Nápis analyzovali izraelští znalci bible a archeologové, kteří došli k závěru, že pochází z moderní doby.
"Vypadá to, že nápis je nový, že ho někdo, kdo se pokusil napodobit staré písmo, napsal v moderní době," uvedla izraelská agentura pro památky.
Odborníci napadli i další Izraelcův artefakt - tabulku s instrukcemi pro údržbu židovského chrámu v Jeruzalémě napsanými starou hebrejštinou.
Vlastník schránky Oded Golan trvá na autenticitě památky s nápisem. "Nikdo z odborníků mě nepřesvědčil. K problému přistupují s předem jasnými závěry."
O celou záležitost se začala zajímat i izraelská policie, která zahájila vlastní šetření obou podezřelých objektů. Golan totiž jeden z artefaktů nabídl k prodeji.
Odborníci o Kristově fyzické existenci většinou nepochybují. Zatím ale nebyl nalezen a prověřen jako pravý jediný hmotný artefakt z prvního století spojený s jeho životem.
Objev schránky s nápisem dává naději, že důkaz je na světě. Podle expertů však zůstává otázka, kde se schránka nacházela po uplynulých devatenáct století.
Nález oznámil loni v odborném časopise Biblical Archeology Review francouzský odborník na staré nápisy z francouzské Vyšší školy aplikovaných studií André Lemaire.
Časopis loni s odvoláním na izraelské vědce, kteří provedli mikroskopický průzkum patiny na schránce poznamenal, že nenese žádné stopy po falšování.
Nápis v aramejštině na prázdné schránce zní: Jakub, syn Josefův, bratr Ježíšův. Francouzský odborník ho datuje do roku 63 po narození Krista, tedy do doby třicet let po jeho ukřižování.
"Styl nápisu a fakt, že Židé provozovali pohřbívání ve schránkách jen v letech 20 před naším letopočtem až 70 let po našem letopočtu, poskytuje velkou pravděpodobnost, že se zmiňuje skutečně o Ježíšovi," uvedl Lemaire.
Všechna tři jména na nápisu, Ježíš, Jakub i Josef, však byla v tehdejším Jeruzalémě velmi rozšířená. Na druhé straně ale jmenování bratra a otce na schránce je podle Lemaira velmi neobvyklé a vyskytuje se jen v jednom dalším případě.
"Zmínka proto naznačuje, že takový člověk se musel těšit nezvyklé slávě, a Ježíš Nazaretský, jak víme, tuto podmínku splňoval," napsal Lemaire.
Prokázat nade vší pochybnost, že jde opravdu o Ježíše, však nelze. Lemaire dodal, že v tehdejším Jeruzalémě bylo dvacet mužů nosících jméno Jakub, kteří měli zároveň bratra Ježíše a otce Josefa.
Starověký židovský historik Josephus napsal, že muž jménem Jakub, bratr Ježíše nazývaného Kristem, byl ukamenován k smrti za odpadlictví od židovské víry v roce 62 našeho letopočtu. Pokud byly jeho kosti uloženy do schránky, muselo se tak stát právě v roce 63.