Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nápady mladých neznají hranic

  14:32aktualizováno  14:32
Jedni možná za pár let navrhnou domy, v nichž budeme bydlet, pracovat nebo nakupovat, jiní zase vymyslí, jak se budeme mezi těmito budovami dopravovat. Zatím však ještě studují. Jak si tedy mladé hlavy představují budovy blízké budoucnosti? "Jednoduše řečeno - jako co nejméně drahé, s nízkými požadavky na spotřebu energie, s dobrým vztahem k životnímu prostředí a vhodně začleněné do okolní zástavby nebo do krajiny," shrnuje architekt Ladislav Dufek, učitel z pražské stavební fakulty, který je jedním z garantů výstavy v hale Fakulty stavební ČVUT v Praze-Dejvicích.

Sešly se na ní nápady posluchačů oboru architektury z Prahy, Brna a Liberce a studentů oboru design dopravních prostředků na ČVUT.

Studenti vystavují například několik návrhů sportovního stadionu pro pražské Bohnice, v němž si mohou zasportovat i tělesně postižení lidé. Ostatně život bez bariér studenti plánují i pro běžné bydlení.

Několik navržených obytných domů také díky použitým stavebním materiálům (včetně dřeva či hlíny) neplýtvá zbytečně teplem a ještě jim energii dodávají sluneční kolektory.

Dopravu do zaměstnání z dnes stále obvyklejších satelitních městeček do centra města zase řeší soustava osmimístných elektromobilů pohybujících se po jediné kolejnici. "Technicky je ten projekt zcela reálný, vyjde levněji než stavba tramvajové trati, má menší dopady na životní prostředí a nesporně je příznivější, než když lidé jezdí čoudícími auty," komentuje tuto myšlenku další z garantů výstavy, uznávaný automobilový návrhář Václav Král.

Pozoruhodný je i další studentský nápad, který nechává šestimístný automobil s obrovským zavazadlovým prostorem (750 litrů) pohánět parním motorem - plynné či kapalné palivo (včetně benzinu či nafty) zde dostatečně prohoří v moderním parním motoru, takže produkuje podstatně méně zplodin.

Vlastní pohon vozidla obstarává pára obíhající v uzavřeném cyklu. "Jízdní vlastnosti i obsluha vozu jsou srovnatelné s běžným automobilem, není však zapotřebí spojka. Pouze nastartování trvá dvacet až třicet vteřin," vysvětluje autor nápadu Antonín Votruba z Fakulty strojní ČVUT.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Útok na policejní komplex ve městě Gardez na jihovýchodě Afghánistánu (17....
Islamisté přepadli základnu v Kandaháru, zabili 58 afghánských vojáků

Nejméně 58 vojáků a policistů zemřelo za poslední dva dny při útocích islamistického hnutí Tálibán na různých místech Afghánistánu, informovala ve čtvrtek...  celý článek

Ředitel britské bezpečnostní služby MI5 Andrew Parker při projevu v Londýně...
Teroristická hrozba v Británii dosáhla alarmující úrovně, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker prohlásil, že teroristická hrozba v zemi vzrostla alarmujícím tempem a je nejvážnější za 34 let jeho kariéry. V...  celý článek

Ilustrační snímek
Z německé přírody mizí létající hmyz, vědci varují před pohromou

Během posledních sedmadvaceti let zmizely z přírody až tři čtvrtiny létajícího hmyzu. Vyplývá to ze studie založené na výzkumech a statistických údajích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.