

Centrum využívá více než tří stovek kamer na dálnicích, přes 200 detektorů a téměř 300 meteohlásek. Dispečeři zároveň ovládají 105 informačních tabulí na dálnicích a rychlostních silnicích. Nové jsou mobilní informační tabule v úsecích rekonstrukce D1. Ročně je z NDIC odesláno přes dva a půl milionu zpráv. Vše v nepřetržitém provozu obsluhuje celkem 17 pracovníků.

"Člověk tady musí být přesný a pečlivý, musí se umět rychle a hlavně správně rozhodovat. Není to snadné, jak by si někdo mohl myslet," přikyvuje vedoucí centra Ctirad Weissmann.

"A také je to obrovský nápor na oči, když ve dvanáctihodinové směně pořád sledujeme obrazovky a monitory. Všichni tady jednou budeme nosit brýle," přidává se vedoucí směny Vladimír Šálek, který v NDIC pracuje už sedm let, tedy od počátku.

Náročné směny jsou v pátek a v pondělí

 Když se stane nehoda, vědí o ni v centru většinou díky policii nebo hasičům za pár minut. Mnohdy i ještě dříve. Vzápětí zajistí zveřejnění události na dopravniinfo.cz, či v mobilní aplikaci, zprávu odešlou do médií, zároveň systém zajistí změnu textu na informačních tabulích na dálnicích a rychlostních silnicích. Informace z centra jdou i do všech navigací.

A to se opakuje mnohokrát za den, počet denně vydaných zpráv jsou stovky. Někdy i řádově výše.

"Bývají i klidnější dny, ale samozřejmě pamatujeme i velmi náročné směny, když se stala hromadná nehoda, případně větší počet mimořádných událostí," říká Ctirad Weissmann, který umí odhadnout, kdy budou mít nejvíce napilno:

Vše o opravě dálnice D1

"Každé pondělí a pátek, kdy mnoho lidí přejíždí do Prahy a zpátky, prodloužené víkendy, začátky a konce prázdnin, ale také první hezký víkend po zimě a také víkendy s babím létem, kdy si lidé ještě chtějí pořádně zajezdit."

Po dotazu, jestli v Praze či v Brně nikomu nevadí, že se dění na silnicích v celé zemi monitoruje právě z Ostravy, se Weissmann podiví: "A proč by z Ostravy nemohlo? Díky moderní technice vidíme všude a není žádný rozdíl, jestli se něco událo na dálnici u Ostravy, nebo až na Plzeňsku," vysvětluje.

Na rekonstrukci D1 se centrum připravovalo

 Jedno složité období dopravní centrum čeká nyní. Nebo se spíše už pomalu rozjíždí. Ředitelství silnic a dálnic, které centrum provozuje, začalo s generální opravou nejstaršího úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Očekávají se kolony, objížďky, řidiči jistě budou nervozní, hrozí nehody.

"Už jsme personálně mírně posílili, na opravovaných místech přibudou kamery a každý den do patnácti hodin dostáváme harmonogram prací na další den. Navíc přímo u nás v centru sedí redaktor Českého rozhlasu a každou mimořádnou událost posílá dále do vysílání Radiožurnálu," vypočítává Weissmann změny kvůli uzávěrce.

Dálnice pod dohledem

Zásah dispečerů řidiči jedoucí po dálnici poznají takřka okamžitě. Sotva operátor klikne, tak se na dálniční informační tabuli například někde na Vysočině okamžitě objeví upozornění, že mají zpomalit, protože před nimi se stala nehoda.

V koloně nezevlujte, jeďte dále

 Jenže dispečeři moc dobře vědí, že vděku se dočkají jen málokdy. Mnohdy je tomu právě naopak.

"Lidé si třeba neuvědomují, že informace na světelné tabuli jsou platné jen v okamžiku, když pod tabulí projíždí. Pak nám někdo vyčítá, že u nehody to bylo jinak, než četl na tabuli. Ale třeba nehoda se stane tři kilometry od tabule, ale on už nemá šanci vidět, že než tam dojede, už se upozornění změnilo," vysvětluje Weissmann.

Řidičům před delší cestou doporučuje, aby se předem podívali na dopravní informace na internetu. Při jízdě doporučuje poslouchat rádio, případně pokud by měl spolujezdec staženou dopravní aplikaci pro mobilní telefony, tak sledovat i ji.

"Naši řidiči se ještě nenaučili v kolonách používat metodu zip, tedy střídavé řazení ze dvou pruhů do jednoho. A také místo toho, aby se v koloně věnovali řízení, tak se zajímají, co se stalo, zvláště pak u nehod. Když každé auto na pár sekund zpomalí, tak není divu, že se celý provoz pořádně zkomplikuje," říká. 

Co v centru každého okamžitě zaujme, tak je ticho a všudypřítomné soustředění. Fluktuaci tady neznají, každý si sice náročné, ale důležité práce váží. A když dispečeři vyjedou sami na silnice, svou profesi nezapřou.

"To víte, že sledujeme, kde je například jaká uzavírka a jestli o ní víme. Pořád jsme ve střehu. Ale tomu se snad nikdo neubrání," netajil jeden z operátorů, František Dvorščák.

Národní dopravní informační centrum sídlí  v sousedství zánovní dálnice D1 v Ostravě-Přívozu.

Národní dopravní informační centrum sídlí v sousedství zánovní dálnice D1 v Ostravě-Přívozu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video