Náraz meteoritu zpomalil vývoj života

• 19
Planetu Zemi, tehdy starou asi miliardu let, zasáhl zřejmě před 3,5 miliardy let obrovský meteorit. Ten způsobil takovou zkázu, že na ní pravděpodobně zpomalil vývoj živých organismů. K tomuto závěru dospěli vědci ze Stanfordské univerzity v Kalifornii a Louisianské státní univerzity na základě průzkumu hornin v Austrálii a v Jižní Africe.

O výsledcích, které zveřejňují v pátečním vydání časopisu Science, informovali
badatelé ve čtvrtek ve Washingtonu.

Asteroid, který tehdy Zemi zasáhl, byl nejméně dvakrát větší než ten, o němž se předpokládá, že asi před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů.

Jeho pád způsobil rozbití pevniny na kontinenty, výrazné prohloubení do té doby relativně mělkého moře a především zaplavení celého povrchu souší obrovskými vlnami.

Vědci přesně nevědí, kam meteorit dopadl, domnívají se však, že jich mohlo na Zemi zhruba ve stejnou dobu dopadnout i několik. Měly v průměru 20 až 50 kilometrů a byly nejspíše součástí pásu asteroidů, které se nyní pohybují mezi Marsem a Jupiterem.

I když v době dopadu žily na Zemi pouze bakterie, domnívají se vědci, že meteority zásadním způsobem změnily vývoj života na planetě. Ve své studii však neupřesňují, v čem předpokládaná změna spočívá.