Náraz meteoritu zpomalil vývoj života

Planetu Zemi, tehdy starou asi miliardu let, zasáhl zřejmě před 3,5 miliardy let obrovský meteorit. Ten způsobil takovou zkázu, že na ní pravděpodobně zpomalil vývoj živých organismů. K tomuto závěru dospěli vědci ze Stanfordské univerzity v Kalifornii a Louisianské státní univerzity na základě průzkumu hornin v Austrálii a v Jižní Africe.

O výsledcích, které zveřejňují v pátečním vydání časopisu Science, informovali
badatelé ve čtvrtek ve Washingtonu.

Asteroid, který tehdy Zemi zasáhl, byl nejméně dvakrát větší než ten, o němž se předpokládá, že asi před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů.

Jeho pád způsobil rozbití pevniny na kontinenty, výrazné prohloubení do té doby relativně mělkého moře a především zaplavení celého povrchu souší obrovskými vlnami.

Vědci přesně nevědí, kam meteorit dopadl, domnívají se však, že jich mohlo na Zemi zhruba ve stejnou dobu dopadnout i několik. Měly v průměru 20 až 50 kilometrů a byly nejspíše součástí pásu asteroidů, které se nyní pohybují mezi Marsem a Jupiterem.

I když v době dopadu žily na Zemi pouze bakterie, domnívají se vědci, že meteority zásadním způsobem změnily vývoj života na planetě. Ve své studii však neupřesňují, v čem předpokládaná změna spočívá.

Slovenský ministr školství Peter Plavčan
Slovenský ministr školství po aféře s dotacemi odstoupil z funkce

Slovenský ministr školství Peter Plavčan odstoupil po aféře s podezřením na netransparentní rozdělování dotací z evropských fondů z funkce. K výměně ho ve...  celý článek

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Léky proti bolesti na bázi opioidů v lékárně v Ohiu (20. června 2017)
Amerika, národ narkomanů. Epidemii opioidů zažehly farmaceutické firmy

Opiáty ročně zabijí ve Spojených státech stejný počet lidí jako střelné zbraně či dopravní nehody. Problém dospěl tak daleko, že prezident Donald Trump se...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!