Náraz meteoritu zpomalil vývoj života

Planetu Zemi, tehdy starou asi miliardu let, zasáhl zřejmě před 3,5 miliardy let obrovský meteorit. Ten způsobil takovou zkázu, že na ní pravděpodobně zpomalil vývoj živých organismů. K tomuto závěru dospěli vědci ze Stanfordské univerzity v Kalifornii a Louisianské státní univerzity na základě průzkumu hornin v Austrálii a v Jižní Africe.

O výsledcích, které zveřejňují v pátečním vydání časopisu Science, informovali
badatelé ve čtvrtek ve Washingtonu.

Asteroid, který tehdy Zemi zasáhl, byl nejméně dvakrát větší než ten, o němž se předpokládá, že asi před 65 miliony let způsobil vyhynutí dinosaurů.

Jeho pád způsobil rozbití pevniny na kontinenty, výrazné prohloubení do té doby relativně mělkého moře a především zaplavení celého povrchu souší obrovskými vlnami.

Vědci přesně nevědí, kam meteorit dopadl, domnívají se však, že jich mohlo na Zemi zhruba ve stejnou dobu dopadnout i několik. Měly v průměru 20 až 50 kilometrů a byly nejspíše součástí pásu asteroidů, které se nyní pohybují mezi Marsem a Jupiterem.

I když v době dopadu žily na Zemi pouze bakterie, domnívají se vědci, že meteority zásadním způsobem změnily vývoj života na planetě. Ve své studii však neupřesňují, v čem předpokládaná změna spočívá.

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...