Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Firma nabízí ve školkách „léčivý“ džus za tisíce, prověřuje to inspekce

  8:47aktualizováno  24. května 14:49
Potravinářská inspekce se zabývá prodejem nápoje G3 od společnosti Nu skin. Litr a půl džusu prodává za 2 300 korun. Zákazníky mimo jiné nahání přes děti v mateřských školkách a sliby, že nápoj uzdravuje. Podle inspekce může jít o klamání zákazníka.

Zázračný džus. Balení stojí více než dva tisíce korun. Vychvalování o účincích z webu po pořadu Peklo na talíři raději zmizelo. | foto: www.nuskin.com

Bílý plášť a zvláštní přístroj, který prý dokáže určit, jak na tom je imunita člověka. V tomto případě malého dítěte. Tak vypadá část obchodní strategie prodejců firmy Nu skin. Poté, co rodičům, kteří nechají dobrovolně své dítko testovat, dealerka nebo dealer oznámí, že mu hrozí nemoci, protože má oslabenou imunitu, přispěchá s řešením v podobě nápoje, jehož dvě lahve stojí více než dva tisíce korun.

Na "předvádečku", která se koná na půdě některých mateřských škol, upozornil pořad Peklo na talíři. Chování zástupkyně firmy v něm popsala Lenka Chabičovská, matka dvouleté dívky. Podle ní zástupkyně firmy měření "skenerem", na němž dítě drželo zhruba dvě minuty ruku, odůvodňovala klinickou studií, kterou prý firma provádí. Cenu džusu pak pro jistotu přepočetla na den s tím, že denní dávka stojí jen 34 korun.

Zkušenost s nabídkou má také otec jiného dítěte, jež navštěvuje jednu ze soukromých školek v Praze. Pod podmínkou anonymity iDNES.cz popsal, že na rodičovské schůzce dostal leták od ředitelky školky, kam chodí jeho dítě. V letáku byla nabídka konzultace a měření antioxidantů u dítěte.

"Byl tam zmíněný přístroj, kterým se to měří, a také to, že je to založeno na vědecké metodě," popsal. Nabídka mu přišla natolik drzá, že ji nevyužil a leták skončil v koši. "Nepochybuju o tom, že je to předražená, úplně obyčejná záležitost. Džus samozřejmě dítěti může prospět, ale nebudu za něj platit dva tisíce," domnívá se.

Praktiky prodejců kritizuje průvodce Peklem na talíři a zakladatel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk. "Je to normální multivitaminový džus, akorát je předražený podomním prodejem," řekl iDNES.cz Vaněk. "Pokud jej lidé chtějí za tyto peníze kupovat, tak ať jej kupují, to je v pořádku. Co mě ale strašně vytáčí, je neetické chování prodejců," doplnil Vaněk.

Kontroloři zjišťují, zda firma slibuje léčení džusem

Způsob prodeje po odvysílání pořadu začala prověřovat Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Jednání začala řešit kvůli podezření, že firma klame spotřebitele. "Prošetříme to, protože je podezření, že na obalu jsou uvedeny léčebné účinky, což u potraviny evropské předpisy zakazují," řekl iDNES.cz mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. "Vyznění pořadu naznačuje, že by tam mohlo docházet k porušování více právních předpisů, a to v kompetenci více úřadů," doplnil s tím, že potravinářská inspekce má v kompetenci kontrolu složení a to, zda tomu odpovídají informace na obale výrobku.

Pokud by inspekce dospěla k názoru, že prodej je klamavý, nařídila by firmě výrobek stáhnout z trhu. Vrátit by se na něj mohl až po přeznačení. Uložit může také pokutu až tři miliony korun. Pokud inspekce dospěje k názoru, že případem by se měl zabývat i jiný úřad, například obchodní inspekce, o nápoji a praktikách firmy jej informuje.

Po odvysílání pořadu se v diskusních fórech na internetu objevily hlasy, které se firmy zastávají a tvrdí, že její výrobky pomáhají proti nemocem.

Za vše může distributor, tvrdí firma

Firma na otázky ke způsobu prodeje odpověděla obratem prohlášením, ve kterém pochybení uznává. Zároveň doplňuje, že jde o ojedinělý případ. "Tvrzení a ztvárnění, která nezávislý distributor učinil, nebyla schválena společností a nebyla v souladu s našimi dobře zavedenými pravidly a postupy. Vzhledem k tomu jsme zahájili disciplinární řízení proti nezávislému distributorovi, který je v tomto ojedinělém incidentu zapleten," uvedla společnost k příběhu Lenky Chabičovské.

Vaněk ale tvrdí, že firma nemluví pravdu. Případ podle něj není ojedinělý. Na základě pořadu se mu ozvalo více rodičů, kteří mají podobnou zkušenost. Navíc skenery podle něj prodejci nabízejí i lékařům.

Vlastní postupy Nu skin hájí. "Naší nejvyšší prioritou je poskytnout našim zákazníkům bezpečné a účinné produkty, které jsou prodávány etickým a profesionálním způsobem," dodala společnost.

Paradoxní je, že společnost v materiálu, který redakci zaslala, radí distributorům, aby "skener" používali jen u dospělých. Ve skutečnosti jej její prodejci používají i u předškolních dětí. Firma navíc v oficiálních materiálech zdůrazňuje, že nejde o lékařský přístroj. "Skener vám nepodá informaci o vašem zdravotním stavu, tedy zda jste zdraví, či nemocní. Skener vám poskytne číslo, které vám pomůže určit, zda spotřeba ovoce a zeleniny, potravinového doplňku LifePak, LifePak Essentials Super A nebo G3 dokáže zvýšit hladinu karotenoidů v kůži," uvádí v materiálu, zaslaném redakci. Karotenoidy jsou ovocná a zeleninová barviva.

"Působí jako antioxidanty, tedy látky, které chrání buňky před působením volných kyslíkových radikálů. Mezi další antioxidanty patří například vitamin C či vitamin E," vysvětlila nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy.

Pít speciální nápoje ale podle ní není třeba. "Obecně můžeme říci, že pestrá vyvážená strava s dostatkem ovoce a zeleniny a kvalitních tuků, zajistí našemu tělu antioxidantů dostatek," dodala.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.